44 miljoner människor står utan sjukförsäkring och får därför både dålig vård och dessutom bara vård i nödsituationer... Hmm, tycker det låter precis som i Sverige, med skillnaden att vi betalar för vården via skatt utan att få den. De som inte får vård där slipper i alla betala för något de inte får Håller med Hasse... Hade den amerikanska modellen funnits i sverige så hade jag antagligen fått betydligt bättre vård än vad jag skulle få idag, eller fått samma dåliga vård som idag men sluppit betala så mycket för det. Det är bara att inse att sverige ligger långt efter de flesta europeiska länder vad gäller sjukvård i dagens läge. Vi får väl sälja ut så den sk marknaden får råda. Den har ju lyckats bra med Vattenfall SJ mfl. Problemet är att i Sverige har vi råd, men vi får ändå inte. Har väntat på operation av mitt knä i 8 år nu utan resultat. Problemet är att jag är ingen snyftande 10-åring i media eller idrottsstjärna >Har väntat på operation av mitt knä i 8 år nu utan resultat. Med all den skatt som Persson har varit framme med sina flottiga fingrar och roffat åt sig så ska jag inte behöva pröjsa för det. Det har jag betalat flera ggr om i skatten. Hur mycket skatt har du betalt , ser ut som du är 40 årig pensionär. Fortfarande har jag pröjsat för det. USA har sina brister, men för att få en mer nyanserad bild av det hela så kan man läsa här: Spännande uppfattning, jag frågade en arbetskamrat som bor och verkar i Detroit om just det här med den amerikanska vården. Enligt honom är allmänförsäkringen bara dålig i storstäderna och för medellösa i dessa. Anledningen är att i storstäderna är vårdköerna oöverskådligt stora medan förorterna inte alls har samma problem. Han gjorde jämförelsen mellan Usa och Sverige i form av Gotland (har inget landsting och inga vårdköer att tala om) vs. Landstingen där både Gotland och Usa gick ut som vinnare. helt klart , och så måste alla börja prata som Babben Larsson oxo...USA är verkligen modellen ....
1/5 del av landets befolkning. Låter som vi borde sträva efter att eferlikna USA mer ... Sv: USA är verkligen modellen ....
Sv: USA är verkligen modellen ....
Som någon sa (eller skrev här???) "-För om åren åkte de flesta länder hit för att se hur vi hade byggt upp sjukvård mm, numera åker de hit för att se vad de inte skall göra så att de kan behålla samma standard".Sv: USA är verkligen modellen ....
Självklart har folk inte råd skall dom inte ha lyse i kåken och inte åka tåg
och givetvis ingen sjukvård, dom får skylla sig själv.
"det är de rikas paradis men ! Ingen hör en fattigs bön"
Framför fler Skandia och ABB direktörer dom kan driva marknaden och Sverige framåt.Sv: USA är verkligen modellen ....
Det kan du väl för faen köpa eller är du fattig också din djä... ;-)Sv: USA är verkligen modellen ....
Som vanligt det är alltid nån annan som skall betala.
Hur tokigt det än är så tar det inte 8 år för att få sitt knä lagat.
>Problemet är att jag är ingen snyftande 10-åring i media eller idrottsstjärna.
Tycker du låter som en havererad dysternisseSv: USA är verkligen modellen ....
Se det så här. Tänk att du varit med i Hyresgästföreningen i 20 år. Sen blir du vräkt från lgh och vill ha hjälp från HGF. De säger att de ska återkomma om hjälpen, men gör det inte. Det finns en avgörande skillnad mellan dessa 2 fall. Hyresgästföreningen kan jag skita i att betala (skatten med, men det blir dyrt i längden).
Och när man tittar på Landstingens effektivitet och hantering, vem blir inte en dysternisse över det. De sa att en apa klarade börshantering bättre än proffsen, undrar om det inte gäller politiken med ;)Sv: USA är verkligen modellen ....
http://www.heritage.org/Research/Welfare/bg1796.cfm
Johan Norberg, författare och liberal debattör tar upp ämnet här:
http://www.johannorberg.net/?page=displayblog&month=9&year=2004#466
Och "Sverige VS USA" finns att ladda ner gratis här:
http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175665379
Som tidigare sagts, vården i Sverige är även den riktigt usel, långa vänteköer är inget skoj.Sv: USA är verkligen modellen ....
Därmed inte sagt att Usa ska vara förebilden men kanske Gotland skulle vara det...Sv: USA är verkligen modellen ....