Kanske låter knäppt men man undrar bara. Förstöra brännaren? Hur menar du? Jag tror att den största risk du tar med att köpa 50 noname gentemot 50 Verbatim är den att du kan få fler ex som går rakt ner i soptunnan om du köper noname, men jag har svårt att se att brännaren skulle ta skada. Köper man "noname" utan någon "skrivyta" på så tenderar de att det blit några kass men Jo det var dte jag tänkte på att dom splittrar :-D Mythbusters rockar fett! Jo det gör dem nog, iallafall på en stackars playstation2, läsaren får ju jobba järnet på en dålig/svårläst skiva. Platinum är väll bra märker, har sett dom på flera ställen Tja, jag tror som sagt inte att skivans kvalitet kan paja brännaren utan snarare tvärtom. Tyvärr är det ju så att ingen brännare bränner som någon annan. Du måste helt enkelt hitta den skiva som passar dig bäst. Själv bränner jag mycket film som jag vill se på min dvd, och därför måste jag hitta skivor som fungerar bra i dvdn. Du bör nämna vad du ämnar bränna, i vilket program och operativsystem osv för att kunna ge ett bättre svar. Jag håller dock med att Verbatim och Platinum håller hög klass. Men har du "tur" funkar billigare skivor också, dock skulle jag avråda från helt blanka skivor om du ska bränna film. Vad jag vet så kan en PS2 ta skada av dåliga skivor (som nån skrev tidigare) för att lasern får jobba mer. Det gäller om skivan är genomskinlig, för då får lasern svårt att focusera. Hmm låter som det ska bli Platinum eller något som INTE är blank. Rent generellt skulle jag göra så här. Platinum/Verbatim till filmer och scratchproof till backup av data (dokument, bilder, db osv). Scratchproof diskar säljs av TDK och Maxell och är givetvis lite dyrare än en vanlig dvd (ca 20:-) men håller å andra sidan för mycket mer yttre påfrestningar. Du ska t ex kunna skrubba skivan med stålull utan att det blir en enda repa! Jag har dock bara sett skivor i formerna dvd+-r och dvd-rw. Om du inte kan bränna -skivor så byt firmware. Nja vet inte om jag kan bränna i -R/RW men än så länge är nöjd med +R/RW. Är platinum verkligen bra ??? Platinum DVD-RW funkar då fint till PS2 för mig.Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Den jag har är lite äldre Philips (DVDRW516N) och den klarar bara bränna +R och inte så snabbt (bränner i 2,4 men det räcker, har inte brottom).
Jag brukar köpa på www.wesellcd.com och RiData 4x och är helt nöjd med dem men nu börjar det sinar lite och det är dags att köpa 50-100 st.
Visst det finns kända som Verbatim men dom är väldigt dyra.
Det finns en del billigare och en del har inte ens något namn på men är då orolig lite att dom kan sabba min brännare så det är därför jag undrar om det kan förstöra min brännare?
Visst det sägs att kör man märke så håller det längre men i vissa fall så tillverkar dom från samma tillverkare.
Vilka skulle du köpa om jag nu ska ha minst 50 st (lika bra att köpa stort eftersom frakten är inte såå billig)
OBS skrev det här eftersom jag inte riktigt 100% vet vilken kat jag skulle lägga det i :)Sv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Om du menar att skivorna går sönder och på så sätt fimpar din DVD-brännare så testade de ju det där på Discovery Channel (de två dårarna i Mythbusters) och de påvisade väl ganska väl att så länge det inte är synliga sprickor i skivan och så länge de inte går över 25'000 varv/minut så är det ingen större fara. Och då använde de någon överpumpad elmotor för att få upp dom i de hastigheterna och det var inte tal om några 2.4x.Sv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
de som är vita tex. så har jag eller mina kompisar som använder dessa aldrig kassat någon skiva.Sv:Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Jag hade hört talas om det innan dom visade på Mythbuster (En extremt intressat program).
Jag har kört både noname + märkes CD skivor och några DVD skivor och märker inte så stor skillnad.
Det kan vara så att man är lite skeptisk mot skivor som är helt blanka men lägger man sådant CD/DVD papper så går det bra tror jag.
Nu gäller det bara välja rätt DVD+R skivor från dom, och vilka det vet jag inte riktigt ännu.Sv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
De sista året har jag köpt och bränt säkert 350 skivor av märket Bulk-DVD (!) som jag köper hos www.microstore.se eller www.dvdnorden.se. Inte EN ENDA har misslyckats. Har däremot provat några enstaka tiopack av bl a märket Princo och de har pajat massor med gånger. Kanske är min brännare som är lite halvtaskig, men jag har hittat mitt märke. Även om de är lite dyra numera, ca 10kr/st.Sv:Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
En bra skiva (verbatim bäst) slipper den jobba så hårt, dvs den sparar lasern och minskar risk för att lasern blir felkalibrerad.Sv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Svårt att bestämma sig när det gäller andra märken eller icke märken som jag inte har testat förut.
Antingen blir det
100st. Premium DVD+R 8x för 385 kr + frakt eller
100 st. DVD+R Standard 4xspeed för 275 kr + frakt.
Det skiljer sig 110 spänn men då vet man ju vilket märke det är.
Svårt att bestämma sig :-/Sv:Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Sv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Rent teoretiskt borde väl det problemet även gälla vid bränning?
ThomasSv:Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Visst ser det snyggt ut men svårt att skriva och när ni skriver att det finns sådan risker så är det dumt att chansa inte för jag ska ha det till PS2 spel.
Jag använder DVD till backup av data från datorn och göra kopior av min fav DVD så om dom skulle gå sönder så har jag orginalet kvar.Sv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
UPPDATERAT:
Tyvärr så verkar det inte finnas någon firmware för din drive men men ... (http://forum.rpc1.org)
Det ska sägas också att jag kört Princo, Traxdata, TDK, Bulk-Paq, Verbatim och Platinum utan några problem. Har en moddad NEC ND-2500A (idag ND-2510A) och en Sony DVP-LS785V och de funkar bra ihop. Bränner allt i DVD Decrypter.Sv:Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Blir nog 100 st Platinum jag köperSv: Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
har för mig att det är skit, iaf när det gäller ps2 och xbox.
jag har bränt 50 ps2 spel säkert och det enda som gäller är Verbatim.
Philips s-ger getp-ng.Sv:Kan DVD skivor förstöra DVD brännare
Thomas