www.cazz.se/blandat/jul2 du lyckas ju inte ens få till lösningen själv på första frågan: Lösningen är just Y=10 men råkade kanske skriva lite fel :) De var ju ganska lätta och av samma karaktär allihopa jag kollade på, typ gymnasiegrund i endimensionella ekvationer av första ordningen. Tja ska jag erkänna så tänkte jag inte ett dugg denna julkalender på er utan mina klasskamrater :) Jahopp, trodde ju SvenPon kunde lite matte men nähä! Fel på första uppgiften. :D Ja djä... det var ett - tecken som ställde till det. >"råkade kanske skriva lite fel " Men va fan, det är ju en liten julkalender, vad spelar det för roll? Anton Jinsen Det var faktist inte meningen att det skulle bli en Mattekalender utan bara min andra kalender om program och det, men det var dagen innan den 1 dec jag fick en fråga att det skulle vara kul att ha en mattekalender till mina klasskamrater så då gjorde jag i en i alla hast och det blev riktigt ok för ca 12 timmars arbete med från grunden till frågorna. Det var bra, det där med ppm ställde till lite myror i huvudet på mig inna jag Jag "kaxar" med samma rätt som du "kaxar" lite här och där i forumen. Bra Anton visste inte att Vi hade såna snille som du här. Jovisst ska jag bättra på mig. fast jag måste säga så att göra en design, sedan ett system och sen hitta på 23 bra frågor på 12 timmar är fasiken inte dåligt alltså :) Bry dig inte Carsten.Om Vi lever och har hälsan så hjälper jag dig gärna att Anton skrev: Inte heller detta är väl nån utmaning då du tjatat om det förut och svaret radan finns att finna här. Sven: <b>Har jag uppfattat rätt att det är 5 personer med i denna fråga?</b> Oki Sven: > <b>Har jag uppfattat rätt att det är 5 personer med i denna fråga?</b>Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
En del kanske missuppfattar frågorna eller att det saknas något men ta detta bara som en kul tidfödriv och vem vet, kanske det kommer tillbaka om det är uppskattad och populärt
En God fortsättning på Julen önskar jag er alla och många tack för att ni besökte mina julkalendrar för det var ca 2000 personer totaltSv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
"50 – y = 40
50-50=y
y=10"Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Hade varit lite mer spännande med en större variation på dem. Bra initiativ i övrigt.Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Borde jag förstått när jag fick ett (minus) svar.
Men jag är lika glad ändå :-). Även Solen har sina fläckar.Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
så du godkänner att man råkar skriva lite fel i svaret också?Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Eller känner du dig berövad över äran att ha vunnit den?
Visst; han kanske hade kunnat skaffa bättre frågor, skaffat ett automatiskt rättningssystem, varit noggrannare, etc., men nu handlar det om Cazz egna julkalender - är det något att hänga upp sig på?Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Förstår inte varför du överhuvudtaget "kaxar" på denna tråd, ser inte att du kommit
in med ett enda svar i kalendern !Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Men visst om jag har skrivit fel på visa frågor så får ni väll "rätt" på dom frågorna :-)Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
kom på att det betyder (parts per milljon).Dvs princip procenräkning där 100 ersätts med milljon.Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Jag tycker det var en kul idé med kalendern även om jag inte besvärade mej att skriva in svaren, kollade bara några av de första luckorna, men nivån på frågorna gav mej ingen utmaning.
Dock ser jag att Cazz börjar med höga ambitioner (?) med sina tävlingar men ofta klantar till det med felaktigt ställda frågor och/eller svar.
Tanken med min kritik är han ska få sej en tankeställare och kanske skärpa sej lite extra. Får han blodad tand och ger sej in på större projekt så duger det inte att komma med felaktiga svar.
Lycka till i fortsättningen Cazz! ;)Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
<b>Hur Gammal Är Prästen ?</b>
Då ber jag om hjälp att lösa detta logiska problem.
I en församling i en kyrka sitter det ute i bänkarna tre (3) personer.
Klockaren och Prästen står och tittar ut över sin lilla församling.
När Klockaren (som är en djävul på att lösa problem)
står och tittar ut över församlingen så säger han till Prästen
Jag undrar hur gamla dom är. Dvs de tre(3) som sitter ute i bänkarna .
<b>Jo säger Prästen "jag vet att du gillar att lösa problem
så här blir mitt Svar"
Summan av deras åldrar blir dubbla din Klockare.
Produkten av deras åldrar blir 2450.
Klockaren går in i sin kammare och tänker .
Efter en stund kommer han ut och säger;
"Det här klarar inte jag."
Då svarar Prästen "Men jag är ju äldst"
"Då så" svarar klockaren och löser problemmet.</b>
Frågan Till Dig: <b>Hur Gammal Är Prästen. ???.</b>
***************************************************Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Fast jag ska föröska göra bättreSv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
utveckla iden till nästa julkalender,då skall alla hjärnor som orkar få vara med.Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
<b>men nivån på frågorna gav mej ingen utmaning. </b>
Använd inte den mening mer ,om jag inte får ett korrekt svar på
<b> Hur gamal är prästen ?</b>Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Förstog knappt frågan... men tycker sånt här är roligt så jag chansar lite.
Kan det vara så att bänk-personerna är 5, 10 och 49 år. Klockaren är då 64 år. Och prästen Minst 65?
Har jag uppfattat rätt att det är 5 personer med i denna fråga?Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Klart att du har. Men du har läs och förståelseproblem.
Mattematiken gäller bara de 3 som sitter ute i kyrkan !
Sen kommer det svåra att vara logisk,dvs dra en logisk konsekvens av det svar matten ger.
Att bara slänga ur sig att prästen är tex. 50 år gäller inte.
Jag vill se den logiska korrekta lösniningen varför han är tex 72 år !
Beträffande <b> Anton</b> chansade jag på att du inte sett problemmet innan
det var några år sedan jag tog upp det .
Skulle var kul om någon kunde skriva om det i ny skapelse.Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Produkten av deras åldrar ska vara 2450 alltså är X*Y*Z = 2450 .. Primfaktoruppdelar man detta får man en tabell över möjliga kombinationer av X, Y och Z som ger denna produkt (orkar inte skriva ner en tabell här).
Summan av den kombination på XYZ ska vara dubbelt så stor som klockarens. Anledningen till att han måste ha mer information av prästen är att det finns två lösningar där summan är dubbelt så stor som hans ålder..
X Y Z SUM
5, 10, 49 64
7, 07, 50 64
hur ska han då kunna avgöra vilken av dem? Jo genom att vet att prästen är äldst och han är den enda som fyller år den dagen så kan det inte vara alternativ två då skulle någon annan vara äldre än prästen (eller exakt likagammal) .. Det betyder att prällen är 50 och klockaren är halva summan dvs 32. Sv:Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Litet dåligt avslut av mig. Klart klockaren var 32 år. Dock hade jag inte löst prästens 50 år.
Men varför skulle jag ha "läs och förståelseproblem" ?Sv: Resultat från min Julkalender 2 (Matteproblem)
Framgår med stor tydlighet om man läser frågan.