Jag går sedan två år en KY-utbildning; "It-utvecklare". Under utbildningen gång har allt bara blivit sämre och sämre. Lärarna har varit inkompetenta, tentor har försvunnit och rättning har tagit flera månader. Jag förstår verkligen din irritation. Hej, Om det hade varit så väl. Det har varit en massa annat strul. Bla. när en lärare som togs in som konsult visade sig vara helt grön på det programemringsspråk han skulle lära ut. Till slut fick vi igenom extra lektioner med en annan lärare. >> Vem borde ha ansvaret att arkivera arbeten och tentor? Skolan eller jag som elev? Jag kontaktade Kvalificerad yrkesutbildning i detta ärende och fick detta svar från Lena Lindell, Informationsansvarig på Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning Vill tacka Pelle för initiativet att maila ky-myndigheten. Tyvärr var ju deras svar ung. vad jag hade väntat mig. Det är i stora delar kopierat från deras hemsida.Strulig skola
Nu, när det är tre veckor kvar av utbildningen, vill man helt plöttsligt (under pågående "praktik") ha in det projektarbete vi genomförde under vår C#-kurs för ca 1-1,5 år sen. Kursen är avslutad och betygsatt. Det samma gäller projektarbetet (vilket jag lämnade in i tid). Ändå vill man som sagt att vi skall skicka in projektet samt under en eftermiddag muntligt redovisa projektet. Man säger att det kommer ingå i betygsättningen. Fram till redovisningen får man fila mer på koden om man vill.
I mitt fall har jag sedan en tid tillbaka inte kvar projektet pga. ett missöde med PQ Magic. Borde inte skolan ha arkiverat tentor och projektarbeten. För att bla. kunna styrka sin betygssättning?
Man vill även att vi skall ta med det arbete vi skrev under vår analys- och designkurs, så det kan gås igenom. Arbetet i fråga lämnade jag in på angiven datum i HÖSTAS (samt en gång till under våren när dom sa att dom skulle "rätta" dom). Att dom vill gå igenom det är ju helt enl. vad som sagts tidigare. Vi skulle få en chans att rätta till ev. fel.
Men att dom vill att vi skall ta med arbetet verkar ju tyda på att dom inte har kvar det. Vilket i sin tur borde betyda att dom inte läst igenom det innan den kommande genomgången med oss. Även detta arbete gick förlorat i hdd haveriet.
Sen har dom fått för sig att vi skall ha en muntlig redovisning av (analys och design)projektet. Något som det alldrig tidigare varit tal om.
En annan tenta som vi väntat på att få tillbaka i snart 2,5 månader kommer vi få tillbaka på fredag (om dom håller vad dom låvat denna gången - skulle inte tro det). Med omtenta en vecka senare.
Vart vill jag nu komma med detta? Jo - Jag skulle vilja ha lite åsikter ang. följande frågor:
Vem borde ha ansvaret att arkivera arbeten och tentor? Skolan eller jag som elev?
Vad brukar vara den normala tiden mellan resutatet på en tenta och en omtenta?
Kan man i efterhand bara lägga till redovisningsmoment i en kurs? Särskilld om man lämnat ut ett betyg på kursen?
Har någon erfarenhet av att prata med KY-myndigheten? Brukar/Kan dom hjälpa till?Sv: Strulig skola
Har själv varit inhyrd som lärare på KY-IT utbildning (VB och C++) mellan 2000-2003.
Ansvar för arkivering av inlämnade saker har naturligvis skolan, fast jag litade inte på det utan hade egna kopior av studenternas arbeten (tills jag slutade som lärare, men då var ju examinering gjord).
Detta då jag av erfarenhet vet att studentriggar gärna blir smittade eller "går sönder" eller på annat sätt tappar info, räddade några studenter i alla fall.
Mellan tenta och omtenta var på mina kurser minst 4 veckor.
Att komma med nya redovisningsmoment efter att kursen är betygsatt verkar väldigt mystiskt.
KY-myndigheten har jag tyvärr ingen direkt erfarenhet av.
/PeOSv: Strulig skola
Det här var ingen rolig soppa, och ärligt talat så vet jag inte hur starka rättigheter man har som student, tyvärr tror jag de är alldeles för svaga.
Jag hade en tjejkompis som för några år sedan gick en universitetsutbildning av det "mjuka" slager och huvuddelen av studenterna var datorovana. Just min kompis hade skrivit sitt arbete på dator, men de flesta andra hade använt skrivmaskin (ja det var några år sedan...). Ett arbete slarvades bort av universitetet efter alla lämnat in ocn skolan erkände detta och beklagade djupt. Med motiveringen att man inte kan sätta betyg på saker man inte har så uppmanades alla eleverna att lämna in igen. Gissa om det var många sura miner.
> <b>Har någon erfarenhet av att prata med KY-myndigheten? Brukar/Kan dom hjälpa till?</b>
Nåväl, även om jag inte har erfarenhet av KY myndigheten (eller vad nu tillsynsmyndigheten heter) så är det deras ansvar att granska anmälningar som kommer in. Detta ansvar kan de inte slippa undan. Så här är det bara för dig att skicka in det som du beskriver ovan. GLÖM INTE att uppge ditt namn och kontaktinformation så att ärendet kan följas upp.
Sedan är jag faktiskt ganska övertygad om att skolan kommer att få en rejäl reprimand, men tyvärr också att man i slutändan som elev ändå tvingas lämna in arbeten igen.
Du får gärna berätta hur det går.
// JohanSv: Strulig skola
Tack för alla svar. komm gärna med fler synpunkter och förslag.Sv: Strulig skola
Skolan borde ha det. Men det ligger ju synnerligen i ditt intresse. Alltså borde du ha en kopia oxå.
>> Vad brukar vara den normala tiden mellan resutatet på en tenta och en omtenta?
På universitetet har jag för mig att man fick det efter ett par veckor, max!
>> Kan man i efterhand bara lägga till redovisningsmoment i en kurs? Särskilld om man lämnat ut ett betyg på kursen?
Det tycker jag låter helt orimligt. Har du ett betyg så har du, vad ska de göra? ta ifrån dig betyget? Det kan de knappast göra (om de inte kan bevisa att du har fuskat t.ex)
>> Har någon erfarenhet av att prata med KY-myndigheten? Brukar/Kan dom hjälpa till?
Tyvärr, ingen aning..Sv: Strulig skola
<info>
Svar till Marcus Agbrant, ang Strulig Skola
Alla som går en kvalificerad yrkesutbildning ska ta upp problem och synpunkter på utbildningen med anordnaren i första hand. Om problemen/synpunkterna inte hörsammas eller åtgärdas, ska de tas upp i ledningsgruppen för utbildningen, där det ska sitta en studeranderepresentant. Anordnaren har ett ansvar för att utbildningen genomförs med god kvalitet. Händer fortfarande ingenting bör den studerande vända sig till Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning. Vi har, bland annat, till uppgift att kontrollera att anordnaren följer lag och förordning samt att utbildningen håller god kvalitet. Det är viktigt att vi får veta om det är problem på en utbildning, vi vill ju att utbildningarna ska vara både rätt (det ska finnas ett tydligt behov på arbetsmarknaden av det yrke/den kompetens utbildningen syftar till) och bra.
Hör gärna av dig till oss på: 0451-454 80 eller ky@ky.se.
Med vänliga hälsningar
Staffan Bolin
Utbildningsdirektör
Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning
</info>Sv:Strulig skola
Pratade med den lokala chenfen i går och han tyckte att det, på många punkter, verkarde konstikt. Skall träffa honom och en av lärarna på fredag.