Hörd nyss att Finland har haft omröstning om bästa "finne" genom tiderna. Kan passa på att tipsa om en bra film: Framom främsta linjen. >Framom främsta linjen. Har inte sätt den filmen men om jag ska erkänna så gillar jag inte speciellt nordiska krigsfilmer (förutom svenska komedier :) <b>Har inte sätt den filmen men om jag ska erkänna så gillar jag inte speciellt svenska krigsfilmer </b> Japp det var därför jag skrev nordisk när jag skrev klart och postade men du var snabb :) i vilket fall som helst, tycker jag du ska ge den en chans.. Tja kanske det, få se, har en kompis som är fantast på krigsfilmer så den har han säkert Såg på nätet att filmen kommer ut på DVD/VHS i december 2004. Idag firar dom Skärtorsdag i Finland ,det är deras Nationaldag. :-)Ha det Finland på Nationaldagen 6/12
Då kommer namnen upp Sibelius, Mannerheim, Koivisto(Mauno the snipper)
så kommer Er störst hjäte i modern tid General Airo "Åran"
Airo du är den moderna Nordiska historien största hjälte.Vid sidan av Mannerheim gjorde du
så att Vi i Sverige(Ruotsi) kan leva lugnt. Som Karl 12 sa "Vi slåss till sista finne"
Givetvis är dom soldater som stred under "åran" dom största hjältarna,men dom vet
i sin himmel att dom kan ta åt sig samma ära som "åran"
Adolf Ehrenrot var också en General som Ni skall läsa om.
Han tillhör Finlands hjältar.Ingen soldat under han befäl backade så länge han var ibland dom.Sv: Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Mycket sevärd.
H. PhilipSv: Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Mycket intressant hur kommer man åt att se den ?
Förmodar att den handla om bla. Mauno Koivisto (snippers)Sv:Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Svara
Sv: Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Har sätt och gillar följande filmer
Band of Brothers (Super bra serie,)
Örnästet
Kanonerna på navarone
Enemy at the Gates
Plutonen
12 fördömda män
Kellys Hjältar
Rädda menige Ryan
Den tunna röda linjen
U-571
Das Boot
Den stora flykten
Hjältarna från Telemarken
Nu har jag bara tagit filmerna som har med andra världskriget att göra.
Det finns ju en antal andra krigsfilmer som man har sätt som inte har med andra världskrigetSv:Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
den är inte svensk, den är finlandssvensk.
http://www.framomframstalinjen.fi/Sv: Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Sv:Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Sv: Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Sv:Airo "åran" Finlands hjälte nr 1
Filmen handlar om ett finlandsvenskt kompani, som utför special spaningsuppdrag. Gruppen leds av Harry Järv, som numera är bosatt i Sverige. Kan varmt rekommendera denna film. Det visar verkligen det mod och kämparvilja (SISU) som fanns (och förhoppningsvis finns) bland finländska män under kriget.Ha det Finland 6/12
Okänd Soldat på YLE 1 kl 23:15