"Surfaren" lade ut ett e-brev som han hade fått från svenska-domaner.se efter en påpekan om hur deras sida ser ut i Mozilla Firefox. Både rolig och skrämmande läsning: Jo, men han är inte ensam. Det har skrivits spaltkilometer om detta bara här på pellesoft... skulle vara intresant och se vad folk som surfar till pellesoft använder för webläsare.... Om vad menar du, Pelle? Om just det brevet? Om Svenska-Domäner? Om sidor som inte fungerar i Firefox? Eller om varför man inte bryr sig om att stödja Firefox? Jag surfar med Firefox här, mest av den anledningen att agenten? får tokfnatt i IE och uppdaterar sidan tusen gånger i sekunden. (Jag har inte haft tid eller ork att blåsa burken och försöka lista ut vad som ställer till det) Jag gick en termin på en utbildning i internetteknik, och bara en sådan sak som att läraren visade att man kan använda <b>cursor: hand</b> för att få muspekaren att visa en hand, upprörde mig. Standarden är ju <b>cursor: pointer</b>, vilket fungerar i både IE och Firefox. Nu har Svenska-Domäner redan rättat till sin sida så att den åtminstone ser okej ut i Firefox. Den validerar dock inte.Firefox - ingen riktig webbläsare?
http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=43532Sv: Firefox - ingen riktig webbläsare?
Sv:Firefox - ingen riktig webbläsare?
Sv:Firefox - ingen riktig webbläsare?
Jag kan förstå statistikargumentet, men att påstå att Firefox inte är någon riktigt webbläsare, eller att den implementerar standarder på sitt eget sätt, visar på en fullständig avsaknad av kunskaper om Firefox.Sv: Firefox - ingen riktig webbläsare?
Men jag har upptäckt att det faktiskt tar längre tid att utveckla en sida som skall passa "alla" webbläsare, av ohejdad vana så kollar jag sidan i IE, som dumt nog rättar mina fel, kollar jag sedan sidan i FF så kan allt ligga åt fanders, vilket gör att jag får göra om.
En anledning till att folk kodar för IE är nog att de flesta utbildningar är MS inriktade, de tar inte upp någon annan webbläsare än IE, ingen av de utbildningar jag har gått har tagit upp W3C standarden eller ens tagit upp detta med att koda för alla webbläsare.
//Anna-KarinSv:Firefox - ingen riktig webbläsare?
Sv: Firefox - ingen riktig webbläsare?
Men om någon inte förstod det, så var det inte just det att de bara brydde sig om IE som var det som vi hade reagerat över. Det var några av deras argument:
* "Firefox /.../ är ett intressant projekt men ingen riktig webläsare"
* "Den saknar stöd för en mycket stor det av de tekniker som idag används för att bygga websiter samt implementerar en rad standarder på ett eget vis"