Detta är troligt väldigt enkel för er men ni som tycker det är enkel kan väll då vänta med att skriva svaret och låta dom andra som tycker detta är lite knepigt svara. Är det en skoluppgift? ;) Jag har en lite svårare uppgift för de som är intresserade... Okej, jag biter... Dessutom, eftersom arean är proportionell mot kvadraten på längden, ger en enda cirkelskiva med vars omkrets är ett givet tal större area än två cirkelskivor vilkas sammanlagda omkretser är det givna talet. Men om man är tvungen att göra en kvadrat och en cirkel, och ingen av dem får vara så liten att den inte går att se/klippa till, vad blir arean då? =) Man behöver inte veta något mer än det som är angivet, nämligen att det är en cirkel och en kvadrat och totala omkretsen är 100 cm... Räkna inte med trådens tjocklek eller liknande, anta bara att den "inte existerar" ;) Vi kör till att börja med med meter som enhet. Thomas, Snyggt Per, precis så ska svaret vara! Hej Johan! Hej igen, Nejdå, det är en gammal tent som vi fått öva på före tenten =) <b>"Bestäm ekvationen för tangenten till y = sin(2x + pi/6) då x = pi/3. Exakt svar krävs!"</b> Per, är du mattelärare eller?! ;) Kanske du kan denna också? Tänkte bara påpeka på den första frågan att det vore väl lättare att använda <b>En liten fråga bara, är ditt svar samma som y = 1/2 - sqr(3) * (x - pi/3), vilket vi fått som det rätta svaret och jag kommit fram till?</b> <b>Bestäm de punkter på hyperbeln x^2 - y^2 = 4 som ligger närmast punkten (0, 1). Exakt svar krävs.</b> Kom på en gammal fråga som vi fick på en tenta en gång i tiden. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men däremot hur man löste den. Hehe, det borde ju ha börjat snöa lite före 12 då, för man vill ju inte ploga noll centimeter snö... Mellan klockan 1 och klockan 2 lyckas han ploga 30 km men mellan klockan 12 och 1 så lyckas han ploga 40 km. totalt 70 km. Man skulle kunna tänka sig att plogbilens hastighet ändras med snödjupet, men så tror jag inte att det är i praktiken.Ni som gillar matte
I en påse så finns det ett antal 1-kronor och ett antal 5-kronor.
Tillsammans har dom ett värde av 79 kr.
Antal mynt är 27.
Hur många 1-kronor och 5-kronor finns i påsen?Sv: Ni som gillar matte
x + y = 27 | *(-5)
x + 5y = 79
-5x - 5y = -135
x + 5y = 79
-4x = -56
x = -56/-4 = 14
y = 27 - 14
y = 13
Svar: I påsen finns 14 enkronor och 13 femkronor.
/ThomasSv: Ni som gillar matte
Man har en ståltråd som är 100 cm lång. Nu ska man klippa denna ståltråd i två delar och av en del ska man vika en kvadrat och av den andra en cirkel. Hur långa skall bitarna vara för att den totala arean ska bli så stor som möjligt?
Bit i den ni! ;)
/ThomasSv:Ni som gillar matte
Man gör kvadraten så liten som det bara går rent materialtekniskt och använder resten till att göra en jättecirkel. Detta eftersom cirkeln har en lägre omkrets/area faktor än kvadraten (pi respektive 4).
// Johan
PS. Detta är också förklaringen varför cirkelformen är vanligare i naturen än kvadraten, då det således går åt mindre energi att bibehålla cirkelformen. Jämför även deras tredimensionella motsvarigheter med sfären respektive kuben. Hade varit rätt roligt med kubiska regndroppar faktiskt... :-)Sv: Ni som gillar matte
Sv: Ni som gillar matte
Ok, ändrar uppgiften lite så den blir exakt som en matteuppgift jag haft =)
Den lyder som följer:
"En ståltråd med längden 100,00 cm klipps i två delar. Den ena delen viks till en kvadrat och den andra böjs till en cirkel. Hur långa skall delarna vara för att den sammanlagda arean av kvadraten och cirkeln skall anta ett extremvärde? Är detta värde ett maximum eller ett minimum? Svara i cm, med en decimals noggrannhet."
Det kanske säger mer än mitt senaste försök? ;)
Bit vidare! ;)
Sv:Ni som gillar matte
Sätt cirkelns omkrets till x. Kvadratens omkrets är då (1-x).
Cirkelns radie är x/(2*pi) och dess area är pi*r^2 = pi*(x/(2*pi))^2 = x^2/(4*pi).
Kvadratens sida är (1-x)/4 och dess area är (1-x)^2/16.
Totala arean är alltså A = x^2/(4*pi) + (1-x)^2/16.
För att finns extremvärden deriverar vi arean m.a.p. x
dA/dx = 2*x/(4*pi) - 2*(1-x)/16 = x/(2*pi) - (1-x)/8.
och sätter derivatan lika med 0
0 = x/(2*pi) - (1-x)/8
x/(2*pi) + x/8 = 1/8
Multiplicera med 8*pi
4*x + pi*x = pi
Alltså,
x = pi/(4+pi) = 0,44 (0,439901)
Eftersom vi redan ha kommit fram till att vi får ett maximum då x=1, borde detta vara ett minimum. För säkerhets skull kollar vi andraderivatan:
d^2A/dx^2 = 1/(2*pi) + 1/8 > 0
Det är alltså ett minimum.
Arean blir i detta fall
A = 0,44^2/(4*pi) + 0,56^2/16 = 0,035 m^2
Svar: Cirkeln skall bildas av en bit som är 44 cm, kvadraten av resterande bit på 56 cm.
Lokala maximum i ytterligheterna x=0 och x=1 ger areorna 1/16 = 0,0625 m^2 resp. 1/(4*pi) = 0,80 m^2.Sv:Ni som gillar matte
jag tror att du minns formuleringe fel för mitt svar blir som tidigare, men jag formulerar om för att förklara.
Extremvärdet uppnås då man använder en så stor del som möjligt av tråden för att göra en cirkel och så liten del som möjligt att göra en kvadrat. Således, skulle jag göra en kvadrat som är så liten som möjligt men att den ändå uppfyller kriteriet för att vara synlig. Dock kan jag inte svara med siffror eftersom det inte framgår var gränsen för synlighet går. (Min halvblinda farfar eller jag själv? Med eller utan mikroskop? osv).
Frågan går att besvara men inte med några siffror som du begär utan mer specifik data.
// JohanSv: Ni som gillar matte
Vill ni ha fler ur derivatans värld?
Ok, här kommer en till!
<b>"Ett lekutrymme för barn med formen av en rektangel skall placeras så att det passar in på ett område med formen av en rätvinklig triangel. Triangelns kateter är 4m respektive 12 m. Bestäm den maximala arean för lekutrymmet."</b>
Eller om någon vill lösa en lite svårare:
<b>"Bestäm ekvationen för tangenten till y = sin(2x + pi/6) då x = pi/3. Exakt svar krävs!"</b>
Kanske Per löser dessa utan problem också? =)Sv: Ni som gillar matte
Det var mitt misstag tidigare, kom ihåg att det var ett maximivärde så jag formulerade om frågan till det, och du har helt rätt svar på just den frågan...
Dock till den "korrekta" frågan så har Per svarat helt rätt...
Mvh,
ThomasSv:Ni som gillar matte
Jag postade samtidigt som Per och när jag läste hans svar så förstod jag vad du var ute efter... :-)
Intressant att läsa dina följdfrågor här, är det din hemläxa som vi hjälper dig med...? :-D
// JohanSv: Ni som gillar matte
Har löst alla frågor jag frågar er ;)
f'(x) = 2 cos(2x + pi/6)
f'(pi/3) = 2 cos(2*pi/3 + pi/6) = 2 cos(5*pi/6) = - 2 cos(pi/6) = - 2 * sqrt(3)/2 = - sqrt(3)
f(pi/3) = sin(2*pi/3 + pi/6) = sin(5*pi/6) = sin(pi/6) = 1/2
Tangentens ekvation:
y = g(x) = f(pi/3) + (x - pi/3) f'(pi/3) = 1/2 + (x - pi/3) * (-sqrt(3)) = 1/2 - (x - pi/3) * sqrt(3).
Svar: y = 1/2 - (x - pi/3) * sqrt(3).
Edit: Hade satt in fel värde i f()... *skäms*Sv: Ni som gillar matte
Kanske ingenjör? =)
En liten fråga bara, är ditt svar samma som y = 1/2 - sqr(3) * (x - pi/3), vilket vi fått som det rätta svaret och jag kommit fram till?
Tilläggas kan att jag inte löst denna, har inte ens försökt då det inte behövdes...
<b>Bestäm de punkter på hyperbeln x^2 - y^2 = 4 som ligger närmast punkten (0, 1). Exakt svar krävs.</b>
1x + 5 * (27 - x) = 79
istället för ha två okända?Sv:Ni som gillar matte
Nu är det samma... Jag hade gjort ett litet slarvfel...Sv:Ni som gillar matte
Avståndet L mellan punkten P=(x,y) och Q=(0, 1) uppfyller
L^2 = (x-0)^2 + (y-1)^2 = x^2 + y^2 - 2 y + 1.
Om P ligger på hyperbeln x^2 - y^2 = 4, dvs x^2 = 4 + y^2, får vi
L^2 = (4 + y^2) + y^2 - 2 y + 1 = 2 y^2 - 2 y + 5 = 2 (y^2 - y + 5/2) = 2 ((y - 1/2)^2 + (5/2 - 1/4))
Minimum uppträder då y - 1/2 = 0, dvs för y = 1/2. Då är x^2 = 4 + (1/2)^2 = 17/16, dvs x = +- sqrt(17)/4. Både plus och minus är okej.
Minimala avståndet blir
L^2 = 2 (5/2 - 1/4) = 5 - 1/2 = 9/2,
L = 3/sqrt(2)
Svar: Punkterna är (-sqrt(17)/4, +1/2) och (+sqrt(17)/4, +1/2) och avståndet är då 3/sqrt(2).Sv: Ni som gillar matte
En snöplog åker ut klockan 12. klockan 1 har han plogat 40km och klockan 2 har han plogat sammanlagt 70km.
När började det snöa?Sv:Ni som gillar matte
Dessutom beror det på om det snöar, hur mycket etc om man ska koppla det till verkiga livet... =)
Men det finns väl säkert en hake med frågan?
Enligt mig spelar kilometrarna ingen roll eftersom plogbilen började ploga kl 12 borde det redan finnas snö att ploga då...
Det går ju inte riktigt att räkna ut det ( tror jag iallafall ) för att logiskt så säger ju matten här att han måste ha börjat ploga redan innan klockan 12.
Men det skulle kunna gå om han hade en högre hastighet den första timmen.Sv: Ni som gillar matte