Jag har bredband hemma, på ca 2mbit kanske, och funderar på att sätta upp en egen webbserver. Det bästa är om du har Windows 2003, som klarar flera samtidiga användare. Sen för att surfa samtidigt med en annan dator så är en router att föredra framför en switch tycker jag. Du har en hårdvarubrandvägg inbyggd oftast och du separerar servern från klienten bättre. Jag kommer nog vilja köra Linux. För PHP och pengarnas skull. Hårdvara är minne det viktigaste och en snabb hårddisk,, men en bra processor skadar inte. Kolla med din ISP först att de får sätta upp en egen server först. <b>Det jag tänkte mest på vad för server jag behöver så var det inom hårdvara.</b> Mycket krävande dynamiskt vet jag inte. Men det är ganska mycket enligt mig iaf. Svårt att svara på när man bara ser siten, men min erfarenhet är att 200 MHz och 64 MB minne räcker ganska långt. Hej, <b>En router har inge fördelningsfunktion alls, utan kan närmast liknas vid en tolk. Om jag skall prata med en ryss så måste jag ha en tolk som översätter eftersom jag inte kan språket själv. Likadant används en router när signalen skall "översättas" mellan olika type av nät. T.ex. från Ethernet till telefon (ADSL). En router används också för översättning till/från optiska nät osv. </b> Rekommendationen att skaffa en router i stället för en switch var för att dessa innehåller oftast en inbyggd brandvägg, och säkerhet ska man absolut inte tumma på om man kör egen webbserver. He, där föll jag på eget grepp... Johan, Hej igen, <b>En router har inge fördelningsfunktion alls, utan kan närmast liknas vid en tolk. Om jag skall prata med en ryss så måste jag ha en tolk som översätter eftersom jag inte kan språket själv. Likadant används en router när signalen skall "översättas" mellan olika type av nät. T.ex. från Ethernet till telefon (ADSL). En router används också för översättning till/från optiska nät osv. </b> <b>Vad jag ville ha sagt var att principen för routern är att koppla ihop olika typer av nät, och att den arbetar på protokollnivå, till skillnad från en switch som fördelar signalerna rent elektriskt på olika kablar.</b> Om jag nu skulle skaffa denna router och en server. Sen installerar nå linux och apache. Kan jag då också ha mail på samma burk? Visst finns det väl nån gratis mailserver/klient också? <b>Om jag nu skulle skaffa denna router och en server. Sen installerar nå linux och apache. Kan jag då också ha mail på samma burk?</b>Egen webbserver
Vad för server behöver man för att få det att fungera stabilt och snabbt?
Det kommer att handla om ganska så mycket bilder, och jag har nog max 50 besökare/dag just nu. Men det vore ju bra med en server som klarar fler.
Behöver man nå mer än en switch om jag vill kunna surfa samtidigt?Sv: Egen webbserver
Sv:Egen webbserver
Det jag tänkte mest på vad för server jag behöver så var det inom hårdvara. Men tack ändå.
Vad kostar en router då? Är dom svårkonfigurerad?Sv: Egen webbserver
En bra router kostar 500-1000 kr. Det är en del inställningar som måste göras, men bra instruktioner brukar medfölja.Sv: Egen webbserver
En del har ju sådana regler att de inte tillåter att man sätter upp en egen server, medans andra tillåter det.
//Anna-KarinSv: Egen webbserver
Om du funderar på att ha servern hemma antar jag att du inte har jättestora krav på tillgänglighet. Om det inte är en site med mycket krävande dynamiskt innehåll behövs ingen nämnvärd prestanda för att klara en uppkoppling på 2 Mbps. Så ta du vilket gammalt skräp som helst så länge det är Pentium eller motsvarande.
/JohanSv:Egen webbserver
du kan ju om du vill kika på två av sidorna:
http://www.tjockapa.com/tjockapa.com
http://www.fyllesvin.com/fyllesvin.comSv: Egen webbserver
Detta inlägg är lite off-topic då jag inte har kommentarer på den ursprungliga frågan, däremot reaferar jag på en del hårdvaruuttryck som förekommer.
Det jag reagerar mot är att det verkar finnas ett rejält missförstånd vad en router är för något. Men även vad en switch är.
En switch kan man likna vid en fördelardosa för ström, i likhet med en hub. Skillnaden mellan en hub och en switch är dock att hubben jobbar seriellt (dvs signalerna köas), medan en switch jobbar parallellt vilket innebär att fler datorer kan "prata" samtidigt.
En router har inge fördelningsfunktion alls, utan kan närmast liknas vid en tolk. Om jag skall prata med en ryss så måste jag ha en tolk som översätter eftersom jag inte kan språket själv. Likadant används en router när signalen skall "översättas" mellan olika type av nät. T.ex. från Ethernet till telefon (ADSL). En router används också för översättning till/från optiska nät osv.
I teknikutvecklingens spår och fastuppkopplingens utbredning i hemmen (notera fast uppkoppling, inte bredband eftersom många ADSL tjänster inte är så värst "breda") så har det på konsumentmarknaden kommit prylar som innehåller flera funktioner. T.ex. är det vanligt att bygga ihop router, switch och brandvägg i en enhet. Tyvärr kallas dessa oftast förenklat enbart för router i annonseringen, vilket gör det svårt att fatta vad det är och jämföra med andra produkter.
Det finns för övrigt fler varianter av komponenter att bygga ihop och det förekommer i allsköns blandningar. För den medvetne konsumenten är det bara att läsa detaljerna så noga som möjligt.
// JohanSv: Egen webbserver
Självklart har en router en fördelningsfunktion i form av adressering. Eftersom man delar en IP mellan flera datorer så måste paketen adresseras så att de når fram till mottagaren på det interna nätverket. På så sätt kan e router liknas vid ditt lokala postkontor, ditt internanätverk kan liknas vid det samhälle du bor i och traffiken de paket du skickar.
Vidare omvandlar inte din router från t.ex Ethernet till telefon (ADSL), det är uppgiften för ditt ADSL modem och inget annat. Så en router översätter inte mellan olika typer av protokoll.Sv:Egen webbserver
Sv:Egen webbserver
> Självklart har en router en fördelningsfunktion i form av adressering. Eftersom man delar en IP mellan
> flera datorer så måste paketen adresseras så att de når fram till mottagaren på det interna nätverket.
> På så sätt kan e router liknas vid ditt lokala postkontor, ditt internanätverk kan liknas vid det samhälle
> du bor i och traffiken de paket du skickar.
Jag medger att ajg var otydlig här. Naturligtvis har en router en routing funktion, dvs den kan välja mottagare. Dock har en router per definition bara en utgång,så det krävs att den är kopplad till en switch, eller annand fördelningsmekanism, så att den protokollmässiga separeringen, rent elektriskt kan skickas till olika destinationer.
> Vidare omvandlar inte din router från t.ex Ethernet till telefon (ADSL), det är uppgiften för ditt ADSL
> modem och inget annat. Så en router översätter inte mellan olika typer av protokoll.
Jag medger att jag slarvade här. En router sköter inte omvandligen mellan Ethernet och ADSL, det gör modemet (eller adaptern som heter, eftersom det faktiskt inte är ett modem). Vad jag ville ha sagt var att principen för routern är att koppla ihop olika typer av nät, och att den arbetar på protokollnivå, till skillnad från en switch som fördelar signalerna rent elektriskt på olika kablar.
Hopaps det blev lite tydliare nu. :-)
Men visst är det så att en switch jobbar på protokoll nivå för att avgöra vem mottagaren (vilken port) som ett visst paket skall dirigeras till? Det var bla därför som switchar under en längre tid inte kunda hantera UDP Broadcast meddelande. En hubb däremot skickar vidare samma paket till alla inkopplade och låter mottagaren avgöra om det skall kastas bort eller inte.Sv:Egen webbserver
> Men visst är det så att en switch jobbar på protokoll nivå för att avgöra vem mottagaren (vilken port)
> som ett visst paket skall dirigeras till? Det var bla därför som switchar under en längre tid inte kunda
> hantera UDP Broadcast meddelande. En hubb däremot skickar vidare samma paket till alla inkopplade
> och låter mottagaren avgöra om det skall kastas bort eller inte.
Jodå en switch läser förvisso innehållet på protkollnivå (till skillnad från en hubb), det är därför som den vet vart paketen skall ta vägen. Vad jag menade var att dessa skickas sedan vidare på olika portar (kablar) rent fysiskt / elektriskt. Så medan en router bara har en kabel ut, så har en switch flera stycken.
<b>Vad jag ville ha sagt var att principen för routern är att koppla ihop olika typer av nät, och att den arbetar på protokollnivå, till skillnad från en switch som fördelar signalerna rent elektriskt på olika kablar. </b>
Pratar inte du egentligen om en bridge/brygga?Sv: Egen webbserver
Routern kopplar ihop flera nät, det håller jag med om. Att det skulle vara olika typer håller jag inte med om. En router KAN ha olika typer av interface, men det är absolut inget krav. Både en router och switch jobbar med protokoll, men inte samma... En router jobbar på OSI Layer 3, på IP-nivå (vanligtvis) alltså, och fördelar trafik mellan olika IP-nät. En switch jobbar på OSI Layer 2, med Ethernet-protokollet (vanligtvis). Routern och Switchen har (väldigt genralliserat dock) samma uppgift, fast på olika nivå (med olika protokoll).
Är det dåligt att ha mail och webb på samma? Går det?Sv: Egen webbserver
Ja
<b>Visst finns det väl nån gratis mailserver/klient också?</b>
Ja, flera. Det ingår som standard i de flesta linuxdistributioner.
<b>Är det dåligt att ha mail och webb på samma? Går det?</b>
I detta fallet går det alldeles utmärkt. När man har hög belastning kan det dock vara bra att köra på olika maskiner, men för att det ska vara motiverat pratar vi flera 1000-tals användare (alternativt väldigt intensiva användare). Det kan även vara idé att skilja på det säkerhetsmässigt, men det känns inte aktuellt i detta fallet.
/Johan