Citat: AB Kritiken kanske hade varit motiverad om de döpt om glassen: Det är inte direkt rasistiskt med jag tycker inte namnet är bra. Men jösses.... Tänker lägga mig i lite... Inte riktat till någon specifik person nu.. Rent etymologiskt är det absolut inte något rasistiskt att kalla det vare sig "Nogger black" eller "Nigger black". Neger kommer från det latinska order "niger" som betyder svart. "nigger black" betyder då "svart svart". Lika tokigt som att tala om "salsasås". För vad är en salsa om det inte är en sås? <b>Men jag tror så här: Ananleding kanke är att BG inte finns längre utan tillhör ett intrenationell glassflretag och då vill dom ha ett internationelt namn och inte ett svenskt. Så vit jag vet pratar man bara svenska i sverige, finland(Åland) jag håller med dig Sven, det är löjligt.Nogger Black
Lanseringen av GB:s nya glass Nogger Black är rasistisk.
Det menar organisationen Centrum mot rasism.
Fy Fae... vilket djä... trams.Bra grej av GB nu får dom gratis reklam *LOL* Sv: Nogger Black
http://guffa.com.loopiadns.com/temp/Glass.jpg
;)Sv: Nogger Black
1. Varför använda amerikanska namn på svenska glassar? Säljer det mer? jag tycker bara det låter fånigt. Varför inte "lakritspinne" eller nåt?
2. "Nogger Black" kommer säkert inspirera barn och ungdomar till rasistiska skämt. Den skämtsamma bilden "Nigger Black" som postades ovanför är ju ett tydligt bevis på att jag har rätt i det. "Skämten" startar direkt som på beställning. Oväntat, nej. Kan någon drabbas av detta då? Ja, det klart att människor med afrikanskt ursprung tar illa vid sig när de ser/hör ordet "nigger" eller hör talas om att någon skämtar om det. Därför tycker jag det är onödigt att namnge glassen så.
3. Namnet är helt ologiskt. Nogger syftar väl på att den innehåller nougat? Den nya glassen ser inte ut att göra det så varför ska den heta Nogger någonting? Nougat/lakritsblanding tänker jag inte köpa.
De borde byta namn eftersom namnet är en dålig idé, inte pga att det skulle vara "hets mot folkgrupp"..
Men jag tror som SvenÅke att GB har varit smarta och insett att den kommer bli "debatt" som ger massor med gratis reklam.Sv:Nogger Black
Glassen har ju alltid hetat Nogger. Vad är problemet nu? Förut var den ju brun, kunde man i så fall inte gjort den sk rasistiska kopplingen för länge sen?
<b>2. "Nogger Black" kommer säkert inspirera barn och ungdomar till rasistiska skämt. Den skämtsamma bilden "Nigger Black" som postades ovanför är ju ett tydligt bevis på att jag har rätt i det</b>
Håller med om det men:
Dom(Centrum mot rasism, i detta fall) hittar ju saker som ingen hade tänkt på om man inte börjat debatten. Men nu när den är igång, kommer naturligtvis skämten.
Dom har sig själva att skylla!
Jag blir så irriterad när man börjar LETA efter små saker som skulle kunna tolkas på olika sätt, inte bara i detta fallet utan i många andra fall också.
Nä, sluta leta efter såna struntsaker och bekämpa "riktig" rasism istället!
/JockeSv: Nogger Black
Det här orden "neger" eller "nigger" har blivit väldigt känsliga på sista åren, förut kunde det ju heta t.ex. "negerbollar", dvs. chokladbollarna man kan köpa. Men inte nu längre... Jag vet dock inte ifall det är så många som tar illa vid sig, min gamla mentor var ett original och diskuterade just den här frågan på en sk. mentorstid. Han både kände och visste om folk som inte hade något emot att bli kallade "negrar", eller att det hette "negerbollar".
Nigger däremot förknippar iaf. jag med gatukulturens språk i t.ex. staterna, jag förknippar dock inte ordet "nogger" med det.
GB lär ju ha erkänt att de syftade på gatukulturen och att den var lite mörk men hur man nu kan få det till rasism vet jag inte.
Sedan har vi ju annan rasism som vi absolut måste sluta med genast, t.ex. att mobba norrmännen för att de är så tröga. Fast å andra sidan mobbar de oss för att vi är så tröga och jag vet inte om några större problem mellan de här två landen. De var rätt trevliga när vi svenskar tryckte in oss i ett liftsystem i norge ;)
I fallet mellan norge och sverige är det ett enda stort skämt som dras om och om igen och det har inget med rasism att göra, lika lite som att ordet "neger" har med rasism att göra. Men vill man så kan man få allt att vara rasistiskt, det är bara att uttrycka sig rätt.
Min högst personliga åsikt är att "Nogger Black" inte har något rasistiskt budskap, och visst, skämtbilden här ovanför tyckte åtminstone jag var väldigt rolig. Och den är inte rasistisk på något sätt, det är också ett skämt.
Om bilden här ovan inte är ett skämt och namnet "Nogger Black" är rasistiskt så tror jag att alla de som skrattat åt alla talibaner, Saddam, USA:s rättsväsende etc. etc. ska ta och skämmas riktigt ordentligt...
/Oskar JohanssonSv: Nogger Black
Men jag tror så här:
Ni som tycker att det är så himla "FEL" att man "letar" efter irritationsmoment som kan vara stötande, t.ex. rasistiska, måste ju ha något motiv till att ni blir upprörda över just det?
Varför engagera sig? Är det kanske så att ni egentligen tycker att det är okej, och ska få vara okej med lite skämtsam "smygrasism" och att ingen ar rätt att förbjuda er att skämta om eller ha fördomar om vad ni vill? Man undrar ju.Sv:Nogger Black
ps
Kunde bara inte hålla mig
dsSv:Nogger Black
Ni som tycker att det är så himla "FEL" att man "letar" efter irritationsmoment som kan vara stötande, t.ex. rasistiska, måste ju ha något motiv till att ni blir upprörda över just det?
Varför engagera sig? Är det kanske så att ni egentligen tycker att det är okej, och ska få vara okej med lite skämtsam "smygrasism" och att ingen ar rätt att förbjuda er att skämta om eller ha fördomar om vad ni vill? Man undrar ju.</b>
Inte riktat till någon specifik person nu..
Det kan ju vara att vissa saker bara är så korkade att man måste reagera..Sv:Nogger Black
Sv: Nogger Black
(samma sak ang "master" och "slave" på diskar ska få heta "primary" och "secondary"...)
och ang röstningen på glassen, varför får VITA rösta där?
det borde väl bara vara svarta som får uttala sig om dom känner sig kränkta?
eller är det för att vita ska få rösta lite om dom får lite dåligt samvete??