Har idag en bärbar dator med en hårddisk som snurrar i endast 4200 varv/min. Tänkte byta ut den mot en hårddisk som snurrar i 7200 varv/min istället (misstänker att det är just hårddisken som är för långsam för att Virtual PC ska fungera någorlunda bra på datorn). En del säger att detta byte kommer orsaka mer värme/vibrationer, som kan skada datorn, medan andra säger att det inte är några som helst problem att göra detta byte. Har bytt originaldisken till en 60GB IBM 7200rpm i en T20 och en T30, lite varmare kanske men två års hård användning på respektive maskin utan problem. Tack!Problem med snabbare hårddisk i laptop
Är det någon som har erfarenhet av detta, och kan berätta om det kan bli några problem? Har försökt att kontakta Compaq (tillverkaren av datorn) för att fråga om råd, men den svenska supporten ger inte support på min modell längre, och den amerikanska vägrar svara på frågor om min svenska dator (även för denna generella fråga).Sv: Problem med snabbare hårddisk i laptop
Om du har en lite dyrare maskin som kan köra en extra disk i option bayen istället för CD/DVD är det helt klart att föredra, vmware är rätt segt på min maskin med OS + VM Image på samma (7200) disk men med VM imagen på en separat (5400rpm) disk rasslar det på rätt bra.
Är även tveksam till hur stor prestandaskillnad det är i praktiken mellan en 7200 (2,5") disk och en modern 5400 med 8MB cache.Sv:Problem med snabbare hårddisk i laptop
Bra förslag att sätta i en extra hårddisk. Tror dock ej att det kommer att gå i min (har en lågbudget-maskin).
Men med en ny hårddisk, med mer plats dessutom, så räcker denna laptop i ytterliggare några år innan det är dags att byta. (får bara plats att spara 1-2 virtuella maskiner just nu, och det räcker inte då jag behöver minst en för varje Windows-OS)