Från Aftonbladets hemsida Tja jag bryr mig inte. Kontroll är bra för de som har rent mjöl i påsen brukar det ju heta, men vem vill bli kontrollerad? Enligt annan media: <b>Men det rör sig bland annat om: Orwell var inte helt ute i det blå utan verkar till viss del få rätt. <b>De som inget har att dölja har inget att oroa sig för. <b>Samma med SMS:en det är ju bara att överbelasta systemmet så får dom riva sig i skallen 100 år.</b> Sven, jag tror inte du tänker hela vägen..SMS-meddelanden ska lagras i ett år
"SMS-meddelanden ska lagras i ett år"
EU förbereder ny antiterrosistlag.
"Mobilsamtal, SMS och epost skall lagras hos teleoperatören i ett år. Det är en del av innehållet i en ny antiterroristlag som förbereds inom EU."
Får mig att tänka på Orwell 1984 (hans mörka framtidsbild)
Via detta går det troligen även att spåra våra rörelser då mobilerna avslöjar i vilken sektor vi befinner oss.
Nästa steg, spela in alla mobiltelefonsamtal och lagra digitalt?
Komplettera mobilerna med ett GPS chipp och man får exakt position på personen (mobilens läge, gär säkert fixa med fingeravtrycksensor så att man vet att det är rätt person, då vet man även vilka andra man träffar (mobiler)).
Man får rysningar för mindre.Sv: SMS-meddelanden ska lagras i ett år
Vill dom spara mina SMS typ "Glöm inte köpa mjölk" så är det upp till domSv: SMS-meddelanden ska lagras i ett år
Ett elektroniskt register över all email ställer STORA krav för att det inte ska missbrukas av personer med insyn i registrena, samma sak med dna-register osv. Det jag har svårt att förstå är nyttan med sådan här kontroll, terrorister lär inte maila varandra i klartext utan snarare använda säkra krypteringsmetoder via andra medier (t.ex. porrbilder som kan vara ett trevligt media) så deras mail borde man inte kunna läsa...Sv: SMS-meddelanden ska lagras i ett år
Exakt vilken typ av uppgifter som ska finnas på listan över vad operatörerna måste spara är inte klart. Men det rör sig bland annat om:
* Mobilsamtal. Tidpunkter och vem man talat med.
* Sms och mms. Tidpunkter och mottagare.
* E-post. Vem en viss abonnent varit i kontakt med och tidpunkt för detta.
* Internet. Vilka hemsidor som har besökts och när det skett.
Däremot ska operatörerna inte avlyssna och spara själva innehållet i ett telefonsamtal eller ett sms.
- Det handlar om att göra en rimlig avvägning av polisens behov mot enskildas behov av personlig integritet, säger Julia Mikaelsson.Sv:SMS-meddelanden ska lagras i ett år
* Mobilsamtal. Tidpunkter och vem man talat med.
* Sms och mms. Tidpunkter och mottagare. </b>
Som tillägg kan ju nämnas att den informationen sparas redan hos operatörerna... samt varifrån(från vilken cell) samtalet/meddelandet skickades.Sv: SMS-meddelanden ska lagras i ett år
De som inget har att dölja har inget att oroa sig för.
Eller har de det?Sv:SMS-meddelanden ska lagras i ett år
Eller har de det?</b>
"Lets face it" Hur Vi godtrogna/goda än tänker så finns det idioter
som tror att dom kommit på en lösning.
Samma med DNAetiken Vi kan inte göra mycket åt dessa register som kommer att skapas.
Ok jag vill slå ihjäl svärmor,jag sammlar fimpar och hårstrår från alla "horor" jag varit med.
Dom får leta i flera år och dom hittar inte mina DNA.
Alltså förstå mig rätt, alla sådana här försök stupar på sin egen orimlighet.
GW Persson sa nått djä.. bra om, den gamla polischefen ,
(landshövdingen i Östergötland, Björn Eriksson) är ett djä... stolpskott.
(Den största djä.. pajas Vi haft i landet som högsta polischef) Holmér var i allafall lite seriös
Det skulle ta 300 år att köra alla exempel som kan förekomma i Sverige
Samma med SMS:en det är ju bara att överbelasta systemmet så får dom riva sig i skallen 100 år.
Det är bara idioter som tänker i sådana här banor. Spana in den 0.3 % av befolklingen som är
kriminell , lägg krutet där.
En enkel IF sats Vi hittade inte brottslingen bland de 0.3 % som rimligtvis kunde ha varit
på den platsen vid den tidpunkten.Ahaaa det är en ostraffad nära anhörig som strax skall in i registret :-)
Däremot har jag den åsikten att TV övervakning på känsliga ställen är helt befogat.
Har inga problem med att bli filmad/fotograferad vid Bankomat eller Taxi eller ICA eller Ålandsfärja.Sv: SMS-meddelanden ska lagras i ett år
Vad menar du? Hur skall man ga tillvaga for att gora det?Sv: SMS-meddelanden ska lagras i ett år
Om du skulle döda din svärmor idag , så skulle fallet förmodligen kunna lösas med vanligt polisarbete.
samma sak gäller ju om ett dna register finns , det betyder ju inte att alla andra sätt att jobba kommer att försvinna..
om polisen hittar en flicka som blivit våldtagen , så är ju risken att dom kan få fram dna från förövaren ganska snabbt , och visst det kanske är från någon annan om förövaren varit lite lurig ... men det känns väldigt långsökt att någon skulle ta med sig en spruta med sperma innan dom går ut och våldtar, jag gissar på att det är mer ett spontanbrott på något sätt..
och även om dna nu kommer från någon annan så får ju inte dna i sig vara bindande , bara ett stort jävla finger som pekar i rätt riktning..