Något intressant hände precis mig, eller rättare sagt min dator... Prioritet av trådarna/processerna. De kan ha olika prioritet. T.ex. hänger sig en process som kör i realtid så kan du räkna med att det går väääääääldigt segt. Däremot om en process som kör något mycket lägre så märker du inte så mycket Jo det har ju med det att göra, det mest avgörande (i det här fallet) är dock linux schemaläggning av processerna eftersom dom flesta användarprocesserna har samma prioritet...100% cpu
Ni kanske har varit med om att ett program i windows ibland känner för att bråka extra mycket (fastnar i en oändlig loop eller något) och helt plötsligt tar 100% av cpu:n och datorn blir smått oanvändbar ända tills du lyckas döda processen (vilket kan ta en stund eftersom allt går så långsamt).
Byte ganska nyligen till linux (gentoo) och fick för första gången uppleva hur det är på linux när en process tar 100% av cpu:n, och jag märkte inte ett dugg... Satt i över en timme innan jag märkte att en process gick och hade gått i 100% hela tiden (tittade i top, skulle aldrig märkt det annars)...
Jag vet inte om jag ska se det här som en feature eller inte, jag menar man vill ju egentligen märka när något sådant händer...Sv: 100% cpu
Sv:100% cpu