I lördags så slutade mitt grafikkort plötsligt att fungera (i samband med en omstart av datorn). Windows startar upp, men det blir ingen bild på skärmen. Jag antog då att den av nån anledning hade kopplat över på tv-out så jag började kolla lite på det. Under tiden så gick skärmen igång istället så jag brydde mig inte mer om det då. Prova att starta upp datorn i felsäkert läge och plocka bort alla drivisar och ha standardinställningar på. Starta upp den sen så bör det funka. Annars är det hårdvarufel. Det är svårt att göra allt det där eftersom jag inte har nån bild alls. Inte ens vid bios etc. Det är ju svårt att famla i blindo :-) Nej, men eftersom det har fungerat problemfritt i ca 1,5 år och fungerade problemfritt så sent som igår så borde det väl inte plötsligt behövas en bios-uppgradering? Kollat att du inte har oxid eller något annat kul på några kontakter? Har väl inte kollat nått speciellt men eftersom kortet fungerar i farsans dator så bör det inte vara några problem med det. Jag kunde snabbt konstatera att problemet kvarstår med det andra AGP-kortet. Så alltså verkar problemet ligga i AGP-porten. Sätt i S3-kortet, följ mina råd ovan. Sätt i geforce-kortet igen och starta och se om det funkar Först och främst lär väl inte Windows kunna påverka hur kortet beter sig utanför Windows? Jo, du går in i kontrollpanelen och avinstallerar allt som har med bildskärmskort, bildskärmar mm att göra, då tar du bort geforcekortet Nu har jag testat ett annat AGP-kort, ett TNT2 M64, som fungerar... så problemet verkar inte rakt upp och ner vara kopplat till AGP-porten ändå...Ingen bild på skärmen
Idag när jag startade datorn så var det samma problem igen. Jag har inte lyckats få den att fungera igen så nu kör jag på ett gammalt S3 Virge.
Samma kort fungerar perfekt i min farsas dator.
Nån som har nån aning vad som kan vara fel?
Det är ett Geforce 4 Ti4800SE AGP.
ThomasSv: Ingen bild på skärmen
Sv:Ingen bild på skärmen
Har du prövat att uppgradera BIOS i datorn? Ofta kan det lösa problem om man har en äldre dator och nya instickskort.
/JockeSv:Ingen bild på skärmen
Det kort jag använder själv nu är ett PCI-kort så eventuellt kan det vara min AGP-port som strular. Ska stoppa i ett AGP-kort nu o testa.
Är det troligt att den kan gå sönder på det sättet? För att det sitter ett kort i porten känner den av, eftersom Windows startar.
Sen så kommer jag väl inte heller åt några inställningar för Geforce-kortet så länge jag har S3-kortet i?
[Edit]
Såg nu att du inte kunde se BIOS. Då är det till 99,99% hårdvarufel.Sv: Ingen bild på skärmen
Nån som har några nya tips?
En "intressant" sak jag har upptäckt under mina tester är att Halflife 2 är spelbart med ett TNT2 M64 =)
Thomas