Någon mer än jag som gillar single malt? :) Nice, men det var dåligt med Laphroig och Lagavoulin ... Sen är den 18åriga hyland park bäst ;) Ja, det är slut på Lagavoulin och Laphroaig för tillfället. Men Ardbeg och Caol Ila kanske kan duga så länge? ;) Hehe ... alla förpackningar har sin karaktär... Har du provat Lagavulin Double Matured? Asså bara en liten fråga. Vadå "rökig"? Jag tycker man kan bli rökig på alla sorter - eller? nope inte testat doubled matured ... bara gett mig på den 16 åriga än så länge ... Har en kompis som har en wiskey som är 60 år gammal (Han är 40, kan fick den i 20 års present). Fast till skillnad från vin så åldras inte whiskey i flaska. Jo det vet han men han vill spara den som minne ett tag till, han köpte den i skottland. "Har för mig han sa att han också har något wisky som heter "blue..." något, har luggit jädrans länge i ett fat vet jag." Hmmm jo det var det när du skrev det "Johnnie Walker Blue Label" fast tycker den var större en 700ml som systemet säljer tycker jag men det var ett tag sen. Finns det nån "lättdrucken nybörjar-whiskey"? Whiskey ser gott ut, men dom gånger jag har druckit det så har det smakat skit... fast det kanske beror på att jag har druckit billig 50kr-whiskey från utlandet kanske... Nä, det funkar det med (såvida det inte är direkt vidrigt), men du måste dricka det rätt. <b>En annan sak du kan göra för att vänja in dig är (nu hädar jag nog i mångas ögon) whiskey och cola.</b> Det finns inga fel sätt att avnjuta en whisky. Även om majoriteten av whiskydrickare föraktar whisky+cola. ;) Du glömmer Bowmore, som har en distinct saltsmak. Personligen blandar jag all whisky med fem delar Strongbow äppelcider. Äpple lyfter nämligen fram den träiga smaken som whisky har samtidigt som den rökiga smaken mildras. Aj aj aj, nu skäms jag. HUR KUNDE JAG GLÖMMA BOWMORE!!! Du Patrik, det heter whisky, inte whiskey. De sorter som stavas whiskey är jag inte mycket för. ;) Jaja ;) Även i irland stavas det whiskey. Irland kan bara göra öl, stout osv ... Starkare grejjer klarar de inte ens av att dricka ;) jag har en grym bok redan, Precis som utanför systembolagets dörrar då, Fast med tanke på vad de jobbar med så är det proportioneligt väldigt kasst på bolaget ... På tal om "nybörjar-kit" så har MacLeod's kommit med en trevlig kollektion för nybörjare: MacLeod's är faktiskt väldigt bra. Jag köpte deras Islay och blev väldigt nöjd. Det är mycket whisky för pengarna. Absolut en sort som jag har står hemma i barskåpet som "bjudwhisky" när det inte är läge att ta fram dyrgriparna. ;) Är ingen whiskydrickare själv, men det är inte utan att man blir lite intresserad av att försöka kultivera sig när man hänger med i tråden ;) En bra strategi är att alltid ha 2l famous i whiskey skåpet .. Åsikter om Jack Daniels? Nu har ni nämnt ett antal whiskey-sorter (jepp, jag stavar ...ey). Eftersom jag är nybörjare så känns det väl som att jag vill ha ganska billiga sorter. Så kan ni rekommendera en bra "nybörjar-whiskey" som dessutom är billig? Thomas, jag tycker att MacLeod's är en bra och billig nybörjarwhisky. 300 spänn och det finns från de olika distrikten så du kan hitta vilken sort du gillar bäst. Hade jag haft råd hade jag nog blivit whisky-nörd jag med, men med min ekonomi har man bara råd att känna styrka, rökighet och märka nyanser. Whiskey och cola är inte fel så länge man använder en whiskey som passar. Jag har inget emot att blanda Jim Beam och cola t.ex. Men om man häller cola i en 500 kronors single malt så har man slängt pengarna i sjön. ;) Eller om man som min ex-sambo inte har ngn sprit hemma när hon och hennes tjejkompisar ska gå ut. Hmm det får nog bli 6-packet, det fanns visst i mitt systembolag. Sen är det väl bara att bjuda in nån kompis och börja experimentera =) Tjohoo, nu börjar baren också bli klar. Detta är alltså rummet "utanför" loungen. Jag skulle bli mer impad om du hade gjort ett helt rum ser ut som en skotish pub eller så :) Aftonbladets whiskeyskola Jo Carsten, tanken har hela tiden varit att det ska bli en skotsk pub. Så småningom så vill jag bygga en egen bardisk i grovhugget trä eller nåt. Men tillsvidare så nöjer jag mig med den här bardisken som min pappa hade när jag var liten och som min bror haft efter det. Den får duga. Skulle vara intressant, gå in i ett rum och helt plötsligt vara i Skotland :)Whisky lounge
Jag har fått ett nytt favoritrum hemma i huset, utan att det finns någon dator i rummet.
http://pdc.se/blog/DisplayEntry.aspx?eid=56Sv: Whisky lounge
Sv: Whisky lounge
Ja den 18yo Highland Park är inte dum. I och för sig inte bäst i mina ögon. Men smaken är ju olika.
Impad att du kände igen flaskan. :)Sv: Whisky lounge
Lagavolin rokkar också iofs ... Inne i en Lagavoulin period nu.
Arbeg är lite för rökig bara ... Var på islay i våras och hälsade på ardbeg och laphroaig.Sv: Whisky lounge
Jag är inne i en Ardbeg period. Gillar rökigt. Om några år så kommer Ardbeg inte att vara rökigast längre. Bruichladdich kommer med Octomore som är nästan dubbelt så rökig som Ardbeg. Jag har köpt futures på en låda redan. Kommer väl bli klart för leverans typ 2010.
Jag var på Islay förra sommaren. Hälsade på i alla destillerier men tog bara en rundtur på Bruichladdich. Åkte bil runt hela Skottland så det blev några liter i bagaget hem.Sv: Whisky lounge
Å sen, vad heter den tystaste spriten? - "visky"
(hmm, undra om jag hade smakat när jag skrev detta???)Sv: Whisky lounge
ang dig Pelle så försökte jag få lite kultur i dig, men det gick inge bra ....Sv: Whisky lounge
Han har sagt att han ska ta den när han är 90-100 år gammal.Sv: Whisky lounge
Det kommer inte vara ngn skillnad om han dricker den idag eller om 20 år. Den är kanske lite mer värd för att det inte finns så många av den årgången kvar men smaken kommer vara densamma ...Sv: Whisky lounge
Har för mig han sa att han också har något wisky som heter "blue..." något, har luggit jädrans länge i ett fat vet jag.Sv: Whisky lounge
blue... nånting är förmodligen Johnnie Walker Blue Label. En blended men trots det väldigt bra. ;)
Har faktiskt haft en flaska själv. Världens bästa blended i min mening. :)
Varje flaska kommer i en sammetsklädd låda (översta hyllan i min bar) och har ett serienummer. Den är blandad av sällsynta single malt. Går fortfarande att få tag på på bolaget, http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=352&Butik=0.Sv: Whisky lounge
Har för mig om jag inte minns fel är att den lagras i 75 år ?Sv: Whisky lounge
ThomasSv: Whisky lounge
Det är starkare i smaken än de flesta andra spritdrycker som finns. Själv föredrar jag att smutta på den och ha den ordentligt kyld, men även halvvarm funkar. En annan sak du kan göra för att vänja in dig är (nu hädar jag nog i mångas ögon) whiskey och cola. Tycker personligen det är skitgott.
Den absolut godaste w+c:n får man av en rejält jävla rökig whiskey, i åtminstone ett antal hundra kronors-klassen men då brukar folk bli arga.
Börja inte med Jack Daniels... fy... ta en Famous Grouse, så är det nog lättast att vänja sig.Sv: Whisky lounge
Nu har du fått dig en ovän för livet ;) Förstöra två av de bästa drycker genom att blanda..
Hehe, nädå.. Alla har rätt till sin smak.
Jag skulle nog rekommendera en Macallan som jag anser lättdrucken för nybörjare.
Kul föresten att det verkar finnas en del whiskydrickare med god smak här.
Någon som är sugen på en resa till skottland? Måste besöka min plot (209453) hos Laphroaig :)Sv: Whisky lounge
Men jag började faktiskt dricka whisky med cola eller ginger ale. Sen en nyårsafton i vår fjällstuga tog läsken slut så jag drack rent med is istället. Observera att det här var Dr. Special, billig whisky. Om man ska grogga så kan man köpa billig whisky.
Sen har vi det här med alkoholhalten. De flesta sorterna har en alkoholhalt på 43% men det finns även cask strenght (direkt från tunnan) och kan ligga på allt upp till 60-65%.
Nånstans runt 40% domnar våra smaklökar bort och det är inte så bra om man ska dricka whisky. Man vill ju känna smaken. Därför tar många (inklusive mig själv) i lite vatten. Hur mycket vatten beror på alkholhalt och personlig smak.
Vattnet gör två saker. Först sänker den alkholhalten så att våra smaklökar inte domnar bort. Det andra är att det tar fram nya dofter och smaker ur whiskyn. Ungefär som i naturen efter att det regnat.
Så för att kunna avnjuta en whiskys alla dofter och smaker bör den drickas rumstempererad med lite vatten.
Om man kyler whiskyn eller har is i så får det samma effekt som för hög alkholhalt. Smaklökarna domnar bort av kylan och man känner inte alla smakerna.
Vill man börja prova whisky så finns det en serie som heter Six Classic Malts. Det är sex sorter från Skottlands olika whiskydistrikt så man får en bild av hur olika whiskyn smakar i de olika delarna.
De sex sorterna är; Lagavulin, Dalwhinnie, Talisker, Glenkinchie, Oban och Cragganmore.
Finns t.o.m. i en presentförpackning med småflaskor så det är ett väldigt bra sätt att hitta sin favorittyp.
Mina personliga favoriter är de rökiga Islay-sorterna. Lagavulin, Ardbeg, Laphroaig och Caol Ila. De övriga Islay-sorterna är Bruichladdich och Bunnahabain. Bruichladdich är inte så rökig men har ändå den distinkta Islaysmaken. Bunnahabain är väldigt speciell och bör provas. Den enda andra whiskyn jag smakat som är lik Bunnahabain är den japanska Suntory Hibiki. Väldigt annorlunda smaker.
När det gäller Islay så finns även Port Ellen. Ett destilleri som tyvärr är nedlagt. Men det finns många tunnor på lager så de släpper några flaskor då och då. Har tyvärr inte haft nöjet att smaka den ännu men det sägs att det är definitivt en av världens bästa whiskysorter. Har som mål att införskaffa ett par stycken. Det lär bli samlarvärde på dem också om man har disciplin på sig att inte öppna alla flaskor. ;)
Det kommer även några nya Islay-sorter det närmsta decenniet. Bruichladdich har börjat göra Port Charlotte som kommer att vara lika rökig som Lagavulin och Laphroaig. De har även börjat göra Octomore som blir världens rökigaste whisky. Ardbeg, som idag kallas kungen av rökighet, har en phenolhalt på ca 55 ppm. Octomore ligger runt 81 ppm!!! Oj Oj OJ, det blir nåt det. Jag har redan köpt futures på en låda (12 flaskor). Jag kommer väl få hämta dom tidigast 2010.Sv: Whisky lounge
Jag lärde mig dricka Whiskey på en 25årig hyland park. Mina kollegor gav mig valet att sitta i källan och jobba eller lära mig tycka om whiskey.
De gjorde så att de tog ett dricksglas, fyllde det med vatten och hällde sen i 3-4 cl whiskey. Sen fick jag leta efter maltsmaken med mina smaklökar. När jag hittat den så minskade de vatten mängden.
Idag har jag bara några droppar vatten i för att väcka Whiskeyn (man brukar säga att den sover).
Själv åker jag tillbaka till Islay i början av April nästa år. Åker till Port Ellen och Laphroig varje år. Förra året upptäckte jag Lagavoulin, får se vad man upptäcker mer.
Vad gäller Blended så är världens godaste "Black Bottle" den finns typ inte att få tag i utanför skottland men många skottar dricker den. Den är blended på Islay malt och har lite smak av lakrits,Sv: Whisky lounge
Cola och whisky är ett eget kapitel, personligen så anser jag att det är gott så länge man bara smaksätter colan och inte groggar med den...Sv: Whisky lounge
Bowmore Darkest är en av mina favoriter.
Så du åker till Islay varje år. Lite avis. Var som sagt där förra sommaren och vill åka igen. Får se om det kan bli av nästa år.
Åker du dit när whiskyfestivalen håller på eller?
När vi var där hade vi bilen med oss så vi åkte runt hela ön (tar inte så lång tid) och tittade in på alla destillerier.
Mitt bästa whiskyminne är från Port Charlotte förra sommaren. Jag och min sambo var där. Första kvällen träffade vi en kille från Göteborg i baren. Andra kvällen mådde min sambo lite dåligt men jag och Göteborgaren gick på krogrunda (2 barer i Port Charlotte). Men när vi satt där så föreslog han att vi skulle sätta oss på piren istället. Han hade en 1 liters Laphroaig och mörk choklad från Isle of Jura. Jag hade whiskyprovarglas. Så vi satte oss vid piren och drach whisky, käkade choklad och kollade blixtar. Det var världens åskväder. På andra sidan viken ligger Bowmore och det blixtrade hela tiden. Världens skådespel.
En whisky har aldrig smakat så gott.
Det har öppnats ett nytt destilleri på norra Islay som heter Kilchoman, http://www.kilchomandistillery.com/. Det blir intressant.
Ja, Black Bottle är nog skottarnas favorit till vardags. När jag var på Islay så hängde jag i baren med ett gäng infödda Illeach och dom drack Black Bottle med is och vatten. Mycket vatten. Ungefär som vi dricker grogg.
Det är samma destilleri som gör Bunnahabhain.Sv: Whisky lounge
Whiskey = Bourborn ...
Vi åker dit innan turistsäsongen ... Grymt mycket trevligare. Framförallt blir det så gemytligt på destillerierna... Vi festade med anställda från Ardbeg sist och de körde oss när vi blev fulla...
Inte mycket för att ha bilen med mig, jag är ju på Islay för att dricka *S*
Vi bodde i Port Ellen och var på de två pubbarna där ... Alltså "Hem till gården" var rena hollywood jämfört med den pubben där ... My God... Sv: Whisky lounge
Alltså: Irländsk whiskey, Amerikansk whiskey (=bourbon) och Skotsk whisky.Sv: Whisky lounge
"All Världens Whisky"
Wahlströms Förlag, 1996
3:e upplagan, 2003
ISBN: 91-32-32437-5Sv: Whisky lounge
vilket inte hindrar att det faktiskt finns dom som vet ganska mycket om whisky på bolaget.Sv: Whisky lounge
http://www.ianmacleod.com/brands/macleods_malts/
Finns på systemet!Sv: Whisky lounge
När "vanligt" folk börjar lulla till så känner de ändå ingen skillnad på famous och en 15 årig laphroaig eller en shysst Scapa.Sv: Whisky lounge
Personligen tycker jag det är en ren jävla smörja, och fattar inte hur den har kunnat bli populär...Sv: Whisky lounge
Troligtvis kommer jag att dricka den med vatten, möjligtvis en skvätt cola. Är egentligen emot att grogga på cola, men man måste testa.
Om du vill gå ett steg högre så köp presentboxen med The Six Classic Malts, http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=431&Butik=0.
Niklas, Jack Daniels är ju rock'n'roll. ;)
Nä, skämt åsidor, Jack Daniels och även Jim Beam är väl inga höjdare. I alla fall inte om man har smak för single malt.
Om jag ska dricka JD och JB så får det bli med mycket is eller med cola.Sv: Whisky lounge
Men det är ändå intressant att ni verkliga whisky-nördar inte reagerar starkare på whisk(e)y+cola. Det lustiga är att det faktiskt är väldigt få som verkligen tycker att det är helt fel att blanda med cola. (Sen ska man ju naturligtvis inte gå omkring och tro att det är samma sak. WC är en egen grogg och inget annat.)Sv: Whisky lounge
Då är det tydligen ok att i en 18-årig hyland park blanda i massa apelsin juice så man kan bli lagom full innan man går ut.
För whisky är igentligen äckligt, men som sprit i en grogg är det ok ... Jag var inte arg för att whiskyn var slut, utan för hädelsen ....Sv: Whisky lounge
http://www.pdc.se/bar1.jpg
http://www.pdc.se/bar2.jpg
http://www.pdc.se/bar3.jpgSv: Whisky lounge
Tänkt att göra sin egen western saloon, så likt som möjligt, wowSv: Whisky lounge
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/streaming/tv_fonster/0,5208,m0mv041111Nywhisky,00.html?avdelningslage=
Nu ska det bara upp lite tavlor och grejer på väggarna. Har en vägg i loungen där skotska kartan ska målas. ;)Sv: Whisky lounge