Halloj. Sökte lite men hittade bara dessa, som är relaterade men nog inte det du sökte. Det KAN ha varit "Sub lege libertas", eller något liknande det. Jag vill minnas "corpus" men jag tror det är en ihopblandning med "Corpus delicti". Jag tror att jag hittade det på följande länk : <b>Menar du retroaktiv lagstiftning?</b> Nej, inte retroaktiv lagstiftning utan snarare någon juridiska för att inte kunna bli utsatt för retroaktiv lagstiftning.Ord?????
Jag har funderat på ett ord jag fick lära mig under den juridikutbildning jag fick i lumpen. Ordets innebörd är i stil med att du kan inte dömas för ett brott som begåtts innan dess att det fanns en lag mot just det brottet.
Någon som har en aning om vad ordet är? Jag vill minnas att det var latin och jag har ingen som helst aning om varför jag börjat grubbla på det nu, men ibland fastnar man i en viss tankebana.
Ha en go helg.
/JohannesSv:Ord?????
"Sub lege libertas"
- Under lagen frihet
"Satius est impunitum relinqui facinus nocentis, quam innocentem damnari."
- Det är bättre att ett brott förblir ostraffat än att en oskyldig döms.
Men kanske något av orden "libertas" (frihet) eller "innocentem" (oskyldig) triggar ditt minne?Sv: Ord?????
Sv:Ord?????
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/23a01268536976dac1256cf40039cee1?OpenDocument
Habeas Corpus
Från amnestys hemsida :
<info>Man kan också överklaga med hänvisning till fakta och förhållanden som inte förekommit i den ursprungliga rättegången. Man talar om habeas corpus, latin för "ni har kroppen", ett uttryck inom anglosaxisk lagstiftning som går tillbaka till 1500-talet.
Termen handlar i grunden om att myndigheter inte får hålla någon häktad utan förklaring. Habeas-överklaganden kan ta upp frågor som om den åtalade hade kompetent försvarsadvokat, om åklagarsidan redovisade alla fakta i målet. Något som ofta kräver detektivarbete från försvarssidan för att kunna få fram nya bevis och uppgifter. </info>Sv:Ord?????
Det är ju snarast motsatsen till vad Johannes talade om...Sv:Ord?????