Hellojs! 3Com har en switch som är liten som ett vägguttag, kanske vore något Mina erfarenheter är att det är enklare at köra trådlöst, då slipper du allt kludd. Vad händer om du vill flytta uttaget till ett annat rum? ska du tatta om kabeln då? och varför skulle du inte vilja surfa på toa eller i köket? Jo det blir nog bäst med trådlöst, kör redan på det, tänkte med på de personer som bor i lägenheten efter mig om/när jag flyttar. Hur du drar kabeln är mest en smaksak. Ska du byta lister är det inga problem att byta till ihåliga där du kan dra kabeln. Vill du behålla dina befintliga kan du använda vanliga kabelkanaler som du hittar på tex Clas Ohlsson (www.clasohlson.se). dra nätverkssladd i väggen
Skall göra om i mitt "allrum" i mellandagarna. Väggarna skall mista sina 7 lager (?) tapeter, få en slipning och spackling (m m) för att sedan få en ommålning.
I och med detta skall listerna bytas ut och så där och har funderingar på att dra nätverkssladd i väggen eller bakom golvlisterna.
Känner att jag vill ha ett Ethernetuttag i väggen där uttaget till kablemodemet finns , och ett på ett annat ställe.
"Lös-sladd" har jag, men hur kopplar jag till uttagen och är det sedan vanlig korsad TP-sladd som gäller eller rak? Antar att det beror på hur man kopplar uttagen, men att använda korsade sladdar är att föredra.
Erfarenheter, kommentarer förslag någon?Sv: dra nätverkssladd i väggen
/mickeSv: dra nätverkssladd i väggen
Sv: dra nätverkssladd i väggen
Sv: dra nätverkssladd i väggen
Du skriver att du vill ha ett Ethernetuttag i väggen där kabelmodemet finns. Är inte kabelmodemet anslutet till första telefonjacket i lägenheten alternativt kabeltv-uttaget? Där finns väl i så fall ett uttag i modemet? I annat fall är det väl bara att dra kabeln därifrån, genom kabelkanalen, till första Ethernetuttaget? Utanpåliggande uttag hittar du även det på Clas Ohlson.
Själva kabeldragningen är inga problem. Du tar en valfri TP och stoppar ena sidan i modemet, den andra klipper du av i närheten av Ethernetuttaget. I uttaget finns förhoppningsvis en märkning för hur kabelns åtta tåtar skall fästas inne i uttaget, annars finns otaliga beskrivningar på nätet.
Jag löste min kabeldragning genom att ansluta adsl-modemets telefonplugg i telefonjacket. Därifrån drog jag en telefonförlängningskabel till "klädkammaren" (där servrarna står :-) och modemet. Från modemet i sin tur drog jag vanlig UDP-kabel till respektive uttag. Korsad eller icke korsad kabel spelar ingen roll om du klipper den i ena änden.
Angående radiolan är det ett alternativ, men inget bra sådant om du har ett hemmanät då du tappar mycket prestanda jämfört med trådbundet nät.
Mvh
Alex