Har funderat lite.. ska man uttala det som trädet asp eller ska man säga A S P?? Ingen aning. Jag uttalar som trädet, går snabbt att säga, de som vet vad asp är förstår ändå :) Här kan du höra hur ASP.net uttalas, ASP utalas på lika sätt som ASP.net (forutom punkt och net) Jag säger det som trädet men förstår att det andra är rätt. ;-) Hm... om du uttalar ASP som om det vore ett ord, hur uttalar du då SQL, MSDN, SSL, SSI, CSS, C++, C#, XML, HTML, XHTML, DSL...? pop3 är egentligen en liten dålig jämförelse i detta fall... egentligen bottnar ju denna diskussion i ett språkproblem mellan svenska och engelska. De flesta förkortningars betydelse har att göra med engelskspråkiga uttryck. Om man ska uttala ASP som ett ord så borde det ju uttalas på engelska. >Om man ska uttala ASP som ett ord så borde det ju uttalas på engelska. Man använder väl det som låter bäst: Jag brukar säj Carl den 16:de Gustaf :) Hörde en vis proffessor i språk som sa att alla uttal är rätt så länge den man talar till förstår vad man menar :) Om han knugen besöker en tillställning med en massa datornördar (som jag) blir han väl kallad "Kalle hex[adecimal]"? Aah du pratar om Carl 0x10 Gustaf ? Nu hänger jag med i diskussionen :-) Sådana ord som SQL och dom uttalar jag varje bokstav men som sagt eftersom ASP finns i svenskan som ett annat ord blev det så att jag började uttala det som trädet. Men om jag skulle prata med nån som inte förstod skulle jag väl antagligen säga A, S, P.Hur ska man egentligen uttala ASP?
Man kan säkert säga hur man vill men finns det ett "riktigt sätt"??
//PetterSv: Hur ska man egentligen uttala ASP?
Sv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
http://www.microsoft.com/sverige/msdn/msdntv/?category=ASP.NET (välj ASP.net Starter kits).
Jag uttalar det korrekt (enligt mig) A-S-P. Förstår inte hur vissa kan uttala det asp (som trädet).
/mSv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
//PetterSv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
;)Sv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
Här nere så finns det inte en enda person som säger P-O-P-3 utan alla säger "pop three".
Denna diskussion behandlade förkortningen ASP som helt korrekt utläses A-S-P, även av engelsktalande. Problemet är ju bara att asp är ett ord i svenska språket men inte i engelskan. Pop däremot är ett ord som är vanligt i bägge språken.
Säger du "asp" till en engelsktalande person så förstår han förmodligen inte vad du menar, även om han är fullt medveten om vad ASP är... ;)
Fast å andra sidan så är dom ju inte helt koncis i engelskan heller, ta t ex förkortningen ASAP (as soon as possible). Många engelsktalande säger helt enkelt "asap"...
Finns fler exempel... nämnde dock detta eftersom ASAP är rätt så likt ASP... (förkortningsmässigt) ;)Sv: Hur ska man egentligen uttala ASP?
Alltså "ääsp".Sv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
...beroende på vilken version av engelska du menar... och vilken dialekt...
Här nere så skulle dom förmodligen uttala det som "asp"... jänkarna skulle förmodligen uttala det som "ääsp" som du skrev... och pomsen vete väl sjutton om dom skulle kunna uttala det överhuvudtaget... hahahaahSv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
t.ex.
Man uttalar ju varken LAN eller RAM som L,A,N eller R,A,M, utan som det låter.
Däremot funkar det inte lika bra med
USB="uchb!?"
XML="ksemml!?"
ASP går väl bra vilket som. Jag tycker man oftast hör A,S,P och det använder jag med.Sv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
Och så bokstaverar jag ASP när jag säger det, det är det enda sättet jag har hört, det är först nu som jag har hört att det finns dem som säger som trädet...Sv: Hur ska man egentligen uttala ASP?
Sv: Hur ska man egentligen uttala ASP?
Sv:Hur ska man egentligen uttala ASP?
Ps. Det har nyligen kommit upp ett ganska kul problem på www.mathschallenge.net som handlar om romerska tal. Kanske lockar någon att ta upp kampen? Sv: Hur ska man egentligen uttala ASP?
//Petter