hej! Det första jag tänkte på var att ni har använd courier new size 1 på texten vilket gör den väldigt svårläst. Ska ni har size 1 tycker jag ni ska använda verdana eller arial. Få orter att välja på Förstår inte det svåra med att få in alla orter i en lista... Och jag borde ha ändrat till Jokkmokk i våras eftersom jag bodde och arbetade där då. Men det hade alltså varit lönlöst att ens försöka... När det gäller pellesoft får ju Pelle svara. Men för min site, bensinpengar.nu, utgår vi ju inte efter storleken på kommunen utan det är folkmängden som är intressant. Det är människor som skall samåka, pendla till jobb eller utbildning. Hur stor yta kommunen har är inte så intressant. Att lägga på ytterligare en nivå i urvalet skulle löst era problem om avändarvänlighet. Tycker själv inte att det är användar vänligt att ha en sida där den inte tydligt framgår till vilka man vänder sig utan det låter man besökaren själv upptäcka när han blivit jätteglad att hitta just en sida han behöver men "hoppsan man kan inte samåka där jag bor" =) Vill tillägga att jag tyker det hade varit smartare att t.ex börja med att erbjuda era tjönster för kanske Skåne.. den bygger ni ut ett landskap / kommun i taget. På så sätt kan ni (1) testa sidan kontinuerligt innan ni rullar ut nationellt (2) expandera i lagom takt <b>"hoppsan man kan inte samåka där jag bor" =)</b> <b>Men för min site, bensinpengar.nu, utgår vi ju inte efter storleken på kommunen utan det är folkmängden som är intressant. </b>www.bensinpengar.nu
En kompis och jag har byggt siten bensinpengar.nu. Det är en samåkningssite, där man kan hitta någon som vill köra eller åka med, så att man kan dela på bensinkostnaderna. Den är byggd i asp.net och jag har fått hjälp här på forumet av flera andra forumister. Tackar för hjälpen! Synpunkter på layout av sidan emottages tacksamt! Design av användargränsnitt känns svårt, t ex skulle jag vilja byta ut "menyn" mot en riktig meny. Som sagt, tips emottages tacksamt.
mvh
HubbeSv: www.bensinpengar.nu
Sv:www.bensinpengar.nu
Var är Piteå? =)
Norrland har bara 11 orter...
Ändra title på sidorna
Fonten, svårläst (som ovan)
Popuprutan med mobila tjänster visar inte åäö, sätt doctype och encoding på den sidanSv: www.bensinpengar.nu
Det finns 290 kommuner i Sverige och 21 län(vilket alla mellanstadieelever i landet vet om)...
Listor finns att hämta t ex hos SCB (http://www.scb.se) och varje kommun har en kommunkod som består av 4 siffror. De två första talar om vilket län de tillhör, ta t ex Jokkmokks kommun (2510) där 25 betyder Norrbottens län.
Sen att indexera dessa till vilka kommuner som tillhör Norrland/Svealand eller Götaland (om det nu behövs) är inte heller så svårt...
På tal om Kiruna... så borde den staden(kommunen) komma först på listan eftersom det är Sveriges(och Europas) största stad... till ytan... ;)
Skall man vara riktigt professionell så skall man kanske basera det på postnummer istället... data finns att få t ex från Posten eller Eniro... och då täcks ju alla småorter in också... som t ex de i det där pyttelänet ni vet... hmmm... vad är det nu det heter..? ...hmmm... ja just det... Stockholms län... =)
Men inte ens Pelle har med Jokkmokk bland orter i listan där man väljer bostadsort... därför "bor jag" i Åhus... (Bor egentligen i Caloundra men är född och uppvuxen i Jokkmokk)
Tycker det är lite oprofessionellt... men Pellesoft är ju driven idéellt så man får ha lite överseende med det... ;) Sv:www.bensinpengar.nu
Sv: www.bensinpengar.nu
Sedan VILL vi inte ha för många orter med i listan eftersom det blir väldigt långa listor att scrolla igenom för användaren, inte minst på mobiltelefon där vi har samma funktionalitet men utan regionvalet, och då blir litan ju ännu längre. Visst skulle man kunna ha ännu tätare urval av region, t ex kommun. Men folk i allmänhet vet inte vilken kommun varenda liten by tillhör, och då blir det inte användarvänligt. Nej, ett visst godtyckligt urval kommer det alltid att vara, sedan får folk tycka vad de vill om den saken. Dessutom kan användaren föreslå oss att lägga till en ort, äevn om vi inte garanterar att vi bifaller saken.. ;)
/HubbeSv:www.bensinpengar.nu
Landskap -> Kommun -> Ort eller kanske ytterligare ett urval mellan Kommun och Ort.Sv: www.bensinpengar.nu
Sv: www.bensinpengar.nu
Du menar: "hoppsan man kan inte bo där jag bor". ;-)Sv:www.bensinpengar.nu
Nja, nu var det där jag skrev om ytan mer ironiskt...
Ta mitt tips för vad det är, dvs varför skall du uppfinna hjulet igen? Jag menar, information om orter finns att tillgå och du kan med hjälp av den informationen göra en mer professionell applikation.
Om du väljer att hämta en databasfil från SCB så kan du ju välja en där du har med folkmängden också... vilket i sin tur gör att du kan göra urval på orter med t ex mer än 50.000 invånare... vilket förmodligen gör att du bara får med Luleå, Umeå, Sundsvall, Falun och Gävle från Norrland (OBS! Mer ironi)
För möjligheterna är ju i princip obegränsade... om man nu vill vara professionell...(?)