Hej där! Jag håller helt med. Vore fint om någon skulle göra en artikel om det eller liknande. För jag har samma problem själv. Har testat någon gång men inte alls lyckats.. >Kan man inte programering(typ objektorientering) Det största felet många gör när de går från ASP till ASP.NET är att tro att de är lika varandra och fortsätta göra saker på samma sätt. Jag är med på vad ni menar. Tack för länkarna förresten! Äh... Hm... De som kan gui ska väl inte koda isf? De får väl göra dummy och sedan får de som kan koda göra den riktiga? nja.....i och för sig...fast vi har nog en ren designer/grafiker för sånt. Jag behöver ändå kunna en del... När det gäller GUI:t så ser jag det så här. Patrik,Från asp till asp.net
Jag har liten sak jag skulle vilja diskutera.
Jag har nyss börjat lite lätt med asp.NET och tycker det är lite svårt att komma igång. Jag är inte systemutvecklare, utan håller mest på med GUI programmering.
När man höll på med "gamla hederliga" asp kan man ju komma ganska långt utan att egentligen kunna programera. När man sen börjar med .net blir det värre.....
I de projekt jag är med i behöver jag inte kunna alla bitar i .net heller, det är det andra personer som sysslar med, men att göra alla de saker ett GUI medför i .net tycker jag är lite krångligt. Egentligen väldigt vanliga saker som finns på de flesta websiter.
Kan man inte programering(typ objektorientering) är det dessutom svårt att försöka komma på hur man ska göra, var man ska leta osv eftersom man inte kan "tänket".
Det är svårt att gissa sig till det, utan måste för varje liten sak måste man ut o på nätet och leta = tar en evig tid...
Det måste ju finnas en massa "självlärda asp-programmerare" som har samma problem som jag? Eller är det bara jag som känner så här?
Hur gör ni andra i era projekt, vem programerar GUI:t?
Min fråga är egentligen:
Finns det några bra böcker som handlar om GUI-programmering i .NET? Eller kanske någon bra kurs? Typ "Att gå från asp till .NET".
Jag har gått en kurs förra året, "Grundkurs i ASP.NET med vb.NET". Den var i och för sig bra, där dom visade massa enkla saker .NET erbjuder såsom datagridar, datalists osv. Det är ju väldigt enkelt så länge man inte ska göra något mer avancerat.
Men så fort jag inte vill använda t ex en standard datagrid, har jag ingen aning om hur jag ska göra.
Eller är det kanske bara jag som är ovanligt korkad...:)....?
/Jocke "lite frustrerad"Sv: Från asp till asp.net
Sv: Från asp till asp.net
Någonting i mitt bakhuvud säger mig att du börjar i fel ända... Du har en massa tutorials på www.asp.net för övrigt ;)Sv: Från asp till asp.net
ASP.NET är inte likt ASP förutom till namnet. Så glöm allt du gjorde i ASP.
Om man ska kunna utnyttja .NET till fullo så bör man:
1. Lära sig grunderna i objekt-orienterad programmering. Utan detta kan du inte bygga ut och anpassa de inbyggda kontrollerna till dina egna behov.
2. Lära sig vad .NET ramverket innehåller för namnrymder, funktioner och metoder. Det finns hur mycket som helst som gör jobbet istället för att man ska sitta och skriv mängder med kod.
3. Lära sig något av ".NET språken" C# eller VB.NET.
4. Lära sig ASP.NET kontrollerna (om det är webb man ska pyssla med)
Om man nu vill komma igång med t.ex. GUI programmering som i ditt fall, så finns det mycket man kan göra utan att ens veta vad objekt-orientering är. Som du kanske redan märkt. Men .NET ramverket måste man ändå ha hyfsad koll på.
Det finns en jättebra tutorial för detta och jag rekommenderar att du går igenom alla exemplen på http://samples.gotdotnet.com/quickstart/
När det gäller just GUI så beror det lite på hur man definierar det och hur man separerar lagren.
Med de tutorials som finns på länken ovan kommer man långt, men som sagt, ska man kunna utnyttja .NET till fullo så har du stegen ovan. Om inte de inbyggda kontrollernas funktionalitet duger så måste man bygga egna kontroller som ärver och expanderar de inbyggdas funktionalitet.
Att hitta nån artikel om hur man går från ASP till ASP.NET är egentligen rätt meningslöst eftersom det egentligen kan summeras med "Glöm det du gjorde i ASP och lär dig programmera" ;)Sv: Från asp till asp.net
Jag kan ändå tycka det är lite synd. Då bör alla som är med i .Net projekt kunna en hel del om programering.
Inget ont om "kodare", men dom är bra på att koda, men kanske sämre på användbarhet o GUI, där kanske "vi" är bättre. Men vi blir lite "stoppade" här...
Ah, det svårt att skriva så här och få fram vad jag menar, hoppas ni förstår hur jag tänker.
Ska i alla fall läsa det ni tipsat om så länge.
Dessutom lär man ju sig genom att praktisera..
Såg att Lexicon/Mambran(www.lexicon.se) hade en utbildning "Upgrading Web development Skills from ASP to Microsoft ASP .NET
".
Den kanske kan vara något?
/JockeSv: Från asp till asp.net
Sv: Från asp till asp.net
Jaja, får väl bita i det sura då..Sv: Från asp till asp.net
1. Designer gör en dummybild
2. En programmerare gör code-behind och lägger till alla de kontroller som behövs på sidan, samt beteende för dessa.
3. En "webbare" (brist på bra ord) lägger dit HTML för att design och layout av kontrollerna skall se ut som dummybilden.
Allt handlar om rätt man på rätt plats.
Med .NET har webbprogrammeringen tagits till en ny nivå. Det ÄR svårare än ASP för det är "riktigt" programmering. Det innebär också att det går att göra så mycket mer.
Så som webbkodare får man helt enkelt besluta sig för om man vill bli programmerare eller fortsätta med ASP och HTML.Sv: Från asp till asp.net
Det låter logiskt det du skriver och jag håller nog med om indelningen. Det är ungefär så vi jobbar också.
/Jocke