Fick den här länken och tänkte dela med mig av den. Jag antar att man kan säga att mediabevakningen idag handlar om att bevaka avvikelser från det normala eller det vi förväntar oss. Ingen rapporterar ju "idag har inget hänt i Kalmar"... Om massmedia vill göra sin del i att stoppa så många krig som möjligt så borde de sluta att rapportera om fundamelistiska religiösa uttalande, inte visa bilder från terrordåd och framför allt inte måla ut någon av parterna i ett krig som mer ond än den andra. På så vis kan man tiga ihjäl stödet för krig, folk vars barn drar ut i krig skulle undra vad kriget handlade om, varför deras barn ska dit och kanske dö och vilken regering de egentligen röstat fram som vill ha kriget. <b>>Tänk om massmedia i valfritt land tystnade sex månader före ett val fram till valdagen , då skulle folk få börja tänka själva och maktstrukturen skulle sannolikt se annorlunda ut.</b> Kollektivtrafiken kan jag hålla med om, priset för att åka buss i Uppsala är 20/25 kr beroende på vilken zon man bor i, jag har den oturen att bo i zon 2 så ska jag in till stan och hem så kostar det 50 spänn. Hörde dessutom på radion att politikerna funderar på att höja biljettpriset ännu mer. Niklas:Foton som aldrig når pressen.
http://www.veteranscava.org/photos_that_will_never_make_the.htm
Kanske borde sådana här foton publiceras istället, men det finns väl inget nyhetsvärde i dem...
//Anna-KarinSv: Foton som aldrig når pressen.
Däremot rapporteras det flitigt om olyckor, krig och annat elände som inte ska vara normalt, för att inte tala om avarterna i våra dokusåpor. När det gäller soldaterna på bilderna så är det väl så vi vill att soldater skall vara, mänskliga, medmänskliga...Det är väl först när de avviker från detta som media reagerar...
En annan tanke som slog mig är konsekvenserna av att <b>bara</b> publicera den typen av bilder. Vem vinner på att framställa sina soldater som mänskliga och som kämpar på rätt sida (ofta Guds sida)? Givetvis försöker alla krigande parter lyfta fram att just deras soldater kämpar för rätt sak och är humana, det är viktigt för hemmaopinionen. All publicitet som för tankarna bort från dödandet, sårandet och övergreppen som nästan alltid följer med ett krig är bra för generalerna...
Det kanske är lika bra att dylika bilder inte publiceras? Massmedia kanske borde fokusera ännu mer på lidandet som följer med ett krig? Mer bilder på blod och döda människor? Då kanske vi drar oss för att starta fler krig...fast när lärde vi människor oss senast en läxa?Sv:Foton som aldrig når pressen.
Tänk om massmedia i valfritt land tystnade sex månader före ett val fram till valdagen , då skulle folk få börja tänka själva och maktstrukturen skulle sannolikt se annorlunda ut.Sv: Foton som aldrig når pressen.
Helt min synpunkt!
Men desto mer om folk tänkte ett enda steg längre. Har under mina år på pellesoft passerat ganska ung tonår till någorlunda vuxen, men har aldrig slutat förundras över folks totala dumhet. Jag menar; oavsett vilken fråga det är och vilket sammanhang det är så finns det folk som helt enkelt _ska_ tycka något. I de allra flesta fall så litar de till sin egen ideologi och sen får det liksom vara bra.
Inte en tanke på vad effekten blir eller hur saker runt om fungerar. Samma sak i alla läger. Snackar vi höger så är det "skatt" som är det förbjudna ordet. Ingenting får vara skatt, skatt är enbart av ondska och ska bekämpas. Däremot är kontroll och säkerhet av yttersta vikt.
Likadant åt vänster, men mer utspritt. Personlig integritet får inte kränkas, man måste kämpa mot den patriarkala maktstrukturen även om kvinnor med sämre egenskaper får jobb framför män med bättre. Det är alltid bättre med bidragshöjning än skattesänkning, etc.
En sak har man lärt sig. Det är sakfrågorna som egentligen är det intressanta. Om ett parti, eller en partimedlem med lite för bestämmande post inte klarar av sakfrågor är partiet fucked. Har i princip inget emot något parti, men av det skälet klarar jag helt enkelt inte av moderaterna, kristdemokraterna, miljöpartiet och vänstern.
Kan mala på i timmar, men ett bra exempel på vad jag snackar om (som jag vet att jag kommer få fetmothugg för), är kollektivtrafiken. Jag anser att den ska vara totalt statlig och helt skattefinansierad, åtminstone i storstäderna. Det är inte av ideologiska skäl - absolut inte - utan av rent praktiska skäl. Det finns helt enkelt så många fördelar med det att en skattehöjning är motiverad. Äh... har druckit för mycke idag igen, och ingen orkar nog läsa skiten ändå, men nu fick jag iaf ur mig lite...Sv:Foton som aldrig når pressen.
Det enda en sådan höjning ger är att färre har råd att åka buss.
Nu trixas det ju med diverse kort och dylikt som ska göra det billigare, men frågan är om inte en sänkning av priset skulle vara bättre så att fler har råd att åka buss.
Hade vi haft en borgerlig regering vid tsunami katastrofen så nog hade det vänstra blocket hoppat på regeringsmedlemmarna. Ibland kan man se att vissa politiker försöker att skaffa billiga poäng på andras bekostand, precis som en del personer också fösöker att göra här.
Rätt person på rätt plats, jag anser att den som är bäst lämpad ska ha jobbet.
Vissa yrken är för tunga för tjejer att klara av, på samma sätt som att alla yrken inte passar män.
Nu generalliserar jag, det vet jag. Samtidigt så måste arbetsgivarna någon gång släppa dessa fördomar mot folks kön, hudfärg och ras, kompetensen sitter inte i det utan i hjärnan.
Jag har gått arbetslös länge, sen mars -98 och har pluggat av och till, med det enda resultatet fortsatt arbetslöshet. Vet inte hur många jobb jag har sökt och fått Nej tack, ibland samma dag som jag har sökt ett jobb. Fast nu har jag fått ett jobb och hoppas att det kan bli en fast anställning av det.
Det är inte lätt att få jobb i dagens läge. Går förslaget igenom att arbetsgivarna ska betala en del av kostnaden vid vård av barn så får tjejer det ännu svårare att komma ut på arbetsmarknaden.
Sen kommer det väl ett beslut till AMS om att tjejer måste ut på arbetsmarknaden.
Fast det var ju inte det här som tråden skulle handla om men så länge det inte går till personangrepp så...
//Anna-KarinSv:Foton som aldrig når pressen.
Att lita på sin ideologi är bra men att omvandla den till en religion som vissa gjort är inte bra. Jag t.ex. tror på folkpartiets grundläggande ideologi men delar inte deras åsikt i speciellt många sakfrågor (Israel vs. Palestina, hårdare straff, gå med iNato o.s.v.).
<b>Har i princip inget emot något parti, men av det skälet klarar jag helt enkelt inte av moderaterna, kristdemokraterna, miljöpartiet och vänstern.</b>
Lägger du till sossarna i din lista så håller jag med dig, socialdemokratisk tvetydighet är vidrig (se exemplet där Marita Ulvskog tycker att Länsförsäkringar inte ska få utöva partipolitik medan det tydligen är helt ok att tvångsansluta hela folket till partiet via fackföreningsrörelsen).
<b>Jag anser att den ska vara totalt statlig och helt skattefinansierad, åtminstone i storstäderna. Det är inte av ideologiska skäl - absolut inte - utan av rent praktiska skäl. Det finns helt enkelt så många fördelar med det att en skattehöjning är motiverad.</b>
Precis, samma sak borde gälla infrastruktur, staten planerar att lagstifta så att elbolagen gräver ner kablarna, varför tar inte staten över nätet och låter elbolagen konkurrera om trafiken, exakt samma sak med telefonnätet och järnvägen. Fördelarna överväger både kostnader och nackdelarna plus att alla får leka på samma villkor.
Jag skulle utan tvekan rösta på första bästa parti (oavsett övrig ideologi) som drev frågor i stil med:
Riksdagsman, javisst men på samma villkor som alla andra.
Tillsätta en bolagschef, rekrytering måste ske utanför partiet.
Ministerposter, adekvat erfarenhet av positionen ett måste.
Lönen ska räcka till för alla.
Valfrågorna är många men aldrig att jag går till val och röstar på de som driver en fråga som sitt flaggskepp (2002 var sossarnas fråga dagisavgifterna, det blev bra men bara ifråga om mina dagiskostnader). Nästa val går sossarnas till val med höjda skatter, ingen tror väl på allvar att de vill vinna det valet, tänk efter själva!