Hejsan, svärfar inhandlade precis en Denver inspelningsbar DVD. Inte det bästa märket när man alltså, du tar ut ljudet ur dvd spelaren med hjälp av scart kabel? Ja precis, jag plockar ut ljudet genom SCART kabeln. Så SCART kablen kan inte sända mer ljud scart kabeln har endast 2 kanals ljud (http://www.acl.co.uk/pinouts.htm) Du kan inte plocka ut surround från en SCART-kabel. Optiskt, Coaxialt eller seperata RCA kanaler är det du får använda. andreas: är det inte så att han vill ha ut riktigt 2kanals ljud istället för nåt annat? Han kopplar ju den direkt till tv:n. Svaret är iofs rätt, men inte på hans fråga. Skivan är komplett, har spelat den på min dvd där hemma och där spelas den upp som den ska. ifall tv:n faktiskt är så gammal att den endast klarar av mono-ljud, så är det nog där problemet ligger. Jo jag vet.. men enkelt och enkelt.. det är ändå en rätt tidskrävande och irriterande sak att behöva göra. Kör du via SCART från DVDn också? I så fall är mitt tips att testa med RCA-utgångarna för ljud och sen in till SCART på TVn. Jo jag drog ut ljudet till förstärkaren, samma problem där.... Så egentligen bör det inte vara Din dvd har garanterat en DTS alt. Dolby Digital dekoder i sig det är därför du bara får ut bakgrunds ljuden när du kopplar in scarten. I DTS eller Dolby så kommer ju alla röster från centerhögtalaren och den är ju inte inkopplad om du använder scarten. Du måste ställa om ljudinställningen till 2 kanals stereo för att få ut ljudet ordentligt. Antagligen har du ingen DTS eller Dolby dekoder i din DVD det är därför du inte har fått samma fenomen. Okej jag ska testa det du säger, dvs jag ska kolla i inställningen för dvdn och inte för filmen då eller? I mitt förra svar så menade jag DVD-spelaren när jag skrev "DVDn" och därför var även inställningen menad för spelare och inte själva filmen (precis som Olle skrev). När jag läser mitt svar igen så framgår det kanske inte helt tydligt att det var så jag menade... Nej jag förstår vad du menade.. men det skulle kunnat varit så att dvdn enbart sände DTS eller Dobly. Billigast är nog att köpa en ny DVD-spelare istället. En TV som klarar DTS/DD finns vad jag vet bara i dom högre prisklasserna och en förstärkare + högtalare blir säkert dyrare än att köpa en ny DVD-spelare. Läste bara snabbt genom spec. för den dvdn du skickade.. Jag kunde inte hitta att den skulle sända Det är en bra fråga, jag kan erkänna att jag helt glömde bort huvudfrågan men jag har själv en annan Centrum-DVD (som för övrigt inte alls är ett vettigt märke, men för det priset så...) så jag kan ta och kolla upp funktionen på min spelare... Jag lokaliserade vart man kunde ändra i djungeln av menyer.Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
ser till kvalit'e men det duger gott och väl till hans ändamål.. Dock uppstod det ett litet problem
som jag försökte lösa men kom inte fram till nåt svar som jag är 100% på att det stämmer.
När man spelar upp filmer som t.ex. Kill Bill 2 så hör man bara bakgrundsljud samt de röster som
de lagt till i samma ljudspår. Min fråga är då - kan dvd utgångarna sända flera ljudspår och kan då
tvn vara för gammal för att spela upp samtliga spår. Eller beror det på att dvd inte kan spela upp disken.
Skivan är köpt i Malaysia tillsammans med ett gäng andra. Jag själv kan spela upp samtliga utan
problem på min dvd där hemma.. Jag provade också att spela upp ljudet i en förstärkare men fick
samma fel där.... Tvn är runt 5år gammal med SCART ingång där bak.. dock ingen s-video kabelingång.
Om någon har kunskapen som kan leda mig i rätt riktningen så tackar jag så mycket!Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Antagligen finns det en inställning i nån meny där du kan ange om du vill ha ut tvåkanals ljud eller t.ex. 5.1 (eller dylikt)Sv:Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
än av äldre tv med SCART kan hantera??
Det fanns val mellan DTS ljud eller DOLBY 5.1, ingen av dessa gav rätt ljud. Den är helt nyköpt så
man anser ju att grundinställningarna ska vara korrekta för att se på dvd filmer...Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Man tycker ju nog att grundinställningarna fortfarande skulle vara 2kanals ljud. Både dts och dolby är ju mångkanalsljud.
Eller kan det vara så att den skivan inte har nåt tvåkanals-ljudspår? (borde stå på förpackningen)Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Sv:Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Jag kör genom SCART där hemma också. Den tvn jag har hemma är en ny Panasonic med S-video
ingångar också.
Detta är den enda skillnaden som är synliga dessa tv emellan, det finns ingen S-video ingång på
svärfars tv. Dock har den SCART.
Så det enda jag kan tänka mig är att antingen är nåt fel på dvdn eller så är tvn för gammal för att
kunna ta in tvåkanals ljud och kan endast spela upp en kanal.. kan det vara så?Sv:Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Det testar du ju rätt enkelt genom att låna dvd-spelaren och koppla den till din tv.Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Speciellt om det är fel på dvd spelaren.. men det blir nog så det får gå till väga...Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Skulle inte det lösa problemet och att det inte finns nån inställning för stereo-ljud så kan man nog fortfarande inte anse att det är fel på DVDn, utan snarare att det fattas en finess.
Hmm om det nu inte specifikt står i SCART-standarden att ljudet alltid ska sändas i stereo?
ThomasSv:Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
något fel på tvn. Men det kan vara som du säger att den saknar denna "finess" som jag anser
är grundläggande till varför man köper en dvd, för att se på dvd filmer...
Tycker det är konstigt om det är meningen att den ej ska kunna spela upp vissa filmer.
DVDn är också inspelningsbar vilket innebär att den tillhör de "senaste" tillverkade..
Aja jag får klura lite mer på det samt prova den på min tv där hemma.. Mycket möjligt att
deras support svarar på mitt mail snart också.. ;)Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Sv:Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
DVDn ska sända 2 kanalsljud till tvn istället.
Jag kan ändra mellan Dobly och DTS inne i själva filmen men detta ändrar inget. Det finns inget tredje
alt. där det står stereo eller 2 channel.. får leta i dvd programvaran då..
provar detta =DSv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
Och som jag skrev då, har du ingen sån inställning på spelaren så får man nog ändå se det som att det fattas en finess och inte något direkt fel på den.
Vilket det nu också är.. Detta tillsammans med DVDn enbart spelar upp DTS eller Dolby vilket tvn
icke klarar av, så det får antingen bli ny tv eller en förstärkare med högtalare.. Jag tror han inhandlar
det senaste såhär innan jul...
Tackar alla för hjälpen och önskar er en gooood jul! ;-)Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
En sån här antar jag duger för honom http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51926
2 kanals ljud den heller? Eller kallar dem det nåt annat??
Jo troligen lämnar han tillbaks dvdn och inhandlar en ny..Sv: Fråga om DVD och ljudutgångar på denne..
På min finns det Nedmixning till Surround, Stereo eller Av, så det bör fungera även med den jag rekommenderade.
Det står ingenstans i instruktionsboken, det går inte att hitta i menyn utan när
man mailar till dem så skickar de snällt tillbaks att den funktionen finns på samma
knapp som man spelar in på, bara det att när man tittar på film så får den en annan
funktion, dvs, byter mellan olika audio... *argh*
Troligen har de haft många som frågat för svaret jag fick var snabbt och strukturerat
punkt till punkt..
Nu är det löst i varje fall! Tackar alla som hjälpt till!