Får man "kopiera" en hemsida? Dvs inte grafiskt innehåll utan bara själva uppbyggnaden utan att rent kopiera koden utan bara göra så likt man bara kan utan att direkt ta kod av någon annan? Henrik, Ja, tanken är ju inte direkt att man ska göra det. Jag undrar egentligen för att jag vill vara säker på om någon kan ta min design. Och frågan är ju egentligen om det är olagligt, inte om den som gjort det från början tycker att det är mindre snällt. Den grafiska designen kan man inte sno rakt av men att göra en uppbyggnad av en sida som inte är lik någon annan, jaaadu, det skulle jag vilja se hända. Tror de flesta sidor är någorlunda lika varandra i uppbyggnad, ibland även kodmässigt.. Tror nog att dom allra flesta tar delar från olika siter dom gillar och "bakar" ihop det till något eget. Jag kan ofta snubbla in på en sida som har något som jag gillar och som jag kan använda mig av, men då försöker jag att inte göra en helt exakt likadan design. Javisst är det ju så att någon del här och där tar man ju. Men tanken är om jag gör en sida som är exakt likadan någonannans är det olagligt? Någon som vet vem man kan vända sig till för att få reda på det? Visst är det olagligt. Det kallas för upphovsrätt (copyright på engelska). Är du säker på det? Bara uppbyggnaden av en webbsida har knappast den verkshöjd som krävs för att upphovsrätten skall gälla. Grafiken och texten kan däremot ha det. Hehe - en sak ska man ju vara mycket tydligt med i sadana har fall. Var det denna typ av "kupp" ni satsade på? ajajaj, ingen bra reklam det där inte, inte när man har läst kommentarerna i allla fall.Stjäla "design"
Sv: Stjäla "design"
Det kanske kan vara smickrande för webbdesignen i fråga, men jag skulle tippa på att för de flesta skulle det kännas otroligt frustrerande att se någon annan "planka" den design man arbetat fram, oavsett om det är en eferlikning och inte direkt stöljd av bilder och bakomliggande kod.
Skulle gissa på att det finns upphovsrätt etc i kulisserna. Du kan alltid kontakta webmastern i fråga och höra om det är ok - men håll inte andan i förhoppning om att du skall få tillåtelse.Sv:Stjäla "design"
Sv: Stjäla "design"
//Anna-KarinSv:Stjäla "design"
Har väldigt svårt att tänka mig att folk hittar på precis allt i sin layout själva....
Eller...?
/JockeSv: Stjäla "design"
Oftast får man ju inspiration till en design när man tittar på andras sidor.
//Anna-KarinSv: Stjäla "design"
Sv:Stjäla "design"
Sök på t ex Notisum efter "upphovsrätt" så hittar du nog lagtexten. Många webbplatser brukar hänvisa till denna lag i deras avtalstext.Sv: Stjäla "design"
För han menade ju inte det grafiska utan strukturen.
Om jag går in på t ex på Pellesoft och gör View Source tar all html-kod och byter ut innehållet med egna bilder o färger.
Är det verkligen olagligt?
Jag har ingen aning hur lagen är, men jag tycker bara det låter konstigt..:)
/JockeSv: Stjäla "design"
Sv:Stjäla "design"
Gar det att bevisa att koden, designen eller tanken bakom sajten ar stulen?
Gar det inte sa ar den inte i lagens ogon stulen.
Designar du bara sidorna sjalv fran grunden sa ska ingen kunna klaga pa dig.Sv: Stjäla "design"
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/18/20050318141544_CS/20050318141544_CS.dbp.aspSv:Stjäla "design"
A och O med kunder och kundvård är att man levererar det som man har lovat.
//Anna-Karin