En kund till mig vill skicka ut ett erbjudande till sina kunder. Hmmmm,Vilken typ av interaktivitet är godkänt i ett mail?
Nu undrar jag hur man sak göra det på bästa sätt.
Kriterierna är att det sak vara enkelt för kunden och det ska inte fastna i spamfilter.
Som jag ser det så finns det tre lösningar.
1. ett klassiskt html-formulär i mailet (som anropar en betällsida på siten)
2. ett flashobejkt med formulär (som anropar en beställsida på siten)
3. En länk till motsavrande beställningssida på siten.
Synpunkter?
Finns det felr alternativ som är bra? (Eller mindre dåliga?)
/Per-ErikSv: Vilken typ av interaktivitet är godkänt i ett mail?
Detta är kanske inte min starkaste sida, men jag tänker till lite ändå...
Min erfarenhet är att exekverbara saker oftast stoppas av virusskydd. Till detta räknas ofta även flashgrejor.
Om man vill undvika spamfilter skall man oftast också undvika inbäddningar från en extern sida, dvs olika anrop mot en beställsida eller nedladdningar av bilder från sajten.
Ditt tredje alternativ bör vara ganska så riskfritt, men är nog inte så intressant eller lockande för kunden.
Mitt bästa tips är nog att ha en kort text (möjligtivs med stylesheet och annat så att det blir snyggt) som beskriver erbjudandet. Bifogat kan man ha en pdf-fil som innehåller erbjudandet mer i detalj och med bilder och annat. I själva PDF filen kan man sedan bädda in aktiva länkar som man kan klicka på så att man kommer direkt till beställning och liknande på sajten.
Det finns många fler alternativ, men detta var som dök upp spontant i mitt lilla huvud.
// Johan