Vad var det för roligt med den ? :-( Är själv inflyttad malmöbo och jag måste säga att jag tror att Skåne hade tjänat enormt mycket på att bryta sig loss från övriga Sverige. Bra Johan ! Om Vi skulle rösta så hade jag direkt sagt jag vill tillbaka till Danmark. Med tanke på ekonomin i Skåne hade Sverige varit vinnaren. Ingen annanstans går man med en så stor förlust som här. Dessutom har man knappt någon exportindustri, mest vanlig handel, jordbruk och lite turism. >Dessutom har man knappt någon exportindustri, mest vanlig handel, jordbruk och lite turism. Belackarna har tydligen inte hört talas om "Trelleholla":s Gummifabrik oh Jordberga:s sockerfabrik :-) Skåne åt danskarna skulle vara riktigt bra, då blir det genast flera timmars kortare restid för billig sprit (Skåne det börjar väl strax söder om Örebro?). Åhhh du finns kvar,var länge sedan man såg din signatur :-) <b>Han som skrev inlägget vågar inte tala om var han bor, ger mig fae.. på att det är en 08</b> <b>1. Skåningar är oftast surskallar :)</b> "No more comments" Vilket djä... ålahuvud / kräftbete. mmm. <b>Nåja, jag trodde det var norrlänningarna som var det... </b> <b>Fortsätter Ni ohejdatt släppa ut koldioxid så kommer Nordpolens och Grönlands is att smälta och vattnet stiga 60 m.</b> <b>Vilka är det som står för Sveriges vattenkraft?</b> När norrlänningar färdas i en timme med bil, kommer de 9 mil och håller en relativt konstant hastighet av 90 km/h. När stockholmare färdas i en timme, kommer de 2 mil med stora variationer i hastighet. Vilket ger minst bensinförbrukning och därmed minst utsläpp? I Norrland bor man normalt bra mycket närmare jobbet än man gör i Stockholm, där man ofta måste åka från ena änden till den andra. <b>När norrlänningar färdas i en timme med bil, kommer de 9 mil och håller en relativt konstant hastighet av 90 km/h. När stockholmare färdas i en timme, kommer de 2 mil med stora variationer i hastighet. Vilket ger minst bensinförbrukning och därmed minst utsläpp?</b> Men fortfarande är det 100 000 i sthlm som tar bilen varje dag, mot 2 000 i norrland i på samma yta. Det gör att de i sthlm släpper ut mycket mer Det spelar ingen roll, det är per capita det gäller och inte den totala siffran för då kan vi dela upp landet grövre ändå och helt plötsligt är orsaken till luftföroreningar Götaland och inte Svealand eller Norrland.... Varför inte räkna per areaenhet i stället? Vilka "vinner" då - stockholmarna eller norrlänningarna? Då vinner kanske norrlänningarna men det är inte heller speciellt intressant, detta beroende på att vi räknar faktiskt hur mycket varje individ kan göra för att bättra på miljön i sin helhet och dår är det på individ nivå man behöver räkna, dock så blir det med ointressant då man kanske är mer intresserad av att förbättra situationen mer globalt. Men nu var det norrlänningar vs nollåttor. <b>Kan bara tala för egen del och väljer då min Saab 900 anno 1988 som utgångsobjekt i mitt praktiska test (jag skulle ändå åka 10 mil igår). 9 mil (87 km) konstant hastighet (90 km/h) gav en bensinförbrukning på 0,87 liter per mil, 3 mils (28 km) stadskörning i västerås gav en snittförbrukning på 1.12 liter per mil, you do the math!</b> Det spelar ingen roll, de åker betydligt mycket mer. Dessutom så är den genomsnittliga bilen i stockholm inte alls lika stor som den genomsnittliga bilen norröver plus att i stockholm har man färre bilar per familj och färre körkort per innevånare. Du får skilja på rå statistik och verkligt utfall. Spelar ingen roll vad per capita säger, utan det intressanta är faktiska utfallet. Stockholm släpper ut mer skit än hela Norrland. Naturen bryr sig inte om per capita, utan den känner att den får i sig ett antal ton skit över sig varje år, och vart kommer det mesta ifrån? Med statistik kan man visa vad som helst. Mamma brukar dra ett exempel (tyvärr inte särskilt aktuellt numera): Det är storken som kommer med barnen. Regioner med högre förekomst av storkar har högre nativitet.Sv: Skåne
Ni norrlänningar skall vara glada att Ni styrts av Skåningar de senaste 100 åren.
Sen finns det en sida till av saken, Ni behöver inte gräva. Fortsätter Ni ohejdatt
släppa ut koldioxid så kommer Nordpolens och Grönlands is att smälta och vattnet stiga 60 m.
Skåne och Danmark försvinner och Ni kan sitta och tugga på Ert barkbröd !Sv:Skåne
Läste för inte så länge sen en artikel om investeringar i Malmö-regionen och i stort sett inga riskkapitalister från Sthlm har vågat investera utanför Mälardalen vilket gör att danska riskkapitalister får gå in på den svenska marknaden (inget fel i det men ibland måste man titta längre än näsan räcker).
När skall ni andra fatta att det är söderut/väserut framtiden ligger, inte österut... Om jag stter mig i bilen och åker 4 h söderut, var hamnar jag då? Om jag sätter mig i bilen och åker 4 timmar söderut från Sthlm var hamnar jag då?Sv: Skåne
Dessa djä.. 08 "fjollor" har ingen aning om sitt Eget bästa. "Fjollträsket" är ganska bra benämning.Sv:Skåne
Sv: Skåne
Det finns folk som vandrar i mörkret.Om jag hade 1 milj skulle jag sattsa allt i Skåne
Det är den region i hela norra Europa som har den största tillväxktpotentialen.
Ovan skrivna "fnyskommentar" visar på hur det är ställt. Det han skriver som negativt
är bla dom största tillgångarna i kommande släkte. "Vanlig handel" skriver "tomten"
Va faen tror du, det är just med vanlig handel som man får utveckling !
Han som skrev inlägget vågar inte tala om var han bor, ger mig fae.. på att det är en 08Sv:Skåne
Oh snart får Ni nästan bryta nackarna av Er när Ni kollar på "Gyllepitten"
Glömmer aldrig den där "norrlandstönten" Fäldin som döförklarade Öresundsbron.
Han var mer kär i sina grustag och deras utveckling.Där satte Palme in en av sina bästa pärlor
när han med all rätt klädde av dessa "töntar" till Centerpartister.Titta på den nya "fjollan"
man skrattar bråk på sig när hon uttalar sig i media.
Som slutkläm.Ni som bor norr om Markaryd kan hålla käften.
Vi fixar det här på vårt vis,som Vi alltid gjort !Sv: Skåne
*med glimten i ögat*Sv:Skåne
Var fick du luft ifrån så du orkade formulera dig ? ;-)Sv: Skåne
Vet inte hur många ggr jag skrivit det, men jag bor i Helsingborg, och sist jag kollade var det inte 08 ;)
Men det finns ett par sanningar:
1. Skåningar är oftast surskallar :)
2. Skåningar kan INTE köra bil
3. Skånsk ekonomi kan jämföras med Afghanistans
Sorgligt, men sant...Sv:Skåne
Nåja, jag trodde det var norrlänningarna som var det...
<b>2. Skåningar kan INTE köra bil</b>
Sant, men å andra sidan har de knappt några vägar att köra på eftersom politikerna i Sthlm anser att Södra regionen är totalt ointressant
<b>3. Skånsk ekonomi kan jämföras med Afghanistans </b>
hmm, detta vet jag inte så mycket om men skulle gärna vill se siffror som styrker detta påstående. JAg anser dock att potentialen i regionen är betydligt större än om du ser t.ex. Mälardalen. Det som saknas är dock intresse från politikerna att inse den potential som finns. Sen kommer allt bli bättre så fort Turning Torso är klar... ;-)Sv:Skåne
Budda kan inte du komma in "oh gi han po flabben"
Misstänker att du försöker driva med mig,för att få upp temperaturen.
Men ! varning du är på minerad mark om du kallar dig för Helsingborgare.
Den som "kackar" i eget bo, blir för evigt fördömd !Sv: Skåne
Det är det vänligaste folk jag stött på
<b>Sant, men å andra sidan har de knappt några vägar att köra på eftersom politikerna i Sthlm anser att Södra regionen är totalt ointressant</b>
Ingen annan region har fått så mycket medel av riksdagen som öresundsregionen. (OBS att norrlands bidrag kommer mest från EU)
<b>hmm, detta vet jag inte så mycket om men skulle gärna vill se siffror som styrker detta påstående. JAg anser dock att potentialen i regionen är betydligt större än om du ser t.ex. Mälardalen. Det som saknas är dock intresse från politikerna att inse den potential som finns. Sen kommer allt bli bättre så fort Turning Torso är klar... ;-)</b>
Skåne är den region som går med mest förlust av alla landskap i Sverige. Sist var det väl 8 miljoner om dagen, och politikerna beviljades knappt ansvarsfrihet.Sv:Skåne
Norrlänningarna släpper inte ut så mycket koldioxid. Vilka är det som står för Sveriges vattenkraft? Tyvärr har Vattenfall sitt huvudkontor i Stockholm, så skatten från vattenkraften hamnar där i stället för i t.ex. Jokkmokk, där mycket av vattenkraften produceras (Porjus & Harsprånget m.fl.).Sv: Skåne
Alla vi som spolar efter oss i toaletten? Älvarna naturligtvis, självklart kan man inte resonera som så att "eftersom att älvarna finns här så äger vi all tillgång till dom", det är den som exploaterar resurserna som producerar elen och det är inte norrlänningar som exploaterar dessa resurser.
<b>Vattenfall sitt huvudkontor i Stockholm, så skatten från vattenkraften hamnar där i stället</b>
Alla bolagsskatter tillfaller staten oavsett var bolaget har sitt huvudkontor, så var det med det...
<b>Norrlänningarna släpper inte ut så mycket koldioxid.</b>
Inte i helhet men per capita så borde norrlänningen vara en värre miljöbov än stockholmaren, längre färdväg och färre kollektiva transportmedel är argumenten jag lutar mig emot.Sv:Skåne
Kan bara tala för egen del och väljer då min Saab 900 anno 1988 som utgångsobjekt i mitt praktiska test (jag skulle ändå åka 10 mil igår). 9 mil (87 km) konstant hastighet (90 km/h) gav en bensinförbrukning på 0,87 liter per mil, 3 mils (28 km) stadskörning i västerås gav en snittförbrukning på 1.12 liter per mil, you do the math!
"I Norrland bor man normalt bra mycket närmare jobbet än man gör i Stockholm, där man ofta måste åka från ena änden till den andra."
Visst, men det kompenserar stockholmarna med att bo närmare affären och dessutom sa jag per capita vilket innebär att då en 08:a tar bilen så åker minst 10st tunnelbana (dvs 0,1 bilresa per innevånare) medan det sannolikt är en siffra på runt 0,8 bilresa per innevånare i Norrland.Sv:Skåne
Sv:Skåne
Precis vad jag var ute efter... Norrlänningarna släpper ut mindre per km än nollåttorna.Sv: Skåne