Läste precis http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,626538,00.html Påminner lite om planka.nu, där man betalar en liten avgift och åker man fast i kollektivtrafiken så betalas böterna för en. Ingen höjdare enligt mig :/ Kollade lite på planka.nu, det var ju en rolig idé..! Jag bor också i Gbg, fast i frölunda och jobbar i centrum så för mig är det inga problem med kollektivtrafiken. Hade väl gått lite snabbare med bil iof. Det behöver inte vara avgiftsfritt, däremot kan man sänka priserna så att kollektivtrafiken ens blir realistisk... Har man bil och det är så jobbigt dyrt som det är nu så väljer man ju såklart bilen då den utöver att vara billigare också är smidigare De gjorde nån undersökning i GöteborsPosten härom veckan, få som åker bil byter till kollektivtrafiken även om skillnaden i kostnad blir större. Bekvämligheten och restiden betyder mycket. Ofta går det mycket snabbare att ta bilen och då gör folk det. Min flickvän skulle till Stenungsund idag, 4h tur och retur med buss eller 1.5h med bil, valet är lätt. Jag bor också i gbg, och personligen tycker jag att kollektivtrafken skall vara gratis och skattefinansierad. Ogillar dock metoden som planka.nu använder sig av. Jag håller med om att en ökad användning av kollektivtrafiken är bra på många sätt, det är nog de flesta. Däremot vet jag inte hur många fler som åker kollektivt även om det hade varit gratis. Säkert många fler, men många kommer nog ändå att åka bil. I undersökningen i GP ställdes nog bara frågan ifall man ville ställa bilen hemma om det blev billigare med kollektivtrafik, inte gratis, men jag tror nog ändå att många hellre tar bilen. Många klagar på höga bensinkostnader men åker ändå runt hit och dit hur glatt som helst. <b>Jag bor också i gbg, och personligen tycker jag att kollektivtrafken skall vara gratis och skattefinansierad. Ogillar dock metoden som planka.nu använder sig av. </b> Det är mycket du troligen inte utnyttjar i samhället, som andra göra, och hjälper att finansiera med skattemedel ? =) Jag kommer aldrig byta till kollektivtrafiken även om bussarna går var åttonde minut härifrån in till city. <b> <b>Skulle vara intressant att höra dig förklara varför jag av någon som helst anledning skulle <b>Eftersom du är en övertygad högermänniska</b> <b>>Jag är inte höger, jag är nyliberal. Det enda rimliga alternativet.</b> <b>Kalla det vad du vill, jag har sett tillräckligt från de flesta medlemmarna för att veta vad de har för åsikter. Tyvärr är det bara ett fåtal som kan se faktiska sakfrågor och varför det kan vara helt ok att göra saker "mot sin åsikt" för att det ger en bättre lösning än ens politiska övertygelse.</b> <b>>OK för att passa in i din världsbild ja.</b> <b>Med detta tror jag att jag avslutar min del av diskussionen. Du är för inställd på din ideologi istället för att se sakfrågor, vilket i praktiken gör det omöjligt att diskutera. Precis som extremvänster eller religiösa. Hade två Jehovas vittnen här för tre timmar sen diskussionen såg inte olik ut. <b>>Synd att du inte klarade av en fortsatt diskussion, kunde varit intressant att se hur den hade slutat.</b>Lite rolig affärsidé på webben
Snacka om affärsidé av annorlunda slag :-)Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Håller nog inte med om det borde vara gratis, eller rättare sagt jag förstår att det kostar pengar.
Däremot tycker jag det ALLDELES för dyrt att åka med kollektiv trafiken.
Jag bor i Göteborg och där fungerar det inte speciellt bra att åka kommunalt. Det fungerar bra om man bor nära en hållplats och jobbar i GBG centrum. Gör man inte det tar det en evighet att ta sig någonstans. Har man då bil finns det ingen anledning att ta bussen som tar två-tre-fyra gånger så lång tid och DESSUTOM inte ens är billigare.
Min sambo åker buss till sin skola varje dag. Vi bor i en ort som heter Lindome och hon ska till Linnéplatsen inne i GBG. Det är ungefär 15km och tar 1h och 5 min med buss. Tar hon bilen tar det max 15 minuter. Inget svårt val....
Nä, sänk priserna och åk fortare/rakare/oftare om jag ska ställa bilen hemma...
/JockeSv: Lite rolig affärsidé på webben
Svara
Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Däremot tycker jag det är fel med folk som inte betalar, utan pyntar till avgiften med nån liten avgift. Visst hade det varit kul med gratis kollektivtrafik, men nån måste ju alltid betala. Det finns ingen gratis lunch. Höjda skatter? Nä tack, bättre att de som verkligen åker betalar isåfall. Som det är nu känns det som att jag som betalar månadskort även betalar för snyltare.
Sen kan man säkert göra mycket för att förbättra resandet, det håller jag med om.Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Sen för min del så kostar bilförsäkringen nästan lika mycket per år som det gör för mig att köpa månadskort (kanske inte riktigt, men nästan).Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Grejen för mig är i korthet detta:
1. Om vi bortser från hur så måste ju de flesta hålla med om följande: Allt blir bättre av ökad användning av kollektivtrafiken. Vi får bättre innerstadsmiljö, snabbare och mer frekvent kollektivtrafik (det blir ju så att säga ett måste för att klara av den ökade användningen). Dessutom förbättras framkomligheten och trafiksäkerheten för dem som verkligen _behöver_ vanlig bil; taxiverksamheten, transporter, uttryckningsfordon, osv. En ytterligare fördel hade varit att vi hade kunnat öka turismen en smula.
2. Om vi sen bortser från hur det ska finansieras så tror jag att de flesta dessutom hade tyckt att en gratis kollektivtrafik hade varit till stort gagn. För det första så lär ju åkandet öka, vilket enligt punkt 1 skulle vara positivt. Sen skulle vi slippa en hel del grejer som ger risker, kostar pengar och kan ge negativa effekter på åkandet (biljettmaskiner, biljettkontrollanter, växlingspengar hos chauffören, etc.).
3. Med det hopräknat tror jag att en medelinvånare i en storstad skulle göra en direkt ekonomisk förtjänst på att öka skatten några kronor, och istället få kollektivtrafiken gratis. Argumentet att "de som inte använder den borde inte betala" är i mitt tycke inte hållbara.
Då säger jag att "Eftersom jag inte har körkort borde jag inte betala ett enda öre till vägar. Eftersom jag inte heller är kriminell borde jag inte betala ett öre till polisen, osv.".
Problemet är att folk som hör ordföljden "höja skatten" direkt reagerar med att "det kan vi omöjligt göra, vi har högsta skatten i världen", utan att se ett dugg till nyttan vi har av en sådan (minimal) höjning.Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Man bör kunna åka snabbare och effektivare utan byten för att folk ska ställa bilen hemma. Min flickvän tog bilen i dag t.ex. pga att hon sparade tid, trots att hon är en fattig student och det hade blivit billigare med buss.
Att finansiera saker genom att betala skatt är i mångt och mycket bra. Men i det här fallet kan det slå mot folk som bor utanför staden och som "måste" ha bil. Det är inte alltid det finns alternativ då. Polis och vägar har man nytta av oavsett var man bor, direkt eller indirekt. Du har nog behov av vägar även om du inte har körkort, såvida du inte åker helikopter och odlar din mat i din trädgård ;-)Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Skulle vara intressant att höra dig förklara varför jag av någon som helst anledning skulle
vilja betala din bussbiljett.
Jag nyttjar inte kollektivtrafiken, varför ska jag då betala för er som gör det?
Och då vi alla vill vara trygga så är nog de flesta redo att betala en minimal avgift till den lilla
staten så att polisverksamheten kan skötas...Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Sv: Lite rolig affärsidé på webben
1. Busschaufförerna måste gå en kurs i social inkompetens och spontana vredesutbrott för att få jobb
verkar det som.
2. Busschaufförerna kör som idioter, där till och med jag som budbilschaufför hamnar i lä. Total
respektlöshet och tutande på folk som håller sig till de regler som trots allt gäller.
3. 20 kronor enkelväg för att åka 4 kilometer, icke sa nicke.
4. Bullrigt och skakigt samt i många fall trängsel och säten gjorda för folk som är max 1.80 (jag är 1.93).
Kort o gott, det finns inte en snöbollschans i helvetet att jag byter bort min bil mot kollektivtrafik. Däremot skulle jag inte ha något emot att köpa en miljövänligare bil som går på biobränsle eller liknande.Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Det är mycket du troligen inte utnyttjar i samhället, som andra göra, och hjälper att finansiera med skattemedel ? =)</b>
Ja, och extremt mycket är onödigt och har noll existenberättigande. Staten stjäl men slipper straff...Sv:Lite rolig affärsidé på webben
vilja betala din bussbiljett.
Jag nyttjar inte kollektivtrafiken, varför ska jag då betala för er som gör det?
Och då vi alla vill vara trygga så är nog de flesta redo att betala en minimal avgift till den lilla
staten så att polisverksamheten kan skötas... </b>
Eftersom du är en övertygad högermänniska är det kanske inte rimligt att anta att du någonsin skulle kunna acceptera en skattehöjning av något slag. Själv så vill jag inte placera mig på skalan, utan ser i stället de logiska och rimliga alternativen, utan att bry mig om att skatt är ett fult ord.
Nåväl, jag gör ändå ett försök, vi kan se det ur två synvinklar.
1. Skulle vara intressant att höra dig förklara varför jag av någon som helst anledning skulle vilja betala din väg, dina trafikljus, dina miljöförstörande avgaser, dina olyckor, eller något annat som ditt bilkörande ger upphov till. Jag nyttjar inte dina vägar, varför ska jag då betala för er som gör det?
Vi får införa vägtullar på varenda liten väg eller gata. Avgaserna leder vi in i bilarnas fläktsystem så att ni slutar upp med att sprida dem i naturen. I så fall - visst - jag betalar gärna ett par hundra i månaden på att köpa månadskort.
2. Om vi bortser från hela grejen med att "jag vill inte betala dina kostnader"-synen, kan vi istället se det som att du faktiskt _har_ en direkt nytta med en gratis kollektivtrafik. Som sagt - det vanliga bilåkandet minskar, och det leder till en allmänt bättre säkerhet och framkomlighet för dem som inte utnyttjar kollektivtrafiken. Jag tror att den detaljen i sig ger så mycket att landet gör en direkt ekonomisk förtjänst enbart för det. Alltså något som i realiteten skulle kunna ge _sänkta_ skatter.Sv: Lite rolig affärsidé på webben
Jag är inte höger, jag är nyliberal. Det enda rimliga alternativet.
1. Jag ber dig inte betala din väg och jag tänker inte heller göra det. Är inte företag samt privatpersoner
intresserade av att kunna ta sig fram?
Mina avgaser minskas genom att jag ställer högre krav och utvecklingen går framåt. Mina olyckor
betalar givetvis en försäkring.
2. Inget fel på att åka med bussar och tåg, om de betalar sig själva, vilket de även skulle kunna göra. Annars saknar de ju existensberättigande, då väldigt många inte är redo att lägga ut pengar på det.
Men du ser gärna att staten använder stulna pengar till din kollektivtrafik?Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Kalla det vad du vill, jag har sett tillräckligt från de flesta medlemmarna för att veta vad de har för åsikter. Tyvärr är det bara ett fåtal som kan se faktiska sakfrågor och varför det kan vara helt ok att göra saker "mot sin åsikt" för att det ger en bättre lösning än ens politiska övertygelse.
<b>>1. Jag ber dig inte betala din väg och jag tänker inte heller göra det. Är inte företag samt privatpersoner intresserade av att kunna ta sig fram? </b>
Jag förstår inte vad du skriver. Jag vill inte betala den väg du åker på. Sålunda tänker jag inte betala renoveringar av den, dess trafikljus, sopning, skottning, dess trottoarer, etc.
Eller?
Och för att de överhuvudtaget ska fungera måste vi alltså ha vägtullar för varje liten småsträcka. Eller?
(Och när vi ändå igång, kan vi ju privatisera polisväsendet och domstolar också. Och riksdagen/regeringen.)
Vad jag förespråkar är följande:
1. Om vi helt och hållet bortser från en eventuell politisk inställning, och istället bara tittar på en faktisk effekt, så får vi troligtvis en klar förbättring av all trafik i en storstad om vi har gratis kollektivtrafik.
2. Redan där har vi egentligen tillräckliga skäl enligt mig. Genom att det är en förbättring för _alla_ så borde alla vara beredda att betala de få kronorna.
3. Eftersom priset för varje resenär kommer att sjunka, eftersom vi får en väsentligt bättre trafiksituation, och eftersom vi får bort ett antal kostsamma konstruktioner, så är det troligt att vi i längden istället får en <b>skattesänkning</b>. Men det var du inte intressad av?
<b>>Men du ser gärna att staten använder stulna pengar till din kollektivtrafik?</b>
Det där uttalandet är ju rent patetiskt, men: Ja, lika mycket som att jag ser att staten använder "stulna pengar" till vår polis, vår brandkår, vår sjukvård, vårt rättsväsende, vår väghållning, vår utbildning, osv.Sv: Lite rolig affärsidé på webben
OK för att passa in i din världsbild ja.
1. Bra, du betalar inte min väg så betalar jag inte din. Svårare än så är det inte. Förklara däremot gärna
varför det kommer vägtullar utan vidare.
<b>(Och när vi ändå igång, kan vi ju privatisera polisväsendet och domstolar också. Och riksdagen/regeringen.)</b>
Innan du fortsätter skrävla så kanske en runda inom första bästa bibliotek vore en fördel.
Testa något av Hayek, Rand eller varför inte Nozick?
Du förklarar inte varför det är bra med fri kollektivtrafik bortsett från att de som reser åker gratis.
Inget intressant för min del.
Skattesänkning är inte intressant, minimal eller frivillig skatt däremot till rättsväsende/polis.
<b>Det där uttalandet är ju rent patetiskt, men: Ja, lika mycket som att jag ser att staten använder "stulna pengar" till vår polis, vår brandkår, vår sjukvård, vårt rättsväsende, vår väghållning, vår utbildning, osv.</b>
Bra, skräd med orden. Patetisk är bra för diskussionen, sakligt värre.
Din sjukvård, utbildning eller tvtittande(statlig tv) är inget intressant för min del. Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Va?
<b>1. Bra, du betalar inte min väg så betalar jag inte din. Svårare än så är det inte. Förklara däremot gärna varför det kommer vägtullar utan vidare.</b>
Okej. Om vi bortser från att vi bor i olika städer, utan antar att vi hade bott i samma stad: Jag betalar inte din väg. Inte ett öre. Vägen är högt trafikerad, och slits ner fort. Efter ett år så går det inte att köra på den. Vem fixar den?
Är det frågan om ett privat företag?
Om ja - hur betalar du till dem?
Om inte biltullar - hur ser du då till att jag inte åker på din väg?
<b>Innan du fortsätter skrävla så kanske en runda inom första bästa bibliotek vore en fördel.
Testa något av Hayek, Rand eller varför inte Nozick?</b>
Jag klarar mig bra utan det. Jag har insett att ett strikt följande av idelogier är något av det mest trångsynta man kan göra. Ingen skillnad på det uttalandet och "Testa något av Marx, Lenin, Hitler, Jesus, eller varför inte Stalin?"
Jag kan ge dig en lista på tjugo namn inom den individualistiska anarkismen som jag tycker du borde läsa, men jag betvivlar att du skulle göra det... ?
<b>>Du förklarar inte varför det är bra med fri kollektivtrafik bortsett från att de som reser åker gratis.
Inget intressant för min del.</b>
Det har jag visst gjort. Om vi förutsätter att en fri kollektivtrafik skulle ge en ökad användning av kollektivtrafik:
1. Innerstadsmiljön blir bättre.
2. Miljön i allmänhet blir bättre.
3. Innerstadstrafiken blir lugnare.
4. Allt som rör kollektivtrafiken blir bättre.
5. Kollektivtrafiken/person blir billigare.
6. Sannolikt så pass förbättrad trafik att vi får skattesänkningar.
<b>Bra, skräd med orden. Patetisk är bra för diskussionen, sakligt värre.</b>
Och "stulna pengar", för de pengar som varje modern stat i världen använder för sina interna behov, är också sakligt... puuhh...
<b>>Din sjukvård, utbildning eller tvtittande(statlig tv) är inget intressant för min del.</b>
Då får det stå för dig. Men om vi har statlig sjukvård, utbildning och tv, så är min definitiva övertygelse att vi borde ha statligt finansierad, gratis kollektivtrafik. Du pratar om grundidén med samhällsynen, den är irrelevant här.
Med detta tror jag att jag avslutar min del av diskussionen. Du är för inställd på din ideologi istället för att se sakfrågor, vilket i praktiken gör det omöjligt att diskutera. Precis som extremvänster eller religiösa. Hade två Jehovas vittnen här för tre timmar sen diskussionen såg inte olik ut. Sv: Lite rolig affärsidé på webben
</b>
Javisst, man kan ju jämställa riktig individuell frihet med Jehovas vittnen eller extremvänstern om man vill och saknar kunskap om vad frihet egentligen innebär.
Synd att du inte klarade av en fortsatt diskussion, kunde varit intressant att se hur den hade slutat.Sv:Lite rolig affärsidé på webben
Tja, jag sa att "jag tror att jag avslutar", men om du kör med sån taktik så... jag brottas med bra mycket värre grejer utanför pellesoft...
<b>Javisst, man kan ju jämställa riktig individuell frihet med Jehovas vittnen eller extremvänstern om man vill och saknar kunskap om vad frihet egentligen innebär. </b>
Det här har ingenting att göra med vad frihet är. Det har att göra med hur man skaffar sig och hur man förmedlar och diskuterar sina åsikter. Jag menar på att du är alldeles för inriktad på de rena idelogiska frågorna, och på så sätt missar sakfrågorna som förbättrar. Inte kan se de små förändringarna, bara de stora frågorna. Problemet är att de stora frågorna är meningslösa på hyfsat kort sikt. Och det är det som är gemensamt med mycket extremvänster, extremhöger och religiösa.
Men jag har sagt varför jag anser att även medelsvensson har nytta av en gratis kollektivtrafik.