Hej! Per-Erik, Gamecuben har fler barnvänliga spel än tex PS2 och XBOX. Nintendo har en tradition av det . Trots att XBOX är bäst rent tekniskt, passar den nog inte en 8-årig dotter. GameCube och Nintendo har bra spel, så mycket vet jag. Tyvärr är väl Nintendos framgångar på senaste tiden inte så lyckade vilket väl har medfört att man kan få en GameCube ganska billigt? Vill bara påpeka om priset till PS2. PStwo (som den heter) är väl redan ute i butikerna? Vet att EB Games hade en inbyteskampanj för några veckor sen. Priset på PStwo, som förövrigt är en jäkligt trevligt och slimdesign, ligger på samma pris som den gamla modellen, dvs. mellan 1300-1500sek beroende på butik =) Vad jag har sett så säljs PS2 fortfarande för samma pris som PSTwo. PS2 finns ju i en fin liten låda numera... Tackar för alla svar hittills, men ser gärna fler kommentarer (Om det finns några) Kanske en överkurs men med en moddad (Ändrad) PS2 så kan man köra en del extra saker. Beror på hur du moddar ditt PS2. Du kan stoppa in en HD, ett nätverkskort mm i en PS2 med hjälp av ett modchip. Då kan du spela spel direkt från HD, lyssna på MP3, kolla på film mm. Inte lika vanligt som med XBOX men det går =) Om jag skulle ha en dotter på 8 år skulle jag köpa henne en gamecube, dom har dom bästa spelen för barn i den åldern. Men om jag nu själv skulle vilja låna konsolen lite så skulle jag välja PS2 (av partiska skäl, gillar PlayStation och Sony, skeptisk mot Microsoft...) En sak jag har funderat på är om PS2orna är av allmänt dålig kvalité? Hur det är med nya PSTwo vet jag iofs inte, men jag har ett antal kompisar som har trasiga PS2or. Jag har nog aldrig hört talas om nån som har haft problem med sin Gamecube eller XBox. Själv köpte jag en begagnad Dreamcast (Ikaruga är ett måste för pappa om pappa gillar shooters) åt min dotter (som är fem år) men nu i efterhand så vet jag att jag borde valt en SNES (Super Nintendo) eller N64 (Nintendo 64) då de är de spelen som oftast spelas av henne och då i min moddade X-Box. För en 8-åring är nog en PS2 bortkastad, en moddad X-Box med emulator kan vara bra, en Gamecube är antagligen ett bra köp i paritet med X-Boxen. Kan man köra vanliga PC-spel i en X-Box? Du behöver moddad den ja. Man kan inte köra PC-spel på en XBox. Det kommer troligtvis aldrig att gå att köra PS/PS2-spel heller. Säg aldrig aldrig. Det går att emulera NES, SNES, N64 etc pga av att dagens hårdvara så så mycket snabbare än den var då. Emulering ör kostsamt och att emulera en platform med likartad prestanda som den man skall emulera på är otänkbar. Visst kommer vi få se PS1/2 emulatorer på konsoller men det är ne bit in i framtiden. Man har redan emulerat PS på PC med t.ex Bleem. Det finns faktist en DOS-emulator till XBOX nu,Vilket TV-spel?
Min dotter har börjat prata om att hon vill ha ett tv-spel.
Själv hann jag lessna på dem innan de moderna kom så jag har ganska dålig koll just nu.
en snabb sökning på nätet gav inga bra siter som på ett bra sätt jämförde dem heller så därför ställer jag frågan här?
Vilket tv-spel är att rekommendera och varför? (X-box, PS2 GameCube)
Hon är 8-år så hightech-lösningarna är nog inte intressant, men kanske såna saker som att det går att använda som karaokemaskin kanske kan vara intressant. Lika om det går att spela flera personer.
/Per-ErikSv: Vilket TV-spel?
Då jag själv är ägare till ett Playstation två så är jag givetvis lite partisk och säger just ett Playstation2. Priset är helt ok ~1400 och det som jag brukar anse vara det viktigaste argumentet för PS2 och barn är just handkontrollen. Till PS2 är den väldigt väl utformad och lätt att hålla i handen, även för barn. Själv tycker jag X-Box kontrollen är lite klumpig och kan tänka mig (dock ingen erfarenhet av) att det kan vara lite klumpigt för barn också - här får någon annan jättegärna fylla i.
Till SP2 finns även något som heter EyeToy som är en kamera man kopplar till PS2:an och med hjälp av den man kan "delta" i spelet själv. Dvs man kan se sig i spelet och även påverkea miljön (t.ex smälla bubblor med handen för att ta ett mycket enkelt exempel).
Det finns även en form av matta som man kopplar till konsolen som man kan använda som en kontroll. Om du tänker dig en avancerad twister matta så hajjar du nog =) Till denna finns det t.ex dansspel (bla med Britney Spear som ungarna gillar ;) där man skall dansa hej vilt genom att hoppa på de olika knapparna som finns.
Jag vet inte riktigt vad det finns för tillbehöv till X-Box och Game Cube men jag är säker på att det är folk på Pellesoft som kan fylla på så du får en helhelt bild =)Sv: Vilket TV-spel?
Sv: Vilket TV-spel?
GameCube har fördelen att det finns många spel som passar barn och dessa spel håller en ganska hög kvalitet. Enstaka lektillbehör finns, t.ex. i spelet Donkey Congas.
PS2 har fördelen att det finns många lektillbehör, t.ex. EyeToy. Dessutom går det ofta att hyra PS2-spel hos videofilmsuthyrare, vilket är ovanligt för GC och XBOX.
Utformning, design och enkelhet talar för GameCube. Den har t.ex. nästan inget fläktljud och är liten och snygg.
Utbud av tillbehör och att flest har den talar för PS2.
Ett tips är att kolla vad hennes kompisar har. I den åldern är det väl vanligt att kompisarna lånar spel av varandra.
/PelleSv: Vilket TV-spel?
Sen en sak - kolla upp lite bland hennes vänner om de har något TV-Spel. Det bruakr vara en god idé att se till att de har samma konsoll så de kan låna spel av varandra.Sv: Vilket TV-spel?
Nu i dagarna lanseras en ny version av PS2. Fungerar lika dant men den nya är betydligt mindre.
Detta gör att många försäljare säljer den "gamla" PS2 väldigt billigt eller erbjuder ett antal spel i mellan som man får välja.Sv: Vilket TV-spel?
Angående vilken konsoll man ska välja så röstar jag på Gamecube. GC-spel har mer spelglädje helt enkelt.
XBox är en väldigt kompetent maskin, men den saknar det som är viktigast för en konsoll: bra spel.
PS2 har en del riktigt bra titlar, tex GTA-serien, men eftersom det var en 8-åring som skulle ha den så går nog det bort.
Gamecube är dessutom väldigt billig nu. Basenhet + handkontroll + Mario Kart: Double Dash för 999:-
Jag har själv Mario Kart och det spelet är grymt bra.
Svart: http://www.webhallen.com/prod.php?id=34816
Lila: http://www.webhallen.com/prod.php?id=34940
Silver: http://www.webhallen.com/prod.php?id=34815
ThomasSv: Vilket TV-spel?
Men, jag skulle ha köpt henne det spel som hennes kompisar har, så att de kan bytlånas spel...!Sv: Vilket TV-spel?
Från början låg nog PS2 som första val och sen X-box och sist GameCube. Framförallt för att GameCuben har ett eget skivsystem och inte kör DVD. Tanken fanns att använda den som CD/DVD spelare så hon kan koppla in den karaoke-mixer hon redan har.
Men GameCuben verkar få bra rekommendationer så den klättrar lite uppåt...
Jag ska försöak luska ut vad hennes kamrater har om de har något också.
/P-ESv: Vilket TV-spel?
Med en moddad XBOX så kan man göra väldigt mycket mer (XBOX är ju som en dator igentligen)Sv: Vilket TV-spel?
Behöver man modda den isåfall?
/Per-ErikSv: Vilket TV-spel?
Man överför spelen till XBOX inbyggda HD med hjälp av FTP program (oftast i alla fall).
SOm jag skrev innan, XBOX är som en dator i sig.
Man kan köra dom gamla spelen i XBOX åxå typ NES, SNES, NES64.
Undrar om det inte snart går att köra PS och PS2 Spel i en XBOX :)Sv: Vilket TV-spel?
IDag går det att köra emulator i en XBOX för att köra NES, SNES och NES64 (plus en del andra).
Det kanske kommer snart en emulator för PS åxå :)Sv: Vilket TV-spel?
alltså borde det funkar med äldre PC spel (för DOS)
Kanske inte något att satsa på för en 8-årig dotter dock :)
xport.xbox-scene.com