Hej! Jag föreslår att du väljer ut några sidor som täcker ditt behov och faktiskt mailar och frågar dom. Upphovsrätten tillhör den som har gjort bilden och du kan inte ta den utan tillåtelse. Det finns dock en stor skillnad här. Ok... lite synd, blir det ju en massa arbete och bön på bena via mail för detta då... Daniel, Jag har nu fått en par st ansvariga utgivare att dela med sig utav sina bilder. Det kan inte räcka med att höra av sig till Toptronics, Vision Park och andra distributörer av spelen i fråga?Rättigheter på bilder
Jag tänkte göra en film- och spelsida (som många andra).
Och skulle då vilja ha lite bilder på filmfodral, spelfodral och även screenshots (främst från spel).
Är det bara för mig att ta dessa bilder från nånstans, och använda på min hemsida?
Är det olika regler ang. film/spel/screenshots.
T.ex. så vet jag att http://www.kong.se tar bilder från officiella spelsidor och publicerar dem på sin egna. Utan nå direkta referenser jämt.
/DSv: Rättigheter på bilder
Sv: Rättigheter på bilder
Om de vill så kan de kräva dig på ersättning och det kan kosta en hel del pengar.
Saxat från en diskussion i en annan tråd på en annan hemsida.
basbeloppet räknas på ca 41000:-
10% av basbeloppet för olovlig publicering (bildstöld) PER BILD.
Tror dessutom att om man publicerar på webben så kan de kräva ersättning för antalet veckor bilderna har varit publicerade.
Så det bästa är att fråga spelbolagen om lov och då få bilder som man kan publicera.
//Anna-KarinSv: Rättigheter på bilder
Det stämmer att bilderna inte kan användas utan tillåtelse, MEN, eftersom det gäller filmaffischer och dylikt så betyder det ofta att bilderna finns som pressmaterial och får användas i recensionssyfte och liknande.
Dock så rekommenderar även jag att du kollar upp med produktionsbolagen innan du publicerar något.Sv: Rättigheter på bilder
Aja.
Är det nån förresten som vet nån sida som kanske täcker upp mitt behov ganska så bra?Sv: Rättigheter på bilder
Umm vadå? Beror juh på hur seriös du är. För det första bör du gå direkt till källan, dvs de som publicerar spelen. De är nog mer än lite intresserade av att exponera sina spela så mycket som möjligt. Givetvis bygger man upp en relation till dessa så att man får information utskickat till sig. Sen kan man titta upp vad som krävs för att man skall kunna få presskit, troligen inte mer än att man registrerar en ansvarigutgivare för din "nättidning" som det då blir och automatiskt får du tillgång till mer information.Sv: Rättigheter på bilder
Är det nån som vet nån/några stora utgivare av pc-spel här i Sverige?
Jag har dålig koll på det, men det känns som att det finns hur många som helst nästan?Sv: Rättigheter på bilder