Har sålt en Nokia telefon till en person. efter en månad så fick hon lite konstiga tecken. PUK koden ska följa med i pappren som tillhör telefonen, annars vette sjutton hur man får tag på den, för jag gissar att den är olika för alla telefoner. Tja jag kan kolla med killen som hade innan mig, han samlar på massa papper och det :) Hej. Hmm men om det stämmer varför säger Telia att jag ska säga den? En PUK-kod är till för att låsa upp SIM-kortet, om man har slagit in fel PIN-kod 3 gånger. Den har alltså inget med själva telefonen att göra. Då måste den låsa SIM kortet och inte telefonen då? Jag vet att man kan få fram IMEI-koden genom att knappa in: Har gjort detta (spärrat) och fått kod faxad till mig. PUK-koden får man med SIM-kortet, den ska således finnas med i papperen som följer med SIM-kortet. Närå, det är inte för gott, via IMEI nummret och en hjälpsam (!= TELIA) operatör är man uppe och snurrar ganska så kvickt igen.PUK kod på en 6110 Nokia
Hon ringde Telia och dom sa något om att den är på väg att bli spärrad?
Den begär en PUK kod för att den inte ska bli spärrad men hur fasiken vet man det?
Vad jag vet så är den ändrad (ej heller operatörsbunden)
Så hur får man reda på PUK koden?Sv: PUK kod på en 6110 Nokia
//Anna-KarinSv: PUK kod på en 6110 Nokia
Sv: PUK kod på en 6110 Nokia
PUK Koden får du från din operatör. Ring Telia, och be dom säga din kod.
mvh,
PhilipSv: PUK kod på en 6110 Nokia
Tror dom den är stulen eller???Sv: PUK kod på en 6110 Nokia
ThomasSv: PUK kod på en 6110 Nokia
Jisses vad snurrigt.Sv: PUK kod på en 6110 Nokia
<CODE>
*#06#
</CODE>
Detta är det nummer som man ska ange om man vill spärra en telefon som blivit stulen.
PUK-koden däremot tror jag man fick samtidigt som SIM-kortet.
/PelleSv: PUK kod på en 6110 Nokia
Det var operatören som jag ringde till.
/AnnSv: PUK kod på en 6110 Nokia
Låsr man fel PIN-kod tre gånger så måste man slå in PUK-koden, och slår man PUK-koden fel tio gånger så låses SIM-kortet, dock vet jag inte om det är för gott, men jag antar att man kan låsa upp SIM-kortet genom att prata med sin operatör...Sv: PUK kod på en 6110 Nokia
Det är massvis med människor som låste sig ute, hur korkat vore det om man är helt körd!? Knappast troligt, jag menar, vad är det vi betalar tusentals kronor för egentligen!? När den kan bli obrukbar bara för att en klåfingrig brorson på 1,5 år finner enorm glädje i att trycka på telefonknappar.
Se bara till att utöva påtryckningar mot operatören, annars lär de inte göra ett skit för att hjälpa dig.