Hej! Jag menar inte på något vis alls att vara elak men detta är mina erfarenheter av certifieringar: Tack Pontus. Nu tänkte jag lägga mig i lite :-) Hej och heja Kristofer! :-) Bra att du lägger dig i! Certifieringar är bra, det är ett bevis på att man har en viss kunskapsnivå. Tack för din input, tar den till mig. begreppet certifiering
Tid och lust att hjälpa mig (och förmodligen ungdomarna jag skriver till)?
Ge mig då lite input enligt nedan.
Håller på att skriver till gymnasieungdomar om ECDL.
Bortse gärna från att det är just ECDL och tänk i allmänna termer om certifiering.
För målgruppen 15-20 år:
En allmän definition av begreppet certifiering?
Vad är en certifiering? Även i folkmun sas?
Vad är den bra för?
Några goda råd?
Vem bryr sig om du är certifierad?
Om någon som certifierat sig kort kan beskriva före/efter och ge mig tillåtelse att använda det så är det toppen. Kommer att skrivas "en certifierads erfarenheter" typ. Eller enligt önskemål från den som skrivit.
Och då vilken cert som helst. Tanken är att det ska inspirera!
Vill gärna fånga upp de ungdomar som har en massa kunskap som jag tycker de ska ta tillvara. Då kan en enkel certifiering vara ett bra utgångsläge på många sätt.
Allt detta för att publiceras på gymnasieskolas hemsidan så att eleverna själva kan läsa om hur det går tillväga för att certifiera sig. (Som det är nu svarar jag på frågor för eleverna som knackar på och tiden räcker inte riktigt till. Ska därför göra en förhoppningsvis bra sida där de kan få veta allt det behöver veta om hur man gör - men jag vill även peppa/krydda sidan med att ge dem en förståelse för certifiering.)
Inspiration och motivation gör det hela bättre tänkte jag och hoppas på några insikter att delge dem. Visst kan jag formulera mig själv men vill gärna göra en realitycheck här.
Skriv här eller skicka iMail.
Tack på förhand.
/AnnSv: begreppet certifiering
<b>En allmän definition av begreppet certifiering?</b>
En certifiering innebär ett teoretiskt bevisande av sina kunskaper, skillnaden mot ett betyg är att man utfört ett standariserat prov som man klarat enbart i syfte för rätten att få inneha certifikatet medan ett betyg är grundat på ett (oftast) subjektivt omdöme av en lärare.
<b>Vad är en certifiering? Även i folkmun sas?</b>
Ett bevis på att man besitter en viss kompetens.
<b>Vad är den bra för?</b>
Den kan vara bra i de fall man behöver bevisa att man har kunskaper som motsvarar en viss kunskapsnivå.
<b>Några goda råd?</b>
Kontrollera vilka certifikat marknaden efterfrågar så du inte viftar med ett certifikat du är stolt över men marknaden tycker är en självklar grundkunskap.
<b>Vem bryr sig om du är certifierad?</b>
Beroende på vad du ska jobba med, ingen. Beroende på var du ska söka jobb (geografiskt), många.
I Usa, Storbrittanien och i viss mån Tysklan är certifieringar enormt viktiga för vissa typer av jobb, i Sverige är de i de flesta fall bara marginella pluspoäng om de ens har något värde. Dock finns undantag från detta fast det gäller certifikat som är ruggigt svåra och enbart klaras av ett fåtal intressenter.
Men man ska inte glömma att certifikatet kan vara av mycket stort intresse för individen som tar det. Det kan nämligen innebära en enorm mental skillnad i ens egna uppskattningar om den kunskap man besitter.Sv: begreppet certifiering
Tycker inte alls att du var elak. Uppskattar rättframhet och det om marginella pluspoäng var intressant även din definition!
Förhoppningsvis så är det ett mervärde i att få certifikatet jmf med att vara i värsta fall lärarens favorit? Förutsatt att man tror att proven mäter vad som är avsett att mäta? Rätten att inneha certifikat eller bevisat att man har kunskaper? Om så bara för sig själv. En del elever kanske bara har detta som de är bra på och då är det värdefullt tycker jag om de får ett erkännande. Precis som du skrev!
Din input är värdefull! Som du förstår så behöver jag perspektiv och det är jag glad om jag får!
Kan själv svara på frågan om före/efter. Tog själv ett datakörkort och även om min kunskap är både bredare och djupare så bemöttes jag väsentligt annorlunda på arbetsmarknaden.
"En del elever kanske bara har detta som de är bra på och då är det värdefullt tycker jag om de får ett erkännande."
Menar du då att de är intresserade och bra på data/datorer? I så fall kommer de nog att söka sig till IT-branschen, och där tror jag inte de har särskilt stor nytta av detta (eftersom det krävs djupare kunskaper).
Jag tog ECDL när jag var runt 15, och har inte haft någon som helst nytta av det. ECDL är ju riktat mot "slutanvändaren". Visst kan det vara kul med ett certifikat (kanske till och med det första), men som sagt, så tror jag inte dessa personer kommer ha nytta av det senare.
Personer som söker sig till andra branscher kommer däremot säkert ha nytta av det, som ett bevis på att de kan använda datorer.Sv: begreppet certifiering
Faktum är att de kanske inte har verktygen (motivation, förståelse för sakers ordning etc.) för att lyckas även om de är väldigt duktiga med mått för gy-ungdomar mätt. Att ta en certifiering är ju inte bara att visa att de kan använda vanligaste programvaror utan också ett sätt att bli bekanta med begreppet och formen vilket för många kan vara väldigt främmande.
Dessutom finns det tillfällen då jag önskat att datatekniker jag varit i kontakt med klarat av ett datakörkort, det kan bli lite väl nischat ibland :-)
Det du avslutar med stämmer ju också. Brukar säga att en arbetsgivare vet att de kan ägna tiden åt att lära sig arbetsuppgifterna och inte datorn.
Perfekt att skriva med i CV'n.
Men det är väldigt stor skillnad på certifieringar och "certifieringar".
ECDL (även kallat datakörkort?) är väl inte riktigt något som betraktas som en riktig certifiering i IT-branschen. Snarare är det väl att betrakta ett plus i kanten, om du söker ett vanligt handläggar/kontorsarbete (klar fördel om man då kan hantera officeprogram, mail, internet..)
Det är väl en helt lagom nivå för gymnasiet kanske.
I IT-branschen nämner man antagligen inte certifieringar om man inte har det tunga artilleriet i bagaget, t.ex MCAD/MCSD:
http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcad/default.asp
Men detta är på en lite högre nivå (proffs, akademiker).
OlaSv: begreppet certifiering
Varför jag valt att prata om certifiering är just för att introducera begreppet för de som är hyfsat datavana och kanske hamnar i branschen sedan.
De kan en hel del men "ids" inte ta ett datakörkort. Lite grand av små sår och ringa vänner ska man inte förakta.
Men jag kanske får tänka om? Har visserligen förstått att det inte är en certifiering som ger något direkt i termer av IT-kunnande men kanske självdisciplin och förmåga att självständigt ta till sig kunskap.
Det får ju ingen lektionstid, bara begränsad handledning.
/Ann