Igår när jag var ute och körde så såg jag en dubbel regnbåge (varav en av dem var För att bredda frågeställningen lite...vad vet man om hur det uppfattats i olika kulturer? Regnbågen här nere är för urinnevånarna (aboriginer/indigenous australians) en orm som kallas "den drömmande skaparen" och symboliserar den infinita perioden från världens skapande till dess slut(som alltså enligt den australienska urinnevånarmytologin inte existerar). Det ni! ;) <b>Igår när jag var ute och körde så såg jag en dubbel regnbåge</b> Och i vissa religiösa kulturer tror man att regnbågen är en symbol för Guds löfte till människorna (genom Noa) att aldrig mer låta det regna så mycket att nästan hela människosläktet dör ut... Nutid är intressant, men en ännu intressantare aspekt måst eändå vara hur man upplevt det genom tiderna. Ett tag var det juh poppis med magi, häxor o sånt - då måste det haft en viss symbolik, sen har man juh varit ännu primitivare.. känner man till representationer av regnbågar långt bak i tiden? Finns de på några grottmålningar, runstenar, andra symboliska saker man hittar mm.. hur såg vikinga på det mm.. alltså "regnbågen genom tiderna" ;) Med risk att få mycket mothugg påstår jag att man alltid ser Regnbågen i Öster <Regnbågen i Öster och i Sverige normalt efter kl 16:00 Det stämmer ganska bra det Micke, i alla fall så har jag sett regnbågar ett flertal gånger i väster efter klockan 10... "Regnbågens gäckande skönhet har givit den en plats i myter, sagor och religiösa trossystem. I grekisk mytologi är den stigen efter budbäraren Iris mellan himlen och jorden. Leprechaunerna i irländsk folktro gömde sin guldskatt vid regnbågens ände. I kinesisk mytologi var regnbågen en reva i himlen som förseglades av gudinnan Nûwa med hjälp av stenar i sju olika färger. I hinduistisk mytologi kallas regnbågen för Indradhanushi, dvs Indras båge, efter denne blixtens och åskans gud. I nordisk mytologi kallas regnbågen för Bifrost och är den bro som förenar Asgård med Midgård. >Med risk att få mycket mothugg påstår jag att man alltid ser Regnbågen i Öster Regnbågar
en av de skarpaste och tydligaste jag någonsin sett) vilekt fick mig att fundera
över vilken mäktig uppvisning det trots allt är. Om jag kan bli så imponerad av
en regnbåge, trots att jag känner till hur fenomenet uppstår, så tänkte jag lite
på hur man uppfattat regnbågen genom tiderna.
Självklart känner man till att man trott på att man skulle kunna hitta pysslingarnas
guld vid regnbågens slut, men hur mycket vet man om andra uppfattningar länge bak
genom de olika tidsåldrarna?Sv: Regnbågar
Sv: Regnbågar
Övriga "vita" australiensare tror precis som oss svenskar att en kista med guld finns att hitta vid regnbågens ände... inte så konstigt egentligen eftersom större delen av den vita befolkningen härstammar från irländska straffångar... och det är just från Irland den sägnen kommer. (The gold of the leprechauns)Sv: Regnbågar
HURRA!!! Två krukor med guld... Var såg du regnbågarna(känner plötsligt guldfeber komma över mig)? ;-) Sv:Regnbågar
/mickeSv: Regnbågar
Sv:Regnbågar
och i Sverige normalt efter kl 16:00Sv: Regnbågar
Vad händer on det regnar på morgonen och klarnar upp snabbt, då borde man se den fram till 10-snåret, i väster...
/mickeSv:Regnbågar
Sv:Regnbågar
Regnbågen finns omnämnd i Första Moseboken som ett tecken på Guds förbund med människorna. Efter att Noa överlevt floden sände Gud regnbågen som ett tecken på hans löfte att ingen mer syndaflod skulle komma."
- hämtat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Regnb%E5geSv: Regnbågar
>och i Sverige normalt efter kl 16:00
Såg regnbågen alldeles nyss... tio i två på eftermiddan i SÖDER... fast det är ju klart, allt är ju bakofram här nere så det är kanske inte så konstigt... *skratt*