Det är härligt att bo i en av Jönköpings största stadsdelar, där c:a 4500 av stadens totala befolkning bor. Jag har 400 meter till närmaste basstation och kan få Telias ADSL upp till 8mbit (vilket jag har). Välkommen till min underbara värld. Å min med. Skanova vägrar att uppgradera vår station som ligger i Huddinge som är rätt centralt. Jag får köra modem. Ringt skanova flera gånger och dom har som policy att ingen får prata med någon person förutom växeln. Det enda sättet är att tala med telia som i sin tur frågar skanova, men skanova ger bara svar dom 3 nästkommande månaderna. Att alltså få reda på om man får möjlighet till bredband inom ett eller två år är alltså helt omöjligt att få svar på - det är helt sjukt. Jo, jag må förstå dom med, men är inte telemarknaden avreglerad? Borde det inte ingå i avregleringen att Televerket tappade äganderätten till sina basstationer till fördel för något högre organ som i sin tur inte favoriserade någon operatör. Vad vi har nu är alltså konkurrens med jämställda aktörer... Fast vissa är mer jämställda än andra (hmmm, låter mystiskt likt Orson Wells "Djurfarmen").. Må Telia/Skanova brinna!!!
Nu skulle jag gärna vilja byta till någon annan leverantör dels p g a priset och dels p g a bandbredden samt Telias korkade regler ang. servrar (vill kunna utveckla mina webprylar och låta folk testa dem direkt utan att jag måste flytta upp dem på ett webhotell varje gång något händer). Då visar det sig att jag ENBART kan få 0,5 mbit från SAMTLIGA andra operatörer eftersom Telia/Skanova tydligen tagit nyckeln till basstationen, svalt alla extra exemplar och låst in sitt eget i ett bankvalv så att INGEN annan operatör ska få komma intill och installera nödvändig utrustning.
Hade det funnits något sätt att prygla de beslutande på laglig väg så hade jag nog gjort det.. Till saken hör att täckningskartorna över Jönköping visar att Bostream har mellan 2.5 och 26 mbit installerat i hela stan och även i ytterområdena FÖRUTOM just där jag bor. Där är det grått och kan enbart levereras 0,5 alternativt kabel via Tele2 som ligger och häckar runt på 256-512 kbit.Sv: Må Telia/Skanova brinna!!!
Jag bor i skillingaryd med ca 2500 inv.
Det är exakt samma sak här fast nu har ju Tiscali och Spray erbjuda lite mer en 0,5 men deras avtal och priser kommer jag ALDRIG att godkänna så här sitter man med 0,5 från Bostream.Sv: Må Telia/Skanova brinna!!!
Fast jag förstår dom. Att driva pellesoft via modem kostar mig ca 2000 kr / månad och det är ju goa pengar för bolaget. Jag lär inte vara ensam om detta heller för den delen.Sv: Må Telia/Skanova brinna!!!
Senkommen edit:
Vore det inte på sin plats med flatrate på modem nu när bredbandet är kommet?? Det borde ju inte vara en stor förlust för operatörerna, samtidigt som man kan lägga liiiite plåster på såren för alla dem som annars sitter i vanlig svensk pose med knuten näve i fickan och svär sig blå över den slöa utbyggnaden.