Om jag skall göra ett program i .net som behöver ha en databas i botten, hur skall jag lösa detta. Programmet skall distribueras med en cd-skiva, så MSSQL eller MySql är inte aktuellt, är det access som gäller, med det känns inte riktigt bra med access lösning. Vad ska databasen lagra? Applikationen används endast av en användare, det rör sig alltså inte om flera samtidiga användare, applikationen kan ses som en avancerad produktkatalog där dels produkter skall finnas med samt att det skall finas några ytligare funktioner, men främst rör det sig om en produktkatalog. Jag skulle nog, som Carsten föreslog, använda Access eller en XML-fil. Ok jag tackar för era kommentarer och lär återkomma med mer senare TackDistribution av program med databas
Sv: Distribution av program med databas
Hur mycket data rör det sig om?
En eller fleranvändarsystem?
Vad är det som inte känns bra med Access?
/JohanSv:Distribution av program med databas
Vet inte vad jag har i mot access, känns inte så ”proffsigt” inte för att det kommer vara en dunder applikation i alla fal men så känns det, kanske något jag fått om bakfoten. Sv: Distribution av program med databas
Själv har jag bara positiva erfarenheter av Access (så länge man inte försöker göra applikationer med många användare eller databaser över 20 MB som accessas över nätverk). Svårt att säga om det är bästa alternativet för dej, men jag kan inte se att det skulle vara något problem iaf.
XML-filer är lite bökigare att editera utanför applikationen (som man kan göra med MS Access i Access-fallet), annars är det smidigt i kombination med DataSet-objektet i .NET.
/JohanSv:Distribution av program med databas