Den är åt helvete. ! Jag håller med, jag har inte ens vågat gå till en tandläkare och fråga vad det skulle kosta att fixa min käke. Har ont så jag håller på att gå åt ibland, prata ska vi inte tala om, några längre föredrag håller man inte då kan man varken äta eller prata på en vecka. Gäspa undviker man in i det sista, har gapat käken ur led några gånger nu, som tur är så har jag alltid lyckats få den i led igen utan läkarhjälp.Tandvården i Sverige
För 2 år sedan var jag och fixade till sånt som besvärade mig.Dom använder nått nytt
material nu.Det tog inte en månad för än den första lagningen gick åt helvete.
Det kostade mig ~6000:- att fixa några gamla plomber.Nu 2 år efter har allt det dom lagade rasat !
Varför behöll jag inte mina gamla almangan,dom höll att bita av grannens ben.
Det är ju inte klokt att jag bara visar mig hos en tandläkare så blir jag 1000:- fattigare.
Snacka om inflation !
Min kära GP har sagt att man får inte se i munnen på vilken klass man tillhör.
Bra sagt men folk börjar bli djävligt trötta på förnumstiga uttalande.
Alla djä.. moderater mfl jublar när dom hör avreglerad marknad,det finns gränser för även detta.
Tandhälsan hos ett folk är så viktig att den bör vara totalreglerad.
Om jag skall anlita en hantverkare till bilen eller vad det nu är så finns det ett pris.
Dessa djä... "tandtroll" har fullständigt tappat fattningen på vad dom är värda.
Hantverkare som hantverkare. Inför en Folktandvård som folk har råd att besöka !!!
Folk var/är lite smårädda för att gå till tandläkaren,nu är man inte rädd för det som gör ont
man är mest rädd för den "saltade" fakturan som kommer !
Tycker Sven som fortfarande vågar leSv: Tandvården i Sverige
Tänder är en klassfråga redan, jag vet många som inte ens har råd att gå till tandläkaren, så även om man vet att man behöver laga hål så drar man sig för att kostnaden är för stor.
Tänder borde ingå i högkostnadsskyddet precis som all annan vård.
De är ju som resten av kroppen, sköter man den inte så får det konsekvenser.
Det är ju även en socialgrej, ser man inte bra ut i munnen eller luktar så drar man sig ju undan folk.
Jag ger inget parti skulden för detta, tycker de flesta är lika goda kålsupare, lovar runt och håller tunt.
//Anna-Karin