I ett land fanns det en elak kung som dömde alla till döden Han tuggade i sig lappen och svalde den. Eftersom det stod "Du skall dö på båda lapparna" [sic!] på den lapp som fanns kvar, drog domstolen slutsatsen att det hade stått att han skulle gå fri på den lapp han dragit. men varför åt han upp lappen? konstigt beteende om man just dragit en lapp där det står "du ska dö" Han var ju tvungen att göra sig av med den, så att domstolen inte kunde se att det stod så på lappen. Nu var de i stället tvungna att dra slutsatser utifrån vad som stod på den kvarvarande lappen. Eftersom det stod "Du skall dö" på den, drog de slutsatsen att det hade stått "Du får leva" på lappen mannen ätit upp. hallå, jag kanske är dum, men så dum är jag inte, det där fattade jag oxå Han behöver inte veta att båda lapparna ser lika ut, men lämnar han fram lappen där det står att han ska dö så kommer det att sluta dåligt i vilket fall som helst. Alltså är det bättre att äta upp den och hoppas på att kungen inte har följt spelreglerna. Eftersom han visste att kungen var elak, insåg att kungen kunde ha skrivit "Du skall dö" på båda lapparna. Om man skall vara petig på Sven-Åkes sätt att skriva denna lilla story så visste ynlingen att kungen skrivit att han skall dö på båda lapparna. Trodde att jag sammanfattat detta bland intelligenta och läskunniga när jag skrev. Om domstolen var korrekt skulle ynglingen definitivt inte ätit upp lappen. mmm.... :-) Tja det skulle vara jobbit att spela på spel om alla hade rätt *asgarv*En gammal story och logik
oavsett brott. Han hade en domstol som såg korrekt ut.
En yngling blev instämd till rätten för att han stulit en höna.
Efter förhandlingen sa kungen. "Jag lägger två lappar här i hatten.
På den ena står det att du skall dö på den andra du går fri"
Den elaka kungen skrev "Du skall dö på båda lapparna"
Ynlingen gick fram och tog en lapp.Domstolen friade honom !
Fråga till dig. Varför blev han frikänd ?Sv: En gammal story och logik
Sv:En gammal story och logik
Sv: En gammal story och logik
men du resonerar ju som om han visste att det stod samma på båda lapparna, men det antar jag att han inte gjorde, därför undrar jag varför han åt upp lappenSv: En gammal story och logik
ThomasSv: En gammal story och logik
Taget ur storyn...
Efter förhandlingen sa kungen. "Jag lägger två lappar här i hatten.
På den ena står det att du skall dö på den andra du går fri"
Den elaka kungen skrev "Du skall dö på båda lapparna"
...
Först säger kungen till ynglingen vad han skall skriva och på lappen ynglingen tar upp står det "Du skall dö på båda lapparna". Detta borde ju gjort ynglingen misstänksam och rätten likså. Frågan är om det spelade någon roll att ynglingen åt upp sin lapp eller inte eftersom det nu också stod likadant på den andra lappen? Kanske åt han upp bevismaterialet för att båda lappara verkligen innehöll samma text.
Följer rätten kungen eller rättvisan i detta fall?
God helg!!!Sv: En gammal story och logik
"I ett land fanns det en elak kung som dömde alla till döden
oavsett brott. Han hade en domstol som såg korrekt ut. "
"Som var korrekt" skulle det ha stått.Sv:En gammal story och logik
Sv: En gammal story och logik
Du har rätt ! och i och med det så måste Vi skjuta dig.
Hur fan skulle det se !!! ut om det gick folk omkring och hade rätt ???Sv:En gammal story och logik