Tänkte ge mig på en liten lek här, vet inte om det funkar. "webb-tema"... Det låter som om undersajten gällde språk såsom HTML, vilket ju inte är något "programmeringsspråk". Alltså... det är en historia bakom, det är meningen att det ska komma frågor. Hela historien är lite "webb-relaterad", men fäst inte för mycket tanke vid det. Jag förstod att tanken var att det skulle vara i stil med "20 frågor". Ville bara börja med en gissning... Glöm inte att du måste se till att svara på alla frågor en och en, annars kan vi gissa ihjäl oss om du svarar varannan dag ;-) <b>>Så en fråga: Är det en ofta använd grupp av programmeringsspråk?</b> <b>> <b>>Så en fråga: Är det en ofta använd grupp av programmeringsspråk?</b> - Var undersajten för lik huvudsajten? <b>- Var undersajten för lik huvudsajten?</b> Gällde det... Var anklagelserna riktade mot besökarna, utvecklarna, eller både och? <b>Gällde det... Inte funktionellt och inte objektorienterat? Är du säker? <b>>Inte funktionellt och inte objektorienterat? Är du säker?</b> Användes något av de behandlade språken webbplatsens serverskript? Var utvecklarna skyldiga till det som de anklagades för? <b>>Användes något av de behandlade språken webbplatsens serverskript?</b> <b>>> Var utvecklarna skyldiga till det som de anklagades för? Tappade en liten preposition innan... Kanske missförstod du därför frågan. Tanken var att den skulle lyda: Var det en dryg 64årig farbror inblandad? Var sidan kodad i ASP? <b>>>> Var utvecklarna skyldiga till det som de anklagades för? <b>Egentligen inte relevant, men vi kan säga att det var en statisk HTML-sida...</b> Nix, undersidan uppdaterades manuellt. Sidan var inte styrd av något serverskript. Och att något är tråkigt ger väl knappast upphov till bråk? Var det någon som startade en tråd där man skulle gissa saker , och det blev aldrig rätt? <b>>Var det någon som startade en tråd där man skulle gissa saker , och det blev aldrig rätt? Handlade anklagelserna om sajtens innehåll eller om dess utformning/funktion? <b>>Lades någon kränkande eller avslöjande information ut?</b> Hade konflikten något med namnet på gruppen/sajten/språket att göra? <b>>Hade konflikten något med namnet på gruppen/sajten/språket att göra?</b> > > Hade konflikten något med namnet på gruppen/sajten/språket att göra? <b>>texten som skrevs när antipiracybyråns sida blev hackad?</b> <b>>Finns det olika beteckningar på språkgruppen?</b> Det verkar som ni har stannat av. Kan säga att ni är mycket, mycket nära en viktig dellösning! =) "språket"? Är det ett språk, eller är den en grupp av språk? <b>>"språket"? Är det ett språk, eller är den en grupp av språk?</b> Makrospråk? (typ M4 och preprocessorn i C/C++) Njae... det finns om jag inte minns fel makron i språket, men det är ett "vanligt" språk. <b>>Pascal? Delphi?</b> Blev det bråk innom gruppen om vilket språk de skulle skriva om? <b>>Blev det bråk innom gruppen om vilket språk de skulle skriva om?</b> <b>>Fanns det å,ä eller ö i namnet. </b> <b>>Finns språket på riktigt?</b> Det är ett namn för det, ja... =) <b>Alltså... ha i åtanke att det är en ganska smal grupp av språk, motsvarande "C-språken". De enskilda varianterna har ofta något olika namn, men heter faktiskt ganska ofta samma sak! <b>>vad menar du med att språkgruppen har högst 5 olika namn?</b> Egentligen heter det "assembly". En "assembler" är kompilatorn för "assembly". Jaja, frågan är inte löst än... vad var det med detta namn som var så upprörande? Nix. Jag kan nämna att man inte använde sig av hela namnet, utan en förkortning... Kan det vara ass (arsle)? <b>>asm?</b> forumet låg på .org domänen? Ja, det där är för nära för att säga nej... =) Åh... Allt detta för att Niklas skulle få litet tillfredsställelse... ;-| Måhända att lösningen var lite barnslig, men den visar på att vi måste tänka utanför våra banor ibland... Jag funderade på om det kunde vara assembler, men jag tyckte inte alls att din beskrivning stämde in på det... Ja, det kan nog stämma. =) Jag var också inne på assembly tidigare men förkastade det också. Då lät nästan brainfuck troligare, men varför skulle det ställa till med rabalder?Gåta: Vad är det jag menar?
Jag kommer berätta en mycket liten historia, så får ni fråga mig frågor om svaret, så ser vi hur snabbt den rätta lösningen kommer fram. Har kommit på hela historien själv, så jag tror att det blir hyggligt unikt.
Frågor bör vara av ja/nej-typ eller liknande enklare frågor. Hoppas det här nu funkar och folk ger sig in i det... =)
Det är lite "webb-tema", kan jag ju säga...
Okej, vi börjar:
En grupp med programmerare startade för två månader sen en sajt. För ett par dagar sen startade de en ny undersajt för att titta på en specifik grupp av programmeringsspråk, men då blev det ett fasligt ståhej med mycket anklagelser, och idag fick de lägga ner hela undersajten.
Vad var det som hände, och varför?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Så en fråga: Är det en ofta använd grupp av programmeringsspråk?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Fråga: Hade dom kopierat allt material från annan site?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Svår fråga... både ja och nej... omformulera gärna =)
<b>>Fråga: Hade dom kopierat allt material från annan site?</b>
Nix.
<b>>var det en häst inblandad?</b>
Nej.
<b>>vem av programmerarna hade röda strumpor?</b>
Ingen, vad jag vet.Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
> Svår fråga... både ja och nej... omformulera gärna =)</b>
Gällde det skriptspråk?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
- Var osämjan utvecklare emellan eller besökare?
- Finns sajten på nätet?
- Var du inblandad i detta?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Nej
<b>- Var osämjan utvecklare emellan eller besökare?</b>
Besökare
<b>- Finns sajten på nätet?</b>
Eftersom det är en imaginär site, så egentligen inte, men annars - ja.
<b>- Var du inblandad i detta?</b>
Nej.Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
* c-lika språk?
* funktionella språk?
* objektorienterade språk?
* språk för särskilda ändamål (t.ex. SQL, stickbeskrivningar)?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
* c-lika språk?
* funktionella språk?
* objektorienterade språk?
* språk för särskilda ändamål (t.ex. SQL, stickbeskrivningar)?</b>
Hehe... nej...inget av dem =)
"Gruppen av språk" kanske är lite för starkt uttryck. Det finns definitivt flera i gruppen, men man betraktar det nog ofta som i princip ett enda språk.
<b>- Är sajten svensk?</b>
Nej.
<b>Var anklagelserna riktade mot besökarna, utvecklarna, eller både och?</b>
Mot utvecklarna.Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Var anklagelserna relaterade till själva programmeringsspråket eller själva webbplatsen?
Var anklagelserna anledningen till att de fick lägga ned sajten?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Ja, om man med funktionellt menar språk typ Haskell, och med objektorienterat menar typ Java, så ja.
<b>>Var anklagelserna relaterade till själva programmeringsspråket eller själva webbplatsen?</b>
Lite svår fråga... i princip webbplatsen.
<b>>Var anklagelserna anledningen till att de fick lägga ned sajten?</b>
Ja.
<b>>Gällde det språk som följer XML?</b>
Nix.Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Var det ett procedurorienterat språk?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Nej.
<b>>Var utvecklarna skyldiga till det som de anklagades för?</b>
Nja... inte medvetet. Det liksom "bara blev så".
<b>>Var det ett procedurorienterat språk?</b>
Njae... det är väl närmare nu... procedurorienterat är lite väl starkt... ;)
Tips: I princip alla frågor hittills har varit vettiga för lösningen, men den kan vara lite "mjukare" än det verkar.Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
> Nja... inte medvetet. Det liksom "bara blev så". </b>
Men anklagelserna var riktiga, det var inte ogrundade?
Används programmeringsspråket för att framställa datorprogram eller liknande reella produkter?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Användes något av de behandlade språken <b>i</b> webbplatsens serverskript?
En till fråga:
Har Microsoft något med språkgruppen att göra?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Var det någon som pratar oavbrtet om katter inblandade?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Appropå katter, blev någon klöst?
//Anna-KarinSv: Gåta: Vad är det jag menar?
>> Nja... inte medvetet. Det liksom "bara blev så".
>Men anklagelserna var riktiga, det var inte ogrundade?</b>
Det där är svårt... de är inte ogrundade, men det fanns ingen avsikt, och därför inte heller någon egentlig "skuld", på det sättet.
<b>>Används programmeringsspråket för att framställa datorprogram eller liknande reella produkter?</b>
Ja, i princip, även om det nog är ovanligt nu för tiden.
<b>>Användes något av de behandlade språken i webbplatsens serverskript?</b>
Nej.
<b>>Har Microsoft något med språkgruppen att göra?</b>
Inte direkt. De har väl varit inblandade liksom många andra, och är väl det i viss mån fortfarande, men det är inget de pratar om direkt.
<b>>Var det en dryg 64årig farbror inblandad?</b>
Nix.
<b>>Var det någon som pratar oavbrtet om katter inblandade?</b>
Inte vad jag vet.
<b>>Var sidan kodad i ASP?</b>
Egentligen inte relevant, men vi kan säga att det var en statisk HTML-sida...
<b>>Appropå katter, blev någon klöst?</b>
Inte heller något jag känner till... ;)Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
då var det därför forumet stängdes , det blev så jävla tråkigt med ett statiskt forum..
//RogerSv: Gåta: Vad är det jag menar?
så tråden bara växte o växte tills folk blev arga och forumet stängdes?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
så tråden bara växte o växte tills folk blev arga och forumet stängdes?</b>
Nej.Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Nja... det är i rätt riktning, men jag kan inte svara "ja" på det.
<b>>Handlade anklagelserna om sajtens innehåll eller om dess utformning/funktion?</b>
Faktiskt inget av dem... =)Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Mycket mycket nära, men inte riktigt rätt.Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
> Mycket mycket nära, men inte riktigt rätt.
Jaha... Ja eller nej?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Nix, det är ju en verklig händelse, min historia är påhittad.
<b>> > Hade konflikten något med namnet på gruppen/sajten/språket att göra?
>> Mycket mycket nära, men inte riktigt rätt.
>Jaha... Ja eller nej?</b>
Den hade lite med namnet på språket att göra, men det är inte hela historien. Namnet på språket är bara en del av problemet.
Namnet på sajten och gruppen har i princip mycket lite med grejen att göra.
<b>>Hade nedläggningen något att göra med patent rätt?</b>
Nej, ingenting.Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Alltså... ha i åtanke att det är en ganska smal grupp av språk, motsvarande "C-språken". De enskilda varianterna har ofta något olika namn, men heter faktiskt ganska ofta samma sak!
Språkgruppen har väl kanske på sin höjd fem olika namn, men det är väl i princip bara ett man använder.
(De andra namnen innebär visserligen samma sak, men brukar bara användas om man ser på språken ur en speciell synvinkel.)Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Något som det har varit diskussioner om tidigare här på Pellesoft är om skriptning kan kallas programmering, men det handlade ju inte om skriptspråk...
Har språket/språken diskuterats på Pellesoft?Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Som sagt: Det är en smal grupp av språk, men språken kallas nästan alltid samma sak, så i vissa avseenden kan man se det som ett enda språk, även om varianterna skiljer sig åt.
Tänk C med varianter av C som är specialanpassad för olika ändamål.
<b>>Något som det har varit diskussioner om tidigare här på Pellesoft är om skriptning kan kallas programmering, men det handlade ju inte om skriptspråk...
Har språket/språken diskuterats på Pellesoft?</b>
Mycket lite och mycket sällan i så fall... det är inga språk man normalt skriver i.Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Syntaxspråk? (Lexikal- och syntaxbeskrivningar, typ flex och bison)Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Ni tänker för komplext, det är enklare än så... =)Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Nej, tyvärr...
<b>>Mänskligt språk, kanske?</b>
Klyftigt, men nej. Det är något som används för att skriva program på datorer.
<b>>Basic?</b>
Nejdå... som det framgår från inlägg tidigare i tråden så var det besökarna som anklagade utvecklarna, och det är något som är relaterat till namnet på språket/språken.Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Nej.
<b>>Eller också handlade det om HSB (Han Som Bestämmer) </b>
Ja.
<b>>CGI skript?
PHYTON? </b>
Och nu när du i princip har hittat det kan jag lika gärna säga att det var det vanligare "assembler" jag var ute efter. Men varför blev det nu bråk när de ville skriva om assembler?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Språkgruppen har väl kanske på sin höjd fem olika namn</b>
vad menar du med att språkgruppen har högst 5 olika namn?
det finns ju säkert minst en assembler för varje typ av processor som funnits och jag är ganska säker på att det är betydligt fler än 5st.
och eftersom assembler är processorspecifikt så är det väl väldigt felformulerat att referera till det som ett "språk", 6510 assembler är ju ganska avlägset besläktat med x86 assembler
Språkgruppen som sådan kallas i regel för "assembler", "maskinkod", etc. Och man talar i regel om "assembler", snarare än "Intel x86-maskinkod".
<b>>det finns ju säkert minst en assembler för varje typ av processor som funnits och jag är ganska säker på att det är betydligt fler än 5st.</b>
Jovisst, men alla går under namnet "assembler".
<b>>och eftersom assembler är processorspecifikt så är det väl väldigt felformulerat att referera till det som ett "språk", 6510 assembler är ju ganska avlägset besläktat med x86 assembler</b>
Ja. Det är därför jag kallar det en språkgrupp. Precis som det finns en hord av varianter av C för maskinnära kodning, men man ändå kallar dem för C-språk, och man i princip betraktar dem som ett språk.Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Eller kanske ass ember (lidelse för arslen)
SvenneSv: Gåta: Vad är det jag menar?
Korrekt. Men hur kommer det sig att det gav upphov till ett bråk?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
och om man kodade webservices mot den så blev namespacet org.asm.... ?
Principen var helt enkelt
www.namn.org/asm
Så var det med det!Sv: Gåta: Vad är det jag menar?
Används "I princip" för att göra program... "inget språk man normalt skriver i"...
Hm... Det måste bero på att vi har helt olika erfarenheter av assembler. Det var inte så många år sedan jag programmerade nästan uteslutande i assembler...Sv:Gåta: Vad är det jag menar?
Det jag menade var att man i de flesta fall idag inte skriver i assembler, men att kompilatorer i hög grad genererar assembler, och därmed "i princip" använder det för att göra program. Sen må det vara så att folk ändå skriver i assembler.
För till och med de flesta styrsystem med egna processorer etc. har väl C-varianter idag?Sv:Gåta: Vad är det jag menar?