Såg precis Uppdrag Granskning om den incestdömde (men tillslut lyckligtvis friade) Bo Larsson, tidigare kallad "Ulf" av media. Upprörd är nästan milt sagt. Det som skrämmer mig ordentligt är faktiskt den falska tryggheten vi har om att samhället tar omhand om oss, att vi har skyddsnät och att allting fungerar så lysande - det är bara spel för galleriet. >En tjejkompis bestämde sig att åka med sin kille till australien som fått jobb där. Det meddelades Jag visste visserligen sedan tidigare att advokater är ett korrupt släkte. Men att även åklagare var det... Fast varför skall man förvånas? Jurist som jurist... Enligt en undersökning är juridikstuderande de som fuskar mest.Man blir verkligen förbannad
Hur i helvete kan en åklagare hemligstämpla och mörka så många uppgifter som var till den åtalades fördel. Det är verkligen en rättsskandal utan dess like. Inte ens fallet Joy Rahman går att jämföra med detta.
Och den lilla fjantiga kärringen Catharina Bergkvist Levin, titulerad vice riksåklagare, som försökte få det att låta som att det var tack vare henne som Bo tillslut blev frikänd. Hon kan dra åt... Hade det varit lagligt hade jag skrivit ett brev till henne och hotat henne till livet. För jag blir verkligen upprörd över hennes löjliga försvarstal.
Hoppas att alla som agerat felaktigt ställs till svar och får mångåriga fängelsestraff: ovan nämnda vice riksåklagare Catharina Bergkvist Levin, den sjukligt sexfixerade "terapeuten" Kenneth Lind, kammaråklagare Birgit Kronholm som mörkat friande uppgifter samt advokat Tom Peyron som inte granskade uppgifter som kunde friat hans klient.
Man blir så upprörd...Sv: Man blir verkligen förbannad
Det finns och kommer alltid finnas personer med makt som ställer sig över andra människor. Jag har en genom en kompis hört om en kille som blev polis - orsak: så jag får bestämma över andra, sånt är minst sagt farligt.
En tjejkompis bestämde sig att åka med sin kille till australien som fått jobb där. Det meddelades då till henne att hon inte har något som helst socialt skyddsnät då hon kommer tillbaks för hon frivilligt lämnat landet. Kanske är rätt, men har man betalat skatt hela sitt liv borde man väl rimligen finnas kvar i rullarna om man kommer hem och inte hittar jobb, eller varför inte blir gravid - nä, det är stopp.
Nu är jag ju inte den som brusar upp mig så ofta, men usch vad mycket skit det finns - varför kan vi inte stötta istället för att själpa varandra?Sv:Man blir verkligen förbannad
>då till henne att hon inte har något som helst socialt skyddsnät då hon kommer tillbaks för hon
>frivilligt lämnat landet.
Nja... det stämmer inte riktigt. Man har fortfarande det "sociala skyddsnätet" så länge man är svensk medborgare det är inget som "försvinner" bara för att man väljer att bosätta sig utanför landets gränser, men är man bosatt utanför Sverige så har man förståss inte rätt till de bidrag och ersättningar som man vore berättigad till om man var bosatt i Sverige(bostadsbidrag, föräldrapenning, arbetslöshetsersättning osv osv). Flyttar man tillbaka till Sverige så får man tillbaka dessa "rättigheter"... Dock så följer det med "skyldigheter" med dessa "rättigheter" t ex att man måste ha varit bosatt i landet en viss tid (t ex 12 månader) innan man kan få vissa ersättningar, medlem i A-kassa och arbetat i Sverige en viss tid innan man får A-kasse ersättning osv.
Det är ett byråkratiskt virrvarr och frågar man nån på någon myndighet vad som gäller så kan dom säga en sak. Frågar man sen en annan så kan dom säga en helt annan sak... så inte ens de som SKALL veta vad som gäller vet egentligen nåt...Sv: Man blir verkligen förbannad