Ämnet är populärt .Man skall aldrig slå en kvinna.! Ja, det kanske ligger lite i det, jag vet inte... Det första ett offer bör inse är att aldrig förvänta sig att förövaren ska förstå sitt missgrepp. Det är första steget till överlevnad och återgång till att leva. Ja hon försökte säkert tända eld på dig helt utan anledning, eller hur! Det var väl ett korkat svar på Svens inlägg? Kvinnor är lika kapabla att göra oprovocerade handlingar som män, samt att båda könen är fullt kapabla att gå till överstyr när man bråkar. Ibland kan ilskan ta överhand och man handlar irrationelt. Visst är det så, men betänk väl att män oftast har en överlägsen fysisk styrka och att det är en grundförutsättning i situationen. Med förutsättningen trumf på hand så är det lätt att ha åsikter och bestämma var gränserna ska gå. Tycker inlägget är smaklöst och saknar insikt. Kvinnomisshandel och barnmisshandel är dom två "misshandelsgrupper" som har fokus, barn idag är väldigt medvetna om vilka rättigheter dom har men dom vet inte om sina skyldigheter, eller så struntar dom i dessa, precis som kvinnor kan göra, båda grupperna utnyttjar sina rättigheter. Man löser väl inte den snedvridna maktbalansen genom att flytta fokus? Nej Andreas jag tycker inte att det var särskilt korkat eller plumpt svar. Naturligtvis är alla männsikor kapabla till att göra dumma saker vare sig de är kvinnor eller män. Men hela Svens utryckssätt i sitt inlägg andas dumhet... <b>En förälders jobb är att älska sina barn förbehållslöst och spottar de dig i ansiktet och du inte har andra verktyg än att slå det tycker jag att det är dags att försöka få stöd.</b> Sven ha ett sätt att utrycka sig som inte alltid är politisktkorrekt :-D Med detta sagt ser jag svagheter i dina resonnemang, även om du använder ett bättre ordval än Sven när han argumenterar. Inget du sagt ger mig ett tydligare bild av situationen i fråga. <b>>En förälders jobb är att älska sina barn förbehållslöst och spottar de dig i ansiktet och du inte har andra verktyg än att slå det tycker jag att det är dags att försöka få stöd.</b> Vem har påstått det? Mitt enda återkoppling till media i mitt inlägg var att säga att media uppmärksammat kvinnomisshandel de senaste veckorna och att det troligen var därför Sven, som han brukar göra när media uppmärksammar något, ventilerade sin åsikt. Snälla ryck in saker ur sitt sammanhang - argumentera, men kom inte med lösrykt sarkasm för det bidrar väl inte till något ? Men Andreas. Ungar blir inte monster en vacker dag när de tex är 15. Kontakten med dina barn bör väl grundas på ömsesidig respekt från början? Barn gör inte som vi säger utan som vi gör. Sorry, försökte bara kortfattat kommentera att du togs Svens version at face value. hehe, lugnt - jag har inte "svalt" Svens version av hans "incident" - som jag skrev i mitt första svar till Kris så anser jag inte att någon av oss har tillräcklig kännedom om händelsen eller omkringliggande omständigheter för att anklaga någon av parterna. Nä, det är klart - jag har inte åsikter om själva händelsen (mer än att de är färgade av hur han uppfört sig tidigare och att de flesta incidenter brukar involvera den sysselsättning han erkänt att han ägnat sig åt då och då när han skrivit inlägg). Ingen misshandel oavsett kön eller ålder är försvarbart. Är så less på att höra om köns eller rastillhörigheter mm mm. Intressant att läsa Era inlägg ! "Om ett barn spottar andra i ansiktet eller slåss mm så är det helt klart föräldrarnas fel. Föräldrarna är alltid ytterst ansvariga för deras barns uppfostran. Kan man inte ta hand om sina barn finns det gott om hjälp att få. Om en hund biter ger man sig inte på hunden, utan dess ägare." I en värld som vi säkert alla önskar oss är det möjligt att se alla som individer och självklart att misshandel är fel. <b>Om ett barn spottar andra i ansiktet eller slåss mm så är det helt klart föräldrarnas fel. Föräldrarna är alltid ytterst ansvariga för deras barns uppfostran. Kan man inte ta hand om sina barn finns det gott om hjälp att få. Om en hund biter ger man sig inte på hunden, utan dess ägare.</b> <b>Det ovan: Jasså, det är "helt klart föräldrarnas fel" ? HELT KLART? Ytterst ansvariga ja, men när det blev förbjudet att "uppfostra" o med det snackar jag inte MISSHANDEL, vad hände med en dask i rumpan?</b> <b>men hur jävla naiv är du?</b> Eftersom tonen i inlägget är aningen hätsk vill jag börja med att poängtera att jag inte skriver för att "lägga bränsle på brasan" <b>Så dumt att det knappt går att kommentera. Ett fåtal ser kanske så, men slår vad att det finns lika många kvinnor som tänker likadant åt det andra hållet.</b> hur fan kan du jämföra en 15åring med en bil??? Skrämmade att se hur folk resonnerar som om barn är robotar som man kan programmera med hjälp av "rätt uppfostran". Skitsnack. Barn/ungdomar är faktiskt levande varelser med individuell identitet. Visst kan man så frö för att ge dem bästa förutsättningarna men de kommer ändå att ta del av intryck i sin omgivning som kommer bidra till att forma dem till de personer se blir som vuxen. <b>hur fan kan du jämföra en 15åring med en bil???</b> Tror inte alls att allt blir bättre av det, men att något blir bättre måste ju vara bättre än att inget blir bättre? <b>Uppfostran idag är i många fall ett tv-spel och McDonalds. Det är ofta dessa barn som råkar värst ut i det vuxna livet. De kan inte hantera den verkliga världen. Och då har man inte tagit sitt ansvar som förälder. Och de föräldrarna skyller dessutom sen på samhället. Så ser det tyvärr ut idag. </b> <b>Det de gör hindrar ju inte andra att jobba på sitt sätt? Man kan fråga sig varför det inte händer?</b> <b>Det är inte att håna dem, det är att ge dem sanningen. Uppfostran kan inte ha varit bra om ens barn spottar i ansiktet på någon annan, eller? </b> Men herre jesus... Kvinnomisshandel !
Denna vetskap finns inom dom flesta Män .Men ! kvinnor kan provocera fram
det sämsta inom varje man genom att leka med elden,som ett barn söker dom gränsen.
Ett exempel ur mitt liv.: Hon blev för jobbig, jag gick och ladde mig och sov i ett annat rum.
Hon smög sig in och eldade på min stortå med en gaständare, jag sparkade ut och skadade
henne svårt i ansiktet. Kvinnomisshandel ? Ja ! men hon provocerade mig svårt.
Kvinnor vet och kan utnyttja sitt svagare kön. Kvinnor är underbara !
Med denn tråd vill jag att Ni ser på hur hårt Ni blir provocerade av kvinnor.
En människa slår normalt inte om han hon inte blir trängd, se råttor i trångmål.
Om allt skall vara jämnlikt så skall psykologisk krigföring från kvinnor jämnställas med fysiskt våld.Sv: Kvinnomisshandel !
Men jag kom o tänka på en annan sak.
I dessa jämställda tider så fokuseras det otroligt mycket på kvinnor som blir misshandlade och våldtagna.
Självklart är det för j-ligt att misshandla kvinnor!!!!!
Men vem bryr sig om MÄN som blir misshandlade? Då menar jag män som blir misshandlade av andra män, t ex ute på "stan". Utan att ha något statistiskt underlag så säger jag att det måste vara bra mycket vanligare att en kille får stryk än en tjej.
Kan inte komma på någon i min bekantskapskrets(killar) som inte fått stryk någon gång i sin ungdom.
Det var ett program på radion i våras ang. kvinno-/mans jourer för misshandelsoffer. Jag kommer inte ihåg några siffror, men det fanns x antal kvinnojourer i västra Sverige och dessa jourer fick x kronor per år av staten. Sen jämförde hur många motsvarande det fanns för män och det var EN. Den drevs dessutom helt ideellt utan några medel från staten.
Med det säger jag inte att det finns för många kvinnojourer eller att dom får för mycket pengar.
Var är jämställdheten här?
Nu ska ni inte tolka detta som att jag inte är för jämställdhet och att jag tycker det är ok att slå kvinnor.
Absolut inte, jag är FÖR jämställdhet.
Men då ska det inte bara vara jämställdhet från ena hållet och bara fokuseras på de områden kvinnor missgynnas(vilket i och för sig är ganska många).
Då ska det vara jämställdhet fullt ut år båda hållen!
Så det så...:)
/JockeSv: Kvinnomisshandel !
/AnnSv: Kvinnomisshandel !
Sv: Kvinnomisshandel !
Eftersom ingen av oss var där när det inträffade, eller har tillräckligt god kännedom om förutsättningarna, stämningen eller kvinnans metalatillstånd vid tillfället, så är det väl totalt orimligt att skylla det på Sven ?
Brukar inte hålla med Sven i de flesta fallen, men att plumpt säga att det var hans eget fel att någon eldade på hans fot är att ta i, eller hur? :-DSv: Kvinnomisshandel !
Man skall inte slå sina barn och kvinnor, ajjabajja, då jäklar kommer polisen.
Men att sitt barn spottar en i ansiktet eller förolämpar och trycker ner, DET får man inte "styra upp".
Det samma med kvinnor.
Nu anser inte jag att det är ok att slå, oavsett vem man är, det är fel!!
Anser likt ovan att jämställdhet skall vara lika åt båda håll, vilket det inte är idag.
Finns många kvinnor som lever med män som är fysiskt underlägsna.
Det finns kvinnor som lever med män som är psykiskt underlägsna (kanske det vanligare?)
I båda dessa fall är det misshandel men det tas inte notis om det.
Tycker INTE detta inlägg saknar insikt, det handlar om snedvriden jämställdhet.
/BSv: Kvinnomisshandel !
Men man måste se till intentionerna. När en man slår handlar det ofta om kontroll. När en kvinna manipulerar kan det vara detsamma, men det kan också vara ett försök att behaga, hantera situationen. "Vi frågar när han ätit, då är han snällare."
Visst förstår jag att en människa som blir manipulerad inte blir så glad. Själv blir jag inte det.
Styra upp kvinnor? *häpnar* - är det sån insikt vi behöver?
En förälders jobb är att älska sina barn förbehållslöst och spottar de dig i ansiktet och du inte har andra verktyg än att slå det tycker jag att det är dags att försöka få stöd.
Alldeles nyss var det en domstol som slog fast att man får använda rimligt milt våld för att tillrättavisa barn så att de inte utgör en fara för sig själv eller andra.
Är absolut inte emot att alla ska bli bra behandlade och att vi ska slippa misshandlade personer.
Men vi måste erkänna de mönster som leder fram till situationen idag. Och det är bl.a. grundantaganden som att män ska styra upp kvinnor som lett hit.
Att vi har en rörelse mot barn- och kvinnomisshandel idag beror nog till stor del på en positiv kraft som handlar om att vilja förändra till det bättre. Främst de drabbade som sökt och gett stöd. Kanske männen också borde försöka uppbåda detta?
Tycker att det mest insiktsfulla är att helhjärtat stödja kampen för att hjälpa misshandlade kvinnor och om man så vill använda goda exempel till att göra det bättre även för männen. Inte förringa den genom att säga att de egentligen inte förtjänar den. För att ge lite perspektiv på varför jag tycker inlägget saknar insikt.
Han jämställer kvinnor med barn: "som ett barn söker dom gränsen"
Han för över ansvaret för den fysiska misshandeln på kvinnorna: "kvinnor kan provocera fram det sämsta inom varje man"
"En människa slår normalt inte om han hon inte blir trängd, se råttor i trångmål."
Endast en psykiskt sjuk människa försöker tända eld på en annan människa, så detta fall går knappast att applicera på allmänna kvinnomisshandelsfall, vilket Sven verkar vilja få fram.
Överhudvudtaget verkar det mycket konstigt att Sven tar upp detta helt på eget initiativ. Särskilt med tanke på att detta är ett utvecklarforum, låt gå för att det är skrivet under rubriken "skrivklåda".
Sven verkar på något sätt stolt över vad han har gjort, varför skriver han annars ut att han "skadade henne svårt i ansiktet", detta är en detalj som knappast tillför diskussionen något?
Om man dessutom har i åtanke att Sven ofta refererar till kvinnor som "fittor" (sök på svens andra inlägg) får denna diskussion en väldigt sorglig klang.
//KristoferSv: Kvinnomisshandel !
vilket jävla trams,, om det skulle visa sig att min grabb växer upp och blir en respektlös liten skitunge som spottar mig i ansiktet när han är 15 så nog fan skulle han få sig en örfil så det sjunger om det..Sv: Kvinnomisshandel !
Dock håller jag med om en del punkter.
<b>Han jämställer kvinnor med barn: "som ett barn söker dom gränsen"
Han för över ansvaret för den fysiska misshandeln på kvinnorna: "kvinnor kan provocera fram det sämsta inom varje man"</b>
Självklart söker män även gränsen, samt kan provocera fram det sämsta inom en kvinna.
<b>Endast en psykiskt sjuk människa försöker tända eld på en annan människa, så detta fall går knappast att applicera på allmänna kvinnomisshandelsfall, vilket Sven verkar vilja få fram.</b>
Den kliniska studie som du grundar detta på skulle nog rättsväsendet vilja ta del av. Tillfällig sinnesförvirring, tillfällit mentaltostabil, psykos, raseriutbrott med irationellt handlande mm (listan är lång) är saker som vi ofta hör om våldsmän & kvinnor när det rapporteras om uppmärksammade rättegångar i media. Vem säger att det inte applicerar här? Eller vem säger att kvinnan ifråga inte led av någon peyskisksjukdom och liknande?
<b>Överhudvudtaget verkar det mycket konstigt att Sven tar upp detta helt på eget initiativ. Särskilt med tanke på att detta är ett utvecklarforum, låt gå för att det är skrivet under rubriken "skivklåda".</b>
Njäe - den som följt media de senaste veckorna vet att det är något som varit på tapeten, och för den som gjort mer än ~380besök här (inget illa menat) vet att sven är snabb med att ventilera sin åsikt om aktuella ämnen.
<b>Sven verkar på något sätt stolt över vad han har gjort, varför skriver han annars ut att han "skadade henne svårt i ansiktet", detta är en detalj som knappast tillför diskussionen något?</b>
va? missar du poängen totalt. Han beskrev en följd av hennes handlade och direkt efter ställde frågan om det då skulle klassas som kvinnomisshandel - om han genomförde kvinnomisshandel när han i reflex skadade hennes asikte som direkt följd av hennes agerande.Sv: Kvinnomisshandel !
<b>>>vilket jävla trams,, om det skulle visa sig att min grabb växer upp och blir en respektlös liten skitunge som spottar mig i ansiktet när han är 15 så nog fan skulle han få sig en örfil så det sjunger om det..</b>
Man måste få sätta gränser - ibland räcker det inte att dra in lördagsgodiset eller förbjuda tv i ett par dagar. Vem här har inte fått en dask på rumpan på yngre dar när man gick över gränsen med råga?Sv: Kvinnomisshandel !
Visst - en örfil, en engångsföreteelse. Kan jag ha förståelse för.
Det är när det är grundförutsättningen i relationen som är att jag kan slå dig så du ska vara som jag vill att du ska vara i föräldraskapet som är fel. Dvs. styra upp.
Känner bara att det behövde bemötas därför att alla försök att förringa eller förneka behovet av åtgärder mot barn- och kvinnomisshandel bör bemötas. Oavsett att det finns andra som också behöver stöd.
Det är bra när det går att diskutera sansat och respektera varandras åsikter. Ännu bättre när det finns tolerans mot att att kvinnor är från Venus och män från Mars :-)
Den vanligaste misshandeln idag (enl BRÅ) är en man mellan 18-35 som blir misshandlad av en man i samma åldersgrupp. Det näst vanligaste är att en man 35-50 blir misshandlad av en annan man. 3:e vanligaste är att en tjej 18-35 blir misshandlad av en annan tjej. Har för mig att först på 4:e plats kommer att en tjej blir misshandlad av en kille.
Oavsett kön, ras, sexuell läggning, ålder eller relation offer-gärningsman är det oacceptabelt.
Om ett barn spottar andra i ansiktet eller slåss mm så är det helt klart föräldrarnas fel. Föräldrarna är alltid ytterst ansvariga för deras barns uppfostran. Kan man inte ta hand om sina barn finns det gott om hjälp att få. Om en hund biter ger man sig inte på hunden, utan dess ägare.Sv: Kvinnomisshandel !
Det är så djä.. att det finns kvinnor barn och några männ som känner sig bekräftigade
genom att att en nära anhörig misshandlar dom. Obs jag skriver för djä.. Sv: Kvinnomisshandel !
Det ovan: Jasså, det är "helt klart föräldrarnas fel" ? HELT KLART? Ytterst ansvariga ja, men när det blev förbjudet att "uppfostra" o med det snackar jag inte MISSHANDEL, vad hände med en dask i rumpan?
FINNS det GOTT OM HJÄLP? Jösses vet du vad du snackar om?
En hund är, oavsett ålder, jäkl svår att prata med, kanske därför man tar det me ägaren.?
Ibland avlivas hunden pga hjärnskador som inte är ägarens fel.
Det du Hans säger i övrigt är jag helt med på, en del i mitt inlägg ovan tolkades fel, beklagar,
Jag menar inte att STYRA UPP som om kvinnor e på väg åt fel håll etc, jag är som Hans ovan förb trött på att höra att kvinnor e från venus o män från mars, jag skiter i vart vi kommer från, trött på att höra att män är det svagare könet, trött på att höra att kvinnor är överlägsna...kan man inte se oss som individer?? Å mellan individer är det fel att misshandla.
/BSv: Kvinnomisshandel !
I dagsläget måste man enligt mitt sätt att se det arbeta med att identifiera exempelvis sociala strukturer och kulturella faktorer som gör att det faktiskt anses att en del av hävd är bättre och har mer rätt än andra. Och sedan informera och arbeta för förändring.
Att jag sedan nämnde kvinnor är från Venus och män är från Mars är ett individuellt särdrag hos mig att ha en vilja att enkelt uttrycka exempelvis hur det kan komma sig att det blir missförstånd. Språkförbistring i allmänhet skulle väl knappast bli föremål för kritik eller?
Männens (grovt förenklat) syn på sig själva som "överhuvud" är ett exempel på sociala strukturer jag syftar på.
Våld mot kvinnor är enligt mitt sätt att se det inte samma sak som att bli misshandlad enligt statistiken som beskrivits ovan. Visst är varje fall av misshandel ett för mycket och en tragedi för offret. Men jag tycker inte man ska blunda för fakta.
Våld mot kvinnor sker med systematik (och i en del länder även med samhällets goda minne) över tid och tar ofta en ände med förskräckelse. Pga av sociala strukturerna och kulturella faktorerna så finns det också gott om kvinnor som tror att det ska vara så här, att det är ok att de blir behandlade som andra klassens medborgare. Det är faktiskt inte länge sedan männen betraktades som överhuvud i familjen även i Sverige.
Det är inte de ondas missgärningar utan de godas tystnad... Det gör mig lite bedrövad att höra att man kan bli trött på att höra om detta. Men det är klart egentligen är det ju ofattbart att det ska behöva vara så här så min förmodan är att det beror på att man (könsneutralt) inte sätter sig in i problemet.
men hur jävla naiv är du?
en förälder kan självklart inte övervaka sitt barn 24h per dygn , och hur jävla gullegulligt det må vara hemma så kan väl barnet komma i kontakt med rötägg till kompisar utan att föräldrarna nödvändigtvis får reda på det direkt..
alla föräldrar vars barn har börjat missbruka , prostituera sig , blivit nazister , blivit kriminella , så är det alltid föräldrarnas fel för att dom uppfostrat barnet fel?
många av dessa kanske inte kommer från de bästa familjeförhållandena , men jag är tämligen säker på att barn från vanliga friska kärnfamiljer oxo kan hamna snett.
jag tycker du ska gå och plingapå hos någon familj vars barn hamnat i trubbel och säga till mamman "DET ÄR DITT FEL!"
//RogerSv: Kvinnomisshandel !
Jag känner många med barn som aldrig lagt en hand på dessa och dessa barn bråkar inte. Tvärtom, de barn som bråkar mest är de barn vars föräldrar som ger en örfil emellanåt. Och ja, det är helt klart föräldrarnas fel. Så lätt att försöka skylla på andra. När man skaffar barn har man bara skyldigheter mot barnet, inte rättigheter. Om fler föräldrar såg det på det viset, hade vi nog inte haft de problemen vi har idag.
<b>FINNS det GOTT OM HJÄLP? Jösses vet du vad du snackar om?</b>
Japp, det vet jag. Det finns väl utbyggd service med stödfamiljer mm mm. Känner några som har stor hjälp av det, eftersom de känner att de inte klarar allt själv. Många vägrar ta till den hjälpen eftersom de är så rädda för sin heder mm, men det är att inte ta ansvaret för sina barn i så fall. Bara att gå till socialförvaltningen så får du se vilka hjälpmedel det finns att ta till.
<b>En hund är, oavsett ålder, jäkl svår att prata med, kanske därför man tar det me ägaren.?
Ibland avlivas hunden pga hjärnskador som inte är ägarens fel.</b>
De flesta hundar som avlivas är pga vanvård från dess ägare där man anser att hunden lider så pass alt att det gått så långt att det inte går att anpassa hunden till ett normalt liv.
<b>Männens (grovt förenklat) syn på sig själva som "överhuvud" är ett exempel på sociala strukturer jag syftar på.</b>
Så dumt att det knappt går att kommentera. Ett fåtal ser kanske så, men slår vad att det finns lika många kvinnor som tänker likadant åt det andra hållet.
<b>Våld mot kvinnor är enligt mitt sätt att se det inte samma sak som att bli misshandlad enligt statistiken som beskrivits ovan. Visst är varje fall av misshandel ett för mycket och en tragedi för offret. Men jag tycker inte man ska blunda för fakta.</b>
Så det är mer synd om en misshandlad kvinna än en misshandlad man? Det är mer synd om en kvinna som blivit slagen av sin man än en kvinna som blivit slagen ute på stan? Konstig logik. Tycker alla fall är lika illa.
<b>Våld mot kvinnor sker med systematik (och i en del länder även med samhällets goda minne) över tid och tar ofta en ände med förskräckelse. Pga av sociala strukturerna och kulturella faktorerna så finns det också gott om kvinnor som tror att det ska vara så här, att det är ok att de blir behandlade som andra klassens medborgare. Det är faktiskt inte länge sedan männen betraktades som överhuvud i familjen även i Sverige.</b>
Med systematik? Så du menar att vi killar här på pellesoft ger kvinnor ett kok stryk för att visa kvinnor vart de hör hemma? Det är ett fåtal män som slår kvinnor, liksom det är ett fåtal kvinnor som slår sina män. Tyvärr ser jag ett generaliserande här som är mycket farligt, som en annan person tyvärr brukar göra. Som det skrevs ovan är det politiskt korrekt att ta upp just dessa fall, men verkligheten ser annorlunda ut.
Jag kan ta ett exempel. Jag bor i Helsingborg och här anses det att det är farligast att gå genom stadsparken en helgnatt. Detta pga att det sker ca 2-4 våldtäkter där per år. Det är heller inget ställe jag skulle rekommendera en tjej att gå genom ensam. Men dock är Södergatan betydligt farligare. Där sker nog ett 10-tal misshandelsfall varje helgkväll och det är en hel del på vardagar med. De utslagna knarkarna håller till där och gör inbrott i detta område. Men oftast anmäls inte dessa fall, och det är inte lika intressant att skriva om. Och då blir den platsen "säkrare".Sv: Kvinnomisshandel !
Om du skaffar en bil, ansvarar du då inte för att den framförs på ett säkert sätt och att den hålls i ett trafiksäkert sätt? Eller är det samhällets fel att du krockar? Hur naivt är det?
Skaffar du barn har du 100% ansvar för det. Din uppgift som förälder är att vaka över barnet den tiden den behöver det. Klarar du inte det ska du inte skaffa barn. Och uppfostrar man de rätt från början behöver de inte vakas över i 24h/dygn.Sv: Kvinnomisshandel !
Reagerade på "säga till mamman". När vi nu ändå kör med syföreningen märka ord.
Om du tänker dig att ordet fel byts ut till uppgift kan du förstå resonemanget då?
Det tjänar ju inte något till att skuldbelägga.
Inte heller att fokusera på de små detaljerna när det är en fråga i ett större sammanhang som diskussionen handlar om. Det finns fällor i livet för alla - oavsett familjeförhållanden.
Dessa fällor skulle vara färre i ett klimat där medvetenhet om problemen var större.
Där man faktiskt vågade bry sig. Visst kan även detta gå överstyr men visst är det bra om tex barnläkare uppmärksammar och anmäler när ett barn kommer in och ramlat i trappan för femtielfte gången. Och att det då är klart att det är föräldrarnas uppgift att se till att det inte ska hända. Samt att de inte klarar av den uppgiften?
Ett fåtal är ett fåtal för mycket. Försökte sammanfatta den övervägande uppfattningen som varit rådande över tid och som fortfarande ger verkan. Angående kvinnor som tänker likadant åt andra hållet så är det lika förkastligt. Speciellt om de agerar utifrån det. Men att peka på ett andra problem är väl knappast en konstruktiv lösning på ett första? Möjligen om det tillför att man kommer närmare en konstruktiv lösning men det har jag svårt att skönja.
<b>Så det är mer synd om en misshandlad kvinna än en misshandlad man? Det är mer synd om en kvinna som blivit slagen av sin man än en kvinna som blivit slagen ute på stan? Konstig logik. Tycker alla fall är lika illa.</b>
Det handlar inte om en tävling i att tycka mest synd om enligt mitt utgångsläge. Det handlar om att hjälpa till att bryta mönster. Om kvinnor (och för den delen även män) som lever i relationer där de inte har kraft/förmåga/mod att för egen maskin ta sig därifrån.
<b>Med systematik? Så du menar att vi killar här på pellesoft ger kvinnor ett kok stryk för att visa kvinnor vart de hör hemma? Det är ett fåtal män som slår kvinnor, liksom det är ett fåtal kvinnor som slår sina män. Tyvärr ser jag ett generaliserande här som är mycket farligt, som en annan person tyvärr brukar göra. Som det skrevs ovan är det politiskt korrekt att ta upp just dessa fall, men verkligheten ser annorlunda ut</b>
Eftersom du för det här resonemanget utgår jag från att du gör det med bra intentioner och ställer mig därför frågande till vad "killar här på Pellesoft" har med saken att göra. Verkligheten är enligt mitt synsätt från början bara en persons subjektiva uppfattning, den blir en bredare verklighet när uppfattningar delges. Förstår egentligen inte problemet, borde det inte vara bra även för misshandlade män att misshandlade kvinnor får det bättre? Ska det startas en kampanj mot misshandel i allmänhet och flummas runt på ytan och vara verkliga? Nu är det ett problem som uppmärksammats och en vilja att åstadkomma förbättring som är på tapeten - vad är det för fel med det? För att det finns fler problem ska man inte ta tag i just detta? Din och min uppfattning om omfattning skiljer sig markant.
Klimatet i allmänhet har blivit hårdare och det finns många problem. Har bara svårt att se logiken i att höja rösten för att tysta de som vill hjälpa kvinnor att förändra sin situation. Kanske handlar det bara om politisk korrekthet och jag kan inte se det, men ändamålen helgar medlen.
biljäveln kör väl iaf bara på vägarna när du sitter i den.
medan ditt barn inte har en off knapp..
och de flesta vuxnar har ett jobb och de flesta barn går i skolan , när barnet är i skolan och du jobbar så kan du inte vaka över barnet.
du kan inte på något sätt se vilka han/hon träffar eller om någon försöker lura ditt barn till något skit (tex snatta)
<b>Och uppfostrar man de rätt från början behöver de inte vakas över i 24h/dygn.</b>
jo man kan försöka ge barnet rätt värderingar , men det är ju inget som säger att han/hon aldrig kommer falla för grupptryck.
//RogerSv: Kvinnomisshandel !
Föräldrarna står för grunden sen kommer världen med det oförutseda i ekvationen. Sv: Kvinnomisshandel !
bil kontra barn: inte alls
I ansvarsfrågan: hur mycket som helst.
<b>Skrämmade att se hur folk resonnerar som om barn är robotar som man kan programmera med hjälp av "rätt uppfostran". </b>
Rätt uppfostran är ju individuell för varje barn. Den uppfostran som är rätt för din uppväxt är sannolikt inte rätt för min uppväxt, men för varje barn så finns det en rätt uppfostran (vet att det låter mekaniskt, men förstå mig rätt).
Uppfostran idag är i många fall ett tv-spel och McDonalds. Det är ofta dessa barn som råkar värst ut i det vuxna livet. De kan inte hantera den verkliga världen. Och då har man inte tagit sitt ansvar som förälder. Och de föräldrarna skyller dessutom sen på samhället. Så ser det tyvärr ut idag.
<b>Klimatet i allmänhet har blivit hårdare och det finns många problem.</b>
Helt rätt, här ligger nog det största problemet. All misshandel bottnar i detta problemet.
<b>Förstår egentligen inte problemet, borde det inte vara bra även för misshandlade män att misshandlade kvinnor får det bättre? Ska det startas en kampanj mot misshandel i allmänhet och flummas runt på ytan och vara verkliga?</b>
Titta det du skrev ovan. Där ligger troligen problemet och jag tror att all misshandel grundar sig i samma problem. Bättre att attackera hela det problemet på en gång istället för att koncentrera sig på en målgrupp och tro att allt blir bra av det. Mår inte alla bättre av det?Sv: Kvinnomisshandel !
Att det sedan är kvinnovåldet som hamnar i fokus tycker jag inte ska vara ett skäl att låta bli. Man får jobba med nuvarande läge - dvs. inte skrota hela projektet utan låta det bli grund för något som i förlängningen innefattar alla. Det går ju bra att ha åsikter om att de som jobbar mot kvinnovåld borde arbeta på annat sätt, men de GÖR ju i alla fall något. Det de gör hindrar ju inte andra att jobba på sitt sätt? Man kan fråga sig varför det inte händer? Det jag menar med att jobba på ytan är att engagemanget hos dem som arbetar med detta kan bero på att de har något att relatera till vilket gör det djupare förankrat vilket det inte skulle bli om de bara fick jobba brett och ta ansvar för alla. Vilket också ingår i den traditionella kvinnorollen, kvinnor förväntas vara omhändertagande.
If you can't beat them - join them - bokstavligt alltså :-)
/Ann
<b>Edit: </b>
visst finns det andra som också arbetar för förändring, mansjourer, söndagspapporsföreningar etc.
Rätt ska vara rätt. Men jag har inte blivit varse något tecken på utsträckta händer till de som jobbar mot kvinnovåld som sagt "kom låt oss jobba tillsammans på bredare front".
Ibland kanske man ska låta processer har sin gång och när tiden är mogen kan alla bäckar små bilda en stor å?Sv: Kvinnomisshandel !
Självklart finns det föräldrar som försöker glida igenom föräldrarskap på en räkmacka, men att säga att föräldrarna till de barn som hamnar snett, eller en så trivial sak som roger nämner; spottar dig i ansikter, har inte tagit sitt ansvar, gjort sitt bästa mm är att håna dem.
Man kan bara en perfekt förälder men barnen blir inte riktig som man hade tänka sig pga av att det är individer som inte enbart formas av földrarna utan även samhället och omvärlden.Sv: Kvinnomisshandel !
Exakt, det är det största problemet. Många klagar, men det är få som gör något aktivt för att motarbeta det (tyvärr). Om alla gjorde en liten del så skulle det se bättre ut i samhället.
<b>Självklart finns det föräldrar som försöker glida igenom föräldrarskap på en räkmacka, men att säga att föräldrarna till de barn som hamnar snett, eller en så trivial sak som roger nämner; spottar dig i ansikter, har inte tagit sitt ansvar, gjort sitt bästa mm är att håna dem.</b>
Det är inte att håna dem, det är att ge dem sanningen. Uppfostran kan inte ha varit bra om ens barn spottar i ansiktet på någon annan, eller?
<b>Man kan bara en perfekt förälder men barnen blir inte riktig som man hade tänka sig pga av att det är individer som inte enbart formas av földrarna utan även samhället och omvärlden.</b>
Helt sant, men för att ta till ett bibliskt uttryck (är absolut inte religiös): Bättre att lära någon att fiska än att ge den fisk.
Man vet ju av egen erfarenhet vilka "faror" som lurar i samhället och då gäller det att förbereda barnen på dessa så att de kan hantera detta. Det är det som avgör om man klarar sig i livet eller ej.Sv: Kvinnomisshandel !
Jo, den kan ha varit helt klanderfri, men barnet som invidid kan handla helt enligt eget bevåg trots allt. Du pratar fortfarande som om det vore någon robotprogrammering vi snackade om. Föräldrar är inte bättre än någon annan och kan därför inte heller kontrollera individuelltbeteende, då får du skärma av ditt barn från omvärlden. Självklart utgår jag ifrån att du inte diskuterar utfrån ett utopi där man kan uppnå "perfekt barnuppfostran" för det är enbart där som det skulle vara möjligt att uppnå.Sv: Kvinnomisshandel !
1. Uppfostra era ungar. Sluta tramsa!
2. Skyll inte på samhället, tv-spel, video etc. om ni misslyckas
3. Sen är det bara att njuta!
Bla!
Peter.