Det här är väl iofs ett "long shot", men jag har i uppgift att hitta ett lämpligt litteraturprojekt inom kvantfysik. Det innebär i praktiken att jag någonstans ska läsa om något som har med kvantfysik att göra; internet, bok, etc. Här finns rätt många tips: http://fy.chalmers.se/~tfybil/Kvantfysik/litt_proj_forsl.html Hehehe... det är den kursen jag läser... =) Nu är jag ju helt off och vet inte hur stort spannet är men nåt jag spontant tänkte på var "Svarta hål", "nästa istid", "medicinens utveckling", "radar, röntgen och sattelitsystems utveckling", "ozonskiktet", "ökar eller minskar solens dragningskraft", "hur många nya grundämnen kommer vi hitta?", "kommer vi kunna bygga ufo nån gång", "hur snabba och stora diskar kommer vi ha om 5,10, 20 år?" De enda av dessa som har någon koppling till modern kvantfysik är "Svarta hål", "hur många nya grundämnen kommer vi hitta?" och "hur snabba och stora diskar ...". Kan du inte skriva boken "Schrödingers katt för dummies!" eller "Kvantfysik på 21 dagar"? Hehe, det var iofs rätt kul, men jag ska ju inte skriva så mycket, det är ju _läsa_ litteratur det går ut på. Per Persson skrev: Tja, beroende på definitionen av "flyga" så kan vi ju redan nu säga att partiklar är det i så fall. Vi vet ju inte ens om partikeln kommer finnas nästa gång vi kollar...Tips på projekt i kvantfysik
Hur som helst så har jag lite svårt för att komma på något att läsa/skriva om, och efterlyser nu tips. Det kan vara av ganska populärvetenskaplig karaktär.
De "vanliga" ämnena folk tar är ju kvantkryptering, kvantdatorn, och något om nobelpristagare (t.ex. de som hittade på kvarkar). Är alltså egentligen inte så intresserad av förslag i de kategorierna.
Nån som har nåt tips?Sv: Tips på projekt i kvantfysik
/MickeSv: Tips på projekt i kvantfysik
Det var lite därför jag tänkte få tips helt och hållet utifrån, för att få något lite intressantare än de gamla vanliga...Sv: Tips på projekt i kvantfysik
Så, nu var formateringen klar, ni kan ju gissa varför jag ens skrev här ;-)Sv: Tips på projekt i kvantfysik
Angående "kommer vi kunna bygga ufo nån gång" så är svaret ett klart nej. Om vi har byggt något kan det inte vara ett ufo, unidentified flying object. Däremot är det möjligt att vi kan bygga rymdskepp som förflyttar sig med helt andra tekniker än idag.Sv: Tips på projekt i kvantfysik
Jag köper båda två :-)
Tyvärr har jag inga vettiga idéer just nu men ska spåna lite på det...Sv: Tips på projekt i kvantfysik
Det börjar luta åt nåt simpelt, typ antimateria, det bör helst vara klart denna veckan... (jag läser alltså ingen bok på 2000 sidor...)Sv: Tips på projekt i kvantfysik
"Angående "kommer vi kunna bygga ufo nån gång" så är svaret ett klart nej. Om vi har byggt något kan det inte vara ett ufo, unidentified flying object."
Det är kanske här kvantfysiken skulle kunna komma in, med sin osäkerhet om sakernas verkliga tillstånd. Man bygger något som kan flyga och dessutom ändra identitet. Man stoppar det i en låda där det kan flyga omkring, och sen vet man inte vad det kan ha bytt till för annan identitet. Det enda man vet är att om man försöker kolla identiteten, t ex genom att öppna lådan, så kommer identiteten att ändras innan man hinner avgöra vad den var förut. Det vore ett äkta UFO. ;-)
- HansSv: Tips på projekt i kvantfysik