Är det någon som vet något bra program som man kan installera på sin egen server Tja Netmeeting går ju att använda. Vi testkör ett system från http://www.marratech.com/ som faktiskt funkar över förväntan hyfsat Hur mycket kostar denna program vara? Det finns en klient som laddas ner (tror det finns länk till den på deras sida) Som kuriosa kan jag nämna att vi körde Marratech hemma i Jokkmokk redan under senare delen av 90-talet. Själva Marratech projektet började hos IT Norrbotten och Luleå Tekniska Universitet (CDT, Centrum för distansöverbryggande teknik) och skolorna i Norrbotten var med som "försökskaniner". Tack för infot, visste att det var "grannbyn" som hade gjort det uppe i Luleå, men inte att det var så gamalt. Kul med lite kuriosa Kan också säga att dom ringde upp mig då en medlem med pellesoft-mailadress frågat om priser som han inte fick tag på. Då jag var nyfiken med så ställde jag lite frågor. Klienten är gratis och att köpa ett mötesrum (engångskostnad) är ca 144.000 kr i år. Det finns även ett annat licensalternativ där man betalar per tillfälle. Låter klart intressant måste jag säga.Video konferans
och köra video konferans gärna så att man kan skapa sna egna konferans rum
Tack på förhandSv: Video konferans
På tal om det, det skulle vara kul om man kunde köra lite Netmeeting med några medlemar :)Sv:Video konferans
Man kan förbereda presentationer, ladda upp screenshots, visa i realtid hur man hanterar en applikation, spara en hel konferans med ljud och bild.
Har testkört några veckor nu och är faktiskt väldigt nöjd
Det är ju inte gratis i och för sig, men dom har "test-rum" som vem som helst kan logga in på och testköra produkten.Sv: Video konferans
är det hela proget så man kan installera detta själv på servern och skapa sina egna konferanse rum m.m?Sv:Video konferans
Sedan finns det publika rum att logga in på
Man kan även hyra rum men har inte någon direkt prislapp på det ännu.Sv: Video konferans
Högstadiumet och gymnasieskolan i Jokkmokk körde bl a spanskautbildning med hjälp av denna teknik... och några av kurserna på LTU sändes(sänds?) även över detta.
När projektet började så utrustades samtliga skolor i Norrbotten (förutom Arjeplog som inte deltog i projektet) med en 143MHz SUN Ultra1:a... för det var den enda plattform som då fungerade hyfsat. Dessa system (som då komplett kostade nära 100.000kr/st) står förmodligen nu bara och samlar damm i något förråd på skolorna... för i början av 2000-talet så fick dom Marratech att funka hyfsat även på PC och Mac... ;)
Som svar till Inge's fråga... Man behöver ingen serverprogramvara.
Själva sessionerna hålls igång i nätet... det är det som är den fiffiga idén med Marratech...
Det står säkert om detta på sidan som Ulf nämnde.Sv:Video konferans
Som mer kuriosa kan sägas att vi kört det tillsammans med folk sittande på mobil i USA, och sist vi testade hade vi en kille som satt i ett flygplan på väg till New York, och körde medans han satt i luften, funkade klockrent.Sv: Video konferans
Sören var inte heller helt ointresserad av att kanske köra en demo här på pellesoft - kanske i samband med något företag som presenterar en produkt eller tjänst.
- "Varför svarar alltid någon när man ringer fel?"