Den här grejen kom jag på för ett tag sen, och jag tycker den är ganska lustig. http://www.illustreradvetenskap.com/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=8357_2 <b>Alltså: "Varför funkar bara speglar i sidled?"</b> Om du tar en konkav spegel och ställer dig nära den så kommer du hamna upp och ner... En spegel skickar ju tillbaka ljusvågorna exakt som de var när de kom fram till speglen (Fast bytar håll såklart) alltså ser du samma sak som en person hade gjort om han stog där speglen stog Precis. Det lustiga är ju att alla i tråden i princip har svarat rätt fast på var sitt sätt.Gåta: Nyp dig i örat framför spegeln
Tänk på en spegel. Det är en platta som reflekterar ljus, inte sant?
Du kan vrida den hur som helst, men bilden blir ändå samma:
____
|___|
_
| |
| |
|_|
Om du nyper dig i vänster öra framför spegeln, så ser det ut som om killen (eller tjejen) i spegeln nyper sig i sitt högeröra. Men det är ju bara så i sidled. Om du kliar dig på huvudet så ser det inte ut som om du kliar dig på hakan. Alltså: "Varför funkar bara speglar i sidled?"
PS.
Det andas lite kuggfråga från den, men bara lite...Sv: Gåta: Nyp dig i örat framför spegeln
Visste att jag sett det förut.
Visst, det ser ut som hans/hennes högra öra, men det är det ju inte och det är fortfarande närmst den vänstra delen av spegeln.
/AndrecSv: Gåta: Nyp dig i örat framför spegeln
Det som gör att vi uppfattar det så är att vi är ganska symmetriska mellan höger och vänster, men inte mellan upp och ned. Höger och vänster arm och hand är ganska lika, men huvudet och fötterna är inte så lika (hos de flesta människor ;-).Sv: Gåta: Nyp dig i örat framför spegeln
Sv:Gåta: Nyp dig i örat framför spegeln
Sv: Gåta: Nyp dig i örat framför spegeln