Jag är konfunderad, förvånad och lite till och med lite ledsen... Utifrån min egen erfarenhet: tidpunkten. Jag hade grymt gärna velat vara med, men i dec och så nära jul så går det tyvärr inte. (Malmö) göteborgare gillar inte att stockholmare skall komma och tala om för dem hur de skall skriva kod ;) göteborg och malmö är ena riktiga linuxnästen , dom använder inte .net där :P Först, kom till Västerås. Där finns det många utvecklare ;-) Observera att de här evenemangen inte varit seminarier utan "Workshops" där mins 80% av tiden har spenderats framför egen dator, hackandes kod! Det var mer ett skämt ang. cheferna. Jag har ingen aning varför de inte är så populärt där. Om jag bott i Malmö eller Gbg så skulle jag ha varit där. Vi har kört två Workshops i Malmö och Göteborg, halvfullt båda gångerna... Jag har tyvärr inte kunnat något av alla tillfällen, men visst finns det ett större överskott på utvecklare i Sthlm = lättare att komma ifrån... Tja om det blir i Jönköping och det passar mig så kan ni räkna med mig. Får man använda GNU/Linux, programmera PHP och köra Apache och MySQL på mötena? He he he, inte särskilt troligt eller hur... Hm... Satsa på det Carsten sa; jag är också intresserad av det, ska antagligen till dreamhack i sommar om inte datumen krockar med en massa annat ;) Eller en passande dag i Jönköping :) Johan, "Jag har träffat många utvecklare i GBG och förvånas hur lite de vill lära nytt, det har en inställning att de redan kan allt de behöver veta typ. " Jag bor i Malmö och kände till detta. Jag som ibland håller kurser håller med Kenneth. >Jag har träffat många utvecklare i GBG och förvånas hur lite de vill lära nytt Jag förvånas lite av svaren som ni ger mig, några reflektioner: Härmed lovar jag och svär att kommer det till Jönköping och inget krockar med något jag måste gå på och att det är lätttillgängligt så kommer jag och ska försöka dra med några personer till :D Johan, Johan L: På de vanliga MSDN-seminarierna brukar det väl vara mycket folk även i Malmö och Gbg ändå? Dessa får man ju mail-utskick om ifall man gått på något sådant tidigare. Jag har aldrig fått mail-utskick om någon av workshop:arna, utan istället läst om dem här. Jag tror att ni skulle få säkert fem gånger så många bokningar om informationen sprids på samma sätt som för seminarierna. Johan L, Per H, <b>Du behöver inte ge svar på mina teorier, om du inte tror på dem. Jag vill få svar på dessa saker minst lika mkt som du då du vet vilket projekt vi arbetar på. Det rör oss väldigt mkt oxå då det är just dessa problem vi vill försöka lösa med vårt projekt. Vi skulle kunna ta en diskusion om du vill någon dag. Vi kan samla ihop en grupp o ev prata lite o analysera m.m för att kanske komma fram till nått bra? Dags att börja blanda sig in i leken tror jag, speciellt när det handlar om Johans uttalande- "jag börjar få slut på ideér". Det är många som tror och många som funderar varför inte .net exploderar och jag tror faktiskt att svaret är enklare än detta. Jag har bara jobbat i .net några månader, utvecklar ett adminstrativt program med databaskopplingar. Kenneth Hedman, Lite mer offtopic. Men alltså vadå offtopic, mitt senaste inlägg handlade inte om att bygga en tcpserver eller en videospelare dessa var enbart exempel. Mitt inlägg handlade om varför just denna workshop inte fick mig tillräckligt intresserad för att gå på den. Samt förslag från min synvinkel på hur jag skulle vilja ha dom. Kenneth Hedman, hehehehe ok, tände visst till lite där :-) Det finns även fler faktorer... Helsingborg -> Malmö 50 minuter med tåg! Visst, avståndet mellan Malmö och Helsingborg är inte stort. Grejen är den att många aktiviteter från olika organisationer förläggs till enbart Malmö, så det blir ett ständigt pendlande. Visst det finns de som reser varje dag, men jag är inte road av det, det är därför som jag bor i Helsingborg där jag jobbar.Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Jag får kontinuerligt frågor från utvecklare utanför Stockholmsregionen om varför vi inte gör aktiviteter även utanför Stockholm. Nu har vi levererat några stycken MSDN Workshops där vi träffar utvecklare och under en hel dag hackar kod baserat på laborationsmaterial runt olika ämnen. Ämnen som berörts är BizTalk Server 2004, ASP.NET Starter Kits, Web Services Enhancements.
Det som jag finner lite förvånande är att Stockholms evenemangen har varit helt fullbokade (20 personer), till och med väntelistan (10 personer till) har varit full, medans det i Göteborg och Malmö inte ens har varit halvfullt. Idag är vi i Malmö och det är bara 6 personer i lokalen, i Göteborg var det 7 och i Stockholm tryckte vi in 22 stycken i en lokal som egentligen bara rymmer 18...
Vad är det som vi gör fel, hjälp mig att förstå varför de aktiviteter vi planerar och levererar, samt annonserar på samma sätt som i Stockholm inte alls verkar vara intressanta för utvecklare i Göteborg och Malmö.
Snälla, hjälp oss att hjälpa er på rätt sätt.
Med vänliga hälsningar.
Johan LindforsSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Sv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Många tycker väl det inte är så viktigt, de jobbar heldre än att gå på ett seminarie (eller inte får gå för chefen =D)
/m
Ps. Johan, kom ihåg vad jag skrev först.Sv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Menar du Micke att i Malmö och Göteborg är det så stor skillnad från i Stockholm, när det gäller chefers inställning till vidareutveckling och vidareutbildning?
Mvh
JohanLSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Johan, visst har ni varit i Malmö och Götebrog förut? Hur många brukar det vara då? Nu kanske man inte kan jämnföra med Seminarier?
/mSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Knökfullt i Stockholm...
JSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
/mickeSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Ni kunde ju ta när Dreamhack var, va 7000 personer kan vara med *asgarv*Sv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
:)Sv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Kan ni inte satsa på Linköping; har iofs. inte en aning om vad den finns för folk där men jag är intresserad iaf. :)Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Helst nära stationen :DSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Jag har träffat många utvecklare i GBG och förvånas hur lite de vill lära nytt, det har en inställning att de redan kan allt de behöver veta typ. Vet ej varför det är så. Sthlm är dock större än GBG och Malmö så det kan ju vara en faktor oxå. Dock så tycker jag ca 30 ansökningar i en stad som Sthlm är rätt lite oxå.
Dock är det trist att man inte går på sånt som är gratis då företag inte har råd med utbildningar. Kan dock oxå erkänna att jag har inte fått så mkt information om dessa aktiviterer, sett lite på er site då jag mer eller mindre råkat surfa in, och MSDN Flash är ju nått alla inte får.
Ni har ju ett Stort register MCP i alla städer ;-) varöför inte spama dem lite... hehe... ;-)
En annan sak kan ju vara att annonsera sådana saker på andra ställen. IDG.se, andra svenska .Net siter och forum. Bloggar? etc... Så det nås ut lite mera.
Jag frågade några gamla kolegor varför de inte skall gå då de precis börjat lära sig .Net. De sa då, det är seminarie killarna som håller i det va? mm... ja de vill ju bara sälja och kan inte så mkt så då kan vi hellre läsa på själva. Tråkig inställning...
Vad är det för folk som kommit? Hobby nissar eller folk anställda på företag?
mvh JohanSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Plz...det är väl ändå en ganska grov generalisering, som antagligen säger mer om 08:or än 031:or.
Hur som helst, mina skäl är :
1. Jag kände inte till dessa workshops
2. Inget av ämnena intresserar migSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Anledningen till att jag inte gick var att ämnena inte intresserade mig tillräckligt mycket för
att jag skulle gå ifrån på jobbet där jag har en deadline som närmar sig.
En tanke är att ni kanske skulle kolla upp vilka önskemål ang ämnen som det finns i respektive stad.
Att köra samma ämnen över hela sverige kan sluta med att i städer där det inte finns så mycket underlag
(utvecklare) inte kommer fullt så många som de städer där det finns många.Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Jag har upptäckt att GBG ligger ca ett halvår före Sthlm, vad gäller intresseförfrågningar, och Malmö ligger några månader efter.
Det kan vara såhär alltså:
När ni i huvudstaden kommer på: Detta vill "alla" lära sig, så har tillfället för Göteborg redan flytt, men Malmö är inte riktigt moget än.
Detta är en generalisering, och baseras ENBART på min känsla för hur förfrågningar och intresse har varit.
/mickeSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Detta känner jag inte igen (eller till vis del känner jag igen det), men kanske inte har träffat lika många Göteborgare ;)
Mvh Fredrik Normén NSQUARED2
http://fredrik.nsquared2.comSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
1. "...och MSDN Flash är ju nått som inte alla får."
Jag har publicerat detta evenemang på svenska MSDN webben, på min blogg, via MSDN Flash. Jag måste försöka effektivisera vår kommunikation så att det inte blir för många olika kanaler att publicera information på, om någon inte vill ha vårt nyhetsbrev eller inte gå in på vår sida för att se vad som händer, då kan den personen inte heller förvänta sig att få kontinuerlig information om aktiviteter, eller?
2. "...30 ansökningar i en stad som Sthlm är rätt lite oxå."
Hmm, det fanns bara 20 platser, så jag tycker nog att 150% intresserade är ganska bra, efter att väntelistan fyllts upp så var evenemanget fullsatt.
3. "...det är seminarie killarna som håller i det va? mm... ja de vill ju bara sälja och kan inte så mkt..."
Mycket tråkigt att vi har gett det intrycket av att "bara sälja", den senaste feedbacken som vi fått från seminariena är istället att det har varit alldeles för svårt och vi kommer med största sannolikhet tvingas sänka nivån på våra breda seminarier för att flera ska kunna få information som också ska kunna användas.
4. "Att köra samma ämnen över hela sverige kan sluta med att i städer där det inte finns så mycket underlag (utvecklare) inte kommer fullt så många som de städer där det finns många."
Varje workshop tar mig ungefär 3-4 dagar att förbereda, skapa konfigurationer, bränna DVD'er, fixa iordning labbmateriel, logistik, testa uppgifter osv. Ämnena som vi valt har vi redan gjort förfrågningar om vid våra seminarier och andra evenemang och vi får kontinuerligt förslag på ämnen som vi väljer. Jag tvivlar på att vi någonsin kommer att kunna leverera gratisevenemang skräddarsydda för olika städer där 10-20 utvecklare verkligen ska få sätta sin kunskap på test. Är det någon leverantör i branschen som erbjuder det?
5. "När ni i huvudstaden kommer på: Detta vill "alla" lära sig, så har tillfället för Göteborg redan flytt, men Malmö är inte riktigt moget än."
Det här är en intressant iaktagelse som går helt emot vad vi själva fått för uppfattning om nivån på utvecklare: Jag har efter dialoger, frågor och möten med utvecklare i olika orter fått för mig att Stockholm ligger några månader före Malmö och Göteborg ligger några ytterligare månader efter. Men jag är helt klart beredd att omvärdera den åsikten om fler kan berätta vad de själva tror och motivera detta?
Sammanfattning:
Min önskan med dessa Workshops var att ge utvecklare möjlighet att träffa andra som är intresserade av samma saker och hacka kod under en heldag. För att göra det ännu mer attraktivt så har jag skapat sådana tillfällen med lokaler, datorer, mat och annan logistik, helt gratis för deltagarna, bortsett från den tid de investerar. Jag är naturligtvis beredd att tänka om även där om jag får förslag på andra typer av realistiska aktiviteter som vi på Microsoft borde genomföra för er utvecklare, jag börjar få slut på ideér... :)
Med vänliga hälsningarSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
jag håller också kurs och håller inte med Mickes observation utan är inne lite mer på din linje. I sthlm verkar drivkraften att lära sig nytt vara starkare än i tex gbb och malmö.
Sen finns det en liten gnutta sanning i det jag sa innan. Jag är själv från Göteborg och vet att det finns ett visst motstånd till saker som styrs från stockholm. Det är nog inte hela sanningen, men mång bäckar små...Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Prova med Öl, det hjälper nog ;)
En sak som jag har märkt (kanske inte stämmer hos alla och kanske är så även i Sthlm), men det är att många Göteborgare verkar tro att dom kan mer än vad dom kan, men jag kan ha fel ;)
IT-marknanden i Gbg har varit låg de senaste åren och det är på väg upp, så mkt kan även bero på att företagen inte haft råd att släppa iväg utvecklare. Men det är på väg upp nu :)
Hur kan man missa gratis mat, utbilding och träffa MS "live"? Det kan man ju inte bara missa ;)
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://fredrik.nsquared2.comSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
/PelleSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
"publicera information på, om någon inte vill ha vårt nyhetsbrev eller inte gå in på vår sida för att se vad som händer, då kan den personen inte heller förvänta sig att få kontinuerlig information om aktiviteter, eller?"
Frågan kanske kan vändas som så att vet folk vart de kan hitta denna information om de inte ens vet om att informationen kan finnas där? Jag var på en del seminarier förr, hur jag kom på att de existerade var mer av en slump, själv är jag nästan aldrig inne på svenska MS sidan så jag får inte själv informationen och tror samma sak kan gälla många andra. www.microsoft.com eller msdn.microsoft.com är hetare källor än era sidor. Det kan vara ett skäl oxå till att inga signar upp sig för att de inte vet att informationen finns? OBS! mina svar är mer teorier än fakta, försöker själv hjälpa till o ev analysera osraker baserat på mina erfarenheter och vad andra sagt och eller säger. Sedan länkar ni oftast till com sidan och det kan ju leda till att man hellre går till dem direkt än genom eran när det nästan ändå bara är com länkar?
"sälja sig in"
Jag har inte pratat med några som vart på seminarier de senaste åren, utan det är mer de tidigare seminarierna. Jag frågade senast förra veckan då jag träffade en bunt konsulter via en julfest om de går på MS seminarier och fick då bla svaret "vad kan de?, de vill bara sälja, visa så mkt som möjligt men man får ingen innebörd av det hela mer än att MS bara vill visa hur tufft allt nytt är."
Så de går inte längre på seminarierna pga detta. Bli inte sur på mig nu för detta jag kan inte rå för de svar jag fått. Sedan är mina erfarenheter inom en kort ram nämligen göteborg. Och jag säger inte att alla tycker på detta vis där heller, men kan tänka mig att fler kanske ser det så? vad vet jag? kan ha fel? vill bara ge dig den info jag känner till sedan hur du vill tolka den eller nyttja den är upp till dig.
Patrik säger själv att han märker skillnader på Sthlm vs GBG, han bör veta mer än mig om detta då jag inte rör mig i andra trakter. Dock pratar jag mest med stockholmare över nätet för jag känner att de vill mer. Så fort man berättat nått nytt till arbetskamrater här är det väldigt många som vill ta åt sig av informationen eller ens ge den en chans. Skit trist. Varför det är så vet jag inte.
Du behöver inte ge svar på mina teorier, om du inte tror på dem. Jag vill få svar på dessa saker minst lika mkt som du då du vet vilket projekt vi arbetar på. Det rör oss väldigt mkt oxå då det är just dessa problem vi vill försöka lösa med vårt projekt. Vi skulle kunna ta en diskusion om du vill någon dag. Vi kan samla ihop en grupp o ev prata lite o analysera m.m för att kanske komma fram till nått bra?
Ta med Patrik som träffar en massa folk, Jimmy, mig, min bror, Andreas? o lite annat folk?
Mvh JohanSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
"Plz...det är väl ändå en ganska grov generalisering, som antagligen säger mer om 08:or än 031:or. "
Generalisering eller ej, många är väl inte alla, men om flera ger samma svar blir analysen att fler därtill
ev känner samma. Men det var fula ord valda av mig. Man kan tolka saker på olika sätt. När man vill sprida kunskap o de inte vill ta åt sig av den eller lyssna på det nya ser jag som ett försvar att de inte vill lära nytt. Dock ser de not mer på det att de inte behöver lära nytt då de anser att det de kan räcker gott o väl. Och visst så kan det vara i många fall. Sedan kan det vara så att man inte vill eller orkar lära nytt om man inte får vinning för det, vad är vitsen att lära sig en massa o kunna mer än alla andra utvecklare om man inte får vinst för sina kunskaper? det kanske oxå är en faktor? Jag kan bara dra teorier och slutsatser av det jag hört, jag kanske bara råkat prata med fel sorts folk? eller fel sorts folk har yttrat sig mot mig? Kanske jag jobbat i fel kretsar?
Mvh JohanSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Ta med Patrik som träffar en massa folk, Jimmy, mig, min bror, Andreas? o lite annat folk? </b>
Självklart ställer jag upp om det blir aktuellt Johan L det är bara att höra av dig, det vet du! Tycker att det kan bara en ganska intressant sak att diskutera faktiskt =)Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Om vi tittar på pellesofts klientel dvs mycket duktiga, energiska och kunniga människor så är det faktiskt så att man lärt sig något ganska bra nu, dvs asp och vb samt många andra språk. Tittar vi på .net med c# eller vb så är det inte nya programspråk, det är ett helt nytt ramverk och därför bra mycket större steg än tidigare. Det kanske kan liknas med att hoppa från vb6 till c++.
Det användarna nu ser, såväl entusiaster som professionella utvecklare är att det faktiskt är ett ganska stort steg att ta sig in i .net och det som är okänt - det tvekar man för lite. Varför lägga kraft på något nytt som är stort, svårtförstått och "inte ger något extra" när man nu börjat lära sig ett språk rätt bra, behärskar det osv..
Jag skall inte sticka under stol att det var lätt som en plätt. Jag tyckte det var jättekonstigt att börja med vb.net, gick långsamt, hittade inte det jag behövde och förstod inte varför andra gör som dom gör när man läser deras artiklar. Nu två år senare är bilden helt annorlunda, jag bara njuter för varje dag att kunna lära mig något nytt.
Så min tro är faktiskt att det handlar om rädsla, investering i tid, och inte minst trappsteget att ta sig över till .net. Därför tror jag att lösningen att fasa in fler människor i .net är att minska höjden på varje trappsteg och möta utvecklaren halvvägs mot tidigare - att helt enkelt göra det lite mer "basic".
När fler fått tag i själva kärnan, nyttan och inte minst nöjet att faktiskt kunna nyttja .net så långt man tidigare kunnat i något annat språk - ja , då kommer det skjuta fart kan jag lova.
Ni kanske såg min notis tidigare då ett företag bett mig om hjälp. De hade följt alla konstens regler att bygga fasader, nyttja alla designpatterns och skrivit riktigt tjusig kod- men ändå missade på en så primitiv sak som connections och var helt övertygade om att det var en bugg i .net framework under en hel månad. Ett stort företag, många utvecklare, men dom gjorde det som skrevs. Nu i efterhand kommer dom aldrig göra om detta igen, och viktigt att läsa mellan raderna här är - man måste tillåtas göra fel, och man måste tillåtas våga fråga - annars styrs denna bransch fel.
Nu drar vi en liten klyscha också. Tänk att du jobbar i byggbranschen och frågar din kollega hur man gör en takstol, han skulle garva dig rakt i ansiktet. I databranschen har vi blivit förskonade med detta - alla har vågat fråga hur man gör då dettta område blivit aldeles för stort och brett , men nu när vi går in i .net eran blir utvecklare skyggare av sig.
Därför, ställ alla frågor - våga göra fel, be om förklaringar och inte minst - gör ett försök. Det kan ju faktiskt inte bli mer än fel och det kan alltid rättas upp. Så vart hamnar vi då? Som vanligt har jag mundiarré men vill återigen belysa det jag tror är den springande kärnan - vi måste sänka ribban och mötas på en högre nivå.
Vad tror ni?Sv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
För detta tycker jag .net är underbart, älskar objektorienteringen. Har precis börjat smaka på asp.net.
Mycket trevligt :-)
Sen sätter jag mig hemma och ska utveckla något, en videospelare kanske, eller en tcp-server, client av något slag. och går bet totalt. Hittar inget i ramverket som jag tycker duger. söker information och exempel på nätet och hittar det ena sämre, trögare än det andra.
Går då över och försöker använda win32 api´er trots att jag sitter med känslan att i .net så är det något
fult som man bara inte ska göra. Upptäcker då att det är näst intill omöjligt att göra något med win32 api´er i .net, inkompatibla datatyper, api´er som helt verkar vägra fungera som de ska.
Tog mig flera dar att porta wininet api´er till .net.
Information om hur jag kodar web services eller asp.net hittar jag utan att behöva gå på workshops.
Det är dessa andra bitar som gör mig frusterad, får mig att undvika .net pga att jag känner att jag inte
kan åstadkomma det jag vill.
Skulle vilja att MS har forum där man kan komma in och lägga in önskemål om saker som behöver byggas in i ramverket, ställa frågor om hur man åstadkommer något konkret. Hur man portar win32 api´er vilka jag tror att man kommer att behöva tills något tillfredställande istället för dem byggs in i ramverket. Kanske workshops dit man kan komma med frågor och där man gemensamt hittar lösningar på sådant som .net kanske inte direkt är framtaget för.
Några funderingar från en utvecklare som blir ganska så frusterad på .net mellan varven :-)Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Offtopic, men du har ju stöd från Meidaspelaren som gör det enkelt att göra en videospelare. Det mesta går att göra i .Net men dock måste du koda det själv. Det är inget program utan en teknik för att skapa program. Så allt kan inte finnas där. Win32 Apiet finns för att OSet är ett stort system med program som du vill nyttja. Dock har många program idag SDKer m.m. för just .Net så det skall bli enklare att koda mot dem, Windows Mediaspelare, Office, Visio, DirectX m.m. Info om detta finns det oxå gott om.
Fast jag fårstår ditt problem, låg själv inne i de tankebanorna när alphan av .net 1.0 kom.
Saker för t.ex TCP kommunikation hittar du i <b>System.Net.Sockets</b> och för att arbeta med video kan du antingen använda Managed Direct X (DirectShow), använda ActiveX kontrollen för Windows Media Spelare från ditt eget program, använda Win32 via Interop eller använda en 3e parts komponent.
Lycka till!Sv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Kort och sammanfattat.
Det kanske skulle komma mer folk ifall en del workshops inte var inriktade på på häftiga features i .net framework som är framtagna för att fungera perfekt ihop med .net.
Workshops där utvecklare som jag som är tveksamma till .net när det gäller utveckling av något annat än
adminstrativa program får komma med udda frågor och få hjälp. Och kanske därmed blir mer sugna på .net. Kanske upptäcker att de begränsningar i .net som de upplever enbart finns i deras okunskap.
Slutligen, BizTalk Server 2004, ASP.NET Starter Kits, Web Services Enchancements är tre ämnen som jag misstänker kraftigt att man kan hitta hur mycket information och exempel som helst på webben.
Behovet att gå på dom minskar därmed.
:-)Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Vad jag menade med off topic är att jag går utanför ämnet lite... Det var inte att ditt inlägg var off topic, utan mitt ;-)
För att fortsätta lite offtopic...
Jag känner till .sockets osv men alla mina tester och exempelkod jag har testat fick mig att underkänna dom. för tröga. dra in 2000 klienter på en tcp-server skriven i vb.net, ta server offline och online igen.
2000 klienter försöker logga in igen alla så gott som samtidigt. En väldans massa clienter tappas bort.
DirectX för .net. Om jag inte missminner mig så var det väldigt begränsat för vb.net att bygga videoapplikationer, C# hade visst lite mera stöd. Jag saknade en massa möjligheter, fråga mig inte vilka
just nu bara. Kommer inte ihåg.
Att använda mig utav windows mediaplayer är inte ett alternativ då jag vill skriva en egen spelare.
Frågan jag ställer mig, är det jag och alla de exempel som jag har sett som är dåliga eller finns det ett
bättre sätt (stabilt, snabbt osv..) att göra ovanstående på.Sv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Någon gång per år brukar lite större arrangemang anordnas, där det är ett par hundra deltagare samtidigt åtminstone i Malmö. Dessa brukar jag och mina kollegor åka på. FÖr oss som bor i Helsingborg är detta bara kul att få inblick i de nyheter som finns.
Att det däremo anordnades små workshops var faktiskt inget som någon av oss känner till. Jodå, det informeras i MSDN kunde jag läsa n¨ågonstans i tråden här. Problemet är att man översköljs av information från alla möjliga håll så att det är svårt att alltid hitta det som är intressant.
Den andra faktorn är att man satsar på det tre stora städerna, och vi som bor i Helsingborg (som faktiskt är en hyggligt stor stad) har en resa att göra för att få vara med. Jag förstår att man inte satsar utanför Malmö, om det nu är tunt med folk i Malmö. Men det har faktiskt varit ett seminarium i Helsingborg som jag känner till och det var välbesökt (jag var själv där).
Så om man lyckas knäcka nöten med att nå igenom med informationen samtidigt som man förlägger denna typ närmare oss användare så tror jag det blir succé.
Mvh,
JohanSv: Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
Workshopen började 09.00 och slutade 16.30. Så utan att för ta sig så borde du hinna med resan fram och tillbaka inom din arbetsdag (nästan).
Man kan förlägga dessa workshop till hur många städer som helst och alla kommer att säga, kom till min stad vi är jättemånga som är intresserad. Men i slutändan så fallerar det ändå på 1) information 2) tid 3) relevans.
Man har missat information eller man har helt enkelt inte tid att medverka. Jag kan tänka mig att folk som bor i Linköping/jönköping eller i de trakter inte väljer att åka till någon av de 3 stora städerna för en endags workshop. Men från helsingborg till Malmö är det inte speciellt långt och det är många som pendlar den sträckan varje dag. Sedan så tror jag mycket beror på hur väl man kan sälja in att just information är viktigt för mig i mitt arbete. Kan kanske bli svårt att motiverar nästa workshop som handlar om DirectX och spelprogrammering (jag är imponerad över den lilla bilen johan!).
Var själv på workshopen och den var bra, (alltid trevligt med fri lunch och se hur johan tappar kilona :) ). Och även om informationen finns tillgänglig på nätet så har man här en preson att fråga om man stötter på något problem, man kan även diskuterar olika lösningar och på det sättet få en bättre inblick i ämnet än om man sätter sig och läser själv på nätet.
Jag ser framemot en workshop i VS.NET 2005.
- MSv:Ingen intresserad av att hacka kod tillsammans med oss på Microsoft?
(För övrigt kan jag tillägga att jag ibland dagpendlar både till Bryssel och andra större städer i Europa, så visst har jag min beskärda del av att långpendla.)
Kalla det mindervärdeskomplex eller vad du vill, men jag föredrar att ha saker på behändigt avstånd. Speciellt om man kanske måste trixa in det med andra saker som att passa dagis, fixa bankörenden på lunchen osv.
Sedan är det ju natúrligtvis både billigare och miljövänligare om man slapp frakta runt en massa människor.