hej <b>1. Låt oss anta att jag har två nätverkskort i varje dator. Kan jag koppla in bolinan till det ena kortet och BBB till det andra utan att stöta på problem?</b>ladda upp och ner med olika ip-adresser?
måste börja med att säga att jag är helt grön på det jag ska fråga om, så hav tålamod...tack :)
jag har två olika bredband: 1.5mbit/1.5mbit bolina via hsb (fiber) och 10/1 adsl från Bredbandsbolaget.
Förut hade jag bara 1.5/1.5 bolinan. Då använde jag en enkel netgear-switch för att få internet till alla mina tre datorer. Datorerna delade då INTE på den ynkliga bolinan utan fick varsin ny fräsch 1.5/1.5 uppkoppling och varsin egen ip-adress.
Detta är ju inte fallet med 10/1 linan från BBB. När jag kopplar in alla tre datorerna till modemet så delar ju alla tre datorerna på samma bandbredd fast de får olika ip-adresser. att bara ha ca 30 kb/s att ladda upp med från varje dator är INTE tillräckligt på något vis.
Så nu har jag alltså två olika bredband, varav det ena lämpar sig bättre för nerladdning och det andra bättre för uppladdning.
Mina frågor är:
1. Låt oss anta att jag har två nätverkskort i varje dator. Kan jag koppla in bolinan till det ena kortet och BBB till det andra utan att stöta på problem?
2. Kan man sedan dirigera viss in-trafik till det ena nätverkskortet(ip-adressen) och viss ut-trafik till det andra nätverkskortet(ip-adressen)?
3. Kan man (utan alltför stora problem) få sina program (tex BitTorrent ;) ) att fatta att det är olika ip-adresser som gäller för upp- respektive nerladdning?
4. Om allt ovanstående inte är tekniskt möjligt, finns det någon "pryl (typ router kanske?)" som man kan koppla två bredband till och som sen låter alla mina datorer vältra sig i den sammanlagda bandredden utan att vara specifikt bundna till enbart den ena eller andra ISP:n?
ja, som ni märker så vet jag som sagt närapå inget om ämnet, så era svar tas tacksamt emot :)
mvh/andiiSv: ladda upp och ner med olika ip-adresser?
Ja, men du måste tala om för datorn vilken trafik som ska gå genom vilken uppkopping. Detta gör du genom att lägga till statiska routes i din routingtabell. Detta innebär dock att bara trafik till vissa specificerade adresser/nät går genom det ena nätverkskortet, resten går via det andra.
<b>2. Kan man sedan dirigera viss in-trafik till det ena nätverkskortet(ip-adressen) och viss ut-trafik till det andra nätverkskortet(ip-adressen)?</b>
Trafik som hör till samma förbindelse/connection måste gå genom samma uppkoppling.
<b>3. Kan man (utan alltför stora problem) få sina program (tex BitTorrent ;) ) att fatta att det är olika ip-adresser som gäller för upp- respektive nerladdning? </b>
Är tveksam till att denna valmöjligheten finns, men jag kan ingen BitTorrent-klient så jag kan inte svara säkert på detta.
<b>4. Om allt ovanstående inte är tekniskt möjligt, finns det någon "pryl (typ router kanske?)" som man kan koppla två bredband till och som sen låter alla mina datorer vältra sig i den sammanlagda banredden utan att vara specifikt bundna till enbart den ena eller andra ISP:n? </b>
Nej, du kan inte dynamiskt utnyttja båda uppkopplingarna. Men med en router kan du specificera vilken trafik som ska gå genom vilken koppling (beroende på port och destination t.ex.), men jag tror inte det finns någon billig hårdvarumodell som fixar detta. (det finns säkert fiffiga algoritmer för att välja uppkopplingen med störst ledig kapacitet för tillfället) Ett alternativ är att använda t.ex. Linux som router och fixa detta, men det är långt ifrån grundkurs... Känner du dej inte väldigt säker på Linux/Iptables ska du inte fundera på detta alternativet.
/Johan