2004-10-29 Skrev Vi på Europas Grundlag nr 1 i Rom Det hände nåt mer historiskt idag för jag tankade för 8.10 och såg att Jet kostade 9.08 medan de övriga som vanligt kostade 10.45 per liter bensin. Kul att du är vaken . Kolla våra klockslag ! Ett under till har skett!! Du har skygglapparna på och är inte självkritisk. Med "Pucko" menar jag en goooo kall chockladdryck som ger välbehag. Till Svenska entreprenöer "sitt lugnt i båten" Jag tillhör den generationen som köpte och konsumerade Japanskt "skit" Sven skrev:Historiskt Datum ! 2004-10-29
Dom kommer att traggla detta med historieointresserade ungdommar framöver ;-)Sv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Sv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Fö så går din klocka i Chatten 3 min fel
DSSv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Jag har programmerat i 8 timmar idag och inte ett enda felmeddelande
Ett under ;)Sv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Förmodligen är du nån sårts fanatiker typ Knutby.
herren har frälst mig jag fixade 8 timmar "Pucko"Sv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Så det inte blir fel i Era hjärnor :-DSv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Leverera varor som har kvallitet, typ Volvo typ SAAB typ många andra som finns "Out There"
Följande kommer att hända. Kina mfl kommer att leverera dåliga produkter.
Man kommer att kräva kvallitet. Vi vinner pga av att kvallitet hos oss är ett hedersord.
Kortsigtigt vinner Asien, Men Vi vinner på lång sikt på kvallitet. !
Så är det
DIXISv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
Nu är Vi inne i samma sväng "billigt dåligt" slit o släng !
Köp varor som håller , köp inte "Dinky Toys" från Asien !Sv: Historiskt Datum ! 2004-10-29
"Jag tillhör den generationen som köpte och konsumerade Japanskt "skit"
Nu är Vi inne i samma sväng "billigt dåligt" slit o släng !
Köp varor som håller , köp inte "Dinky Toys" från Asien !"
För de som inte vet vad "Dinky Toys" är för något så syftar Sven här på en typ av leksaksbilar. Många från den tiden som lekte med av Japan tillverkade leksaksbilar minns säkert att dessa leksaksbilar var som Sven skriver "skit". Likadant med personbilar i början.
Men nu är det hög kvalité på Japanska produkter. (t.ex. Toyota)
Redan idag finns både dåliga och bra produkter som tillverkas i Kina.
Att tro att Kina bara producerar skit är "struttsteknik" (inte vilja se problemet)
I stället måste man se möjligheterna i problemet. Negativ inställning gör bara lågpristillverkare typ Kina till vinnare. Därför hjälper det inte att sitta och gnälla på forum liknande detta utan verkligen göra något åt situationer om man inte:
- Gett upp (trodde inte Sven skulle göra det i första taget)
- Accepterat läget (njae ?)
- Tänker flytta till Kina och hjälpa till?
Och vad gör jag själv ?
Jo jag har varit i Kina och varit med att starta upp montering av Svenska produkter (förädare ?) nä knappast. För att sälja produkter på Kinesiska marknaden så får man problem med att tullavgifter in till Kina gör att priser blir helt fel på det man avser att ta in och sälja där. Istället så kan man skicka delar producerade i Europa dit för montering där vilket då medför att man slipper extra tullavgifter.
Om man istället ger upp och inte vill vara med för att sälja produkter i Kina så kommer någon annan att göra detta och kanske då med avsikten att importera dessa produkter hit till Europa och då blir man en förlorare. Liknande har Volvo Lastvagnar gjort de senaste 25 åren genom att skicka delar till Brasilien för montering där och ingen kan väll idag påstå att Volvo Lastvagnar är förlorare. Mycket stark ekonomi och producerar mer än vad de någonsin gjort förut här i Sverige = Vinnare (min åsikt)
Dessutom ingår i mitt dagliga arbete att effektivisera produktionen här i Sverige så att vi kan behålla sysselsättning här med produktionskostnader som är mycket konkurrentmässiga mot lågprisländerna. Ja, det går.
Knappast hjälte men drar mitt strå till stacken för att behålla tillverkning här i Sverige.
Men en fråga Sven, vad gör du åt saken?