Hej!Exjobbshjälp
Jag heter Andreas Viklund, och läser till medieingenjör vid Umeå Universitet. Jag är inne på mitt sista år av fyra, och kommer nu till våren påbörja mitt exjobb på 20 poäng. Jag har dock lite idétorka och hoppas få lite hjälp av er.
Jag har läst en del ASP.NET, VB.NET, Java, C, MS SQL och Flash MX/Actionsscript och har på senaste tiden utvecklat och driftsatt applikationer till handenheter, såsom Pocket PC och liknande. Med hjälp av Visual Studio och .NET har vi bland annat utvecklat en lösning som installerats på en mobil enhet där även en streckkodsläsare (Socket SDIO In-Hand Scan Card) monterats. Genom att sedan läsa av olika produkters streckkoder kan man i sin enhet få upp mer information om varan, som t ex pris, tillverkare,
specifikationer, genom webbtjänster och andra söktjänster (Google, Amazon).
Det jag är mest intresserad av att göra är något inom applikationsutveckling för just mobila enheter i .NET-miljö. Jag har några idéer men jag vet inte riktigt vilka jag ska vända mig till och om mina idéer är hållbara. Kan tänka mig att utföra exjobbet både här i Umeå men även i Stockholm.
Här är några:
* PDA-applikation som fungerar ungefär som pricerunner. Handdatorn är utrustad med en streckkodsläsare som läser av en produkt i en butik. Kunden får då upp mer info om produkten samt bästa pris m.m.
* vadslagning/betting på mobilen.
"Slå vad" om resultat på match, före och under pågående match
Få svar snabbt/realtid om nytt mål, utvisning osv.
Ändrade odds beroende på ändrat resultat. t ex , "dif-lhf, 1-0. odds: 1-10. tippa?"
* tradera/ebay-variant
registrera budgivningsprodukt på nätet/mobilen. visa info och möjlighet att följa budgivningen live
veta när man blivit överbjuden och lägga bud.
* väktar/larm (securitas)
Väktare drar streckkod vid rundvandring/larmning, markera status
Positionering/GPS
Vid larm -> skickas ut info till berörda väktare
Navigera till plats via karta till larmadress
* Shopping-applikation
Skapa inköpslista hemma på PC eller direkt i PDAn. Möjlighet att göra flera olika beroende på butik/inköpningssort (mat, elektronik m.m.) Väl i butik, ta fram och pricka av vara för vara.
Varför inte koppla samman med ICAs självbetjäningstjänst där man "handlar" själv i vissa butiker.
Betala direkt med PDAn.
Tacksam för lite tips och råd inför sökandet!
/Andreas Viklund