Verkar som om många är less på den höga bensinskatten där hemma. Fick just följande länk skickad till mig från min svåger som bor i Fjollträsk... så jag sprider den vidare här... http://www.bensinskatteuppror.se/ Skatt är alltid intressant att diskutera. <b>Det står också att bilisterna betalar 9000:-/år i bensinskatt. </b> <b>Fick just följande länk skickad till mig från min svåger som bor i Fjollträsk...</b> <b>Styra beteenden i en riktning som anses gynna samhället som helhet.</b> <b> En regerings uppgift är att styra landet efter hur befolkningen vill att landet ska vara.</b> <b>Sedan hade ju jag personligen sett ett lägre bensinpris, om sedan detta beror på lägre skatt, att raffinaderierna blir effektivare eller sänker sin vinst eller om oljeshejkerna sänker sitt pris rä ointressant. Jag vill bara ha lägre pris... :-)</b> >För drygt en månad sedan var jag på ett möte några dagar med australiensare, på en <b>Ja, det är snorigt vad dyr bensinen har blivit här nere. *skratt*</b> Såg att sidan har haft 287621 besökare men bara 47607 insamlade namn, borde va tvärt om :-) Hur skulle det ha kunnat vara fler namn än besökare? Skall folk skriva in andra än sig själva? >Man kanske skall söka sig söderut istället, då kan man ju iaf köpa sig en Monaro... ;-) <b>På tal om bilar så är ju priserna på bilar helt ok här nere med... </b> >Holdens bilar verkar kul, speciellt HSV varianterna... ;-) Jag har nog kommit på en sak som gör att jag byter åsikt: "HÖJ SKATTEN så det blir mindre trafik så att det går fortare att komma fram för de som fortfarande kör". ;-) Eller så blir det tvärtom, att alla fortfarande kör men kör saktare i ett desperat försök att spara på lite bränsle ;) Macus, <b>Det äd rär ett klassiskt feltänk</b> Hej Marcus, Kollade på kul min spec på kreditkortet nu, 2300 kr soppa för drygt en månad :-(Bensinskatteuppror
Sv: Bensinskatteuppror
Skatt finns ju främst av två skäl:
1. Dra in pengar för att finansiera allmänna saker.
2. Styra beteenden i en riktning som anses gynna samhället som helhet.
Dessutom skall ju skatten vara svår att undvika.
Bensinskatt finns väl av alla dessa anledningar.
På websidan ser jag ingen diskussion om något av skälen ovan. Istället inriktar man sig på viktiga saker som om skatten heter moms eller bensinskatt och hur stor skatten var 1924.
Också kul att se texter som "Idag är det för många lönt att gå hemma på a-kassa istället för att jobba på grund av regeringens bilpolitik." Med det resonmanget borde ju en annan lösning vara att sänka a-kassan.
Det står också att bilisterna betalar 9000:-/år i bensinskatt.
Låter lite som diskussionen kring fastighetsskatt. De flesta betalar många gånger mer skatt i form av kommunalskatt och moms men ändå är det den "lilla" delen på toppen som är viktigast att sänka.
Själv har jag både bil och hus i Huddinge och betalar skatt för båda (iofs mycket mera fastighetskatt än bensinskatt) men tycker ändå inte att det är någon av dessa skatter som är viktigast att sänka.Sv:Bensinskatteuppror
Med tanke på att det sägs att man kör i genomsmitt 1500 mil per år så verkar summan var lite för liten. Förra året låg jag nog på ~50 000 i bensinskatt... :-(
<b>Själv har jag både bil och hus i Huddinge och betalar skatt för båda (iofs mycket mera fastighetskatt än bensinskatt) men tycker ändå inte att det är någon av dessa skatter som är viktigast att sänka.
</b>
Men är det inte där problemet ligger med oss stockholmare? Här finns ju trots allt en utbyggd kommunaltrafik som faktiskt fungerar, det gör det ju inte i stora delar av sverige vilket gör att vi får en skev syn på kollektivtrafiken. Försök få någon från Ljungby, Älmhult eller någon annan mindre ort i småland att åka kollektivt 5km till jobbet och de kommer att undra om du är dum i huvudet. Inte pga att de har något emot kollektivtrafik utan pga att det inte finns någon. I den mån det finns så är det två turer på morgonen som anländer till industriområdena strax innann 0700 och två turer på eftermiddagen som går från industriområden strax efter 1600. Pendlade ~7 mil enkel resa varje dag en period förra året till ett uppdrag, på samma ställe fanns en tjej som hade ~6 km till jobbet och det tog lika lång tid för oss att ta oss dit (hade jag åkt kollektivt hade resan tagit 2,5 timme ENKEL väg). Sv: Bensinskatteuppror
Hur kommer det sig att det är invånarna i Fjollträsk som klagar mest på bensinpriset? Där finns i alla fall allmänna kommunikationsmedel. Hörde aldrig någon i Jokkmokk klaga...Sv:Bensinskatteuppror
Är det en stats uppgift att styra ett beteende som samhället tycker annorlunda? En regerings uppgift är att styra landet efter hur befolkningen vill att landet ska vara. De ska inte styra efter egna personliga åsikter och känslor. Det är pga det som politiker idag inte har förtroende hos folk.Sv: Bensinskatteuppror
Du har rätt i sak, men tyvärr kan detta vara så mycket mer komplext i verkligheten. Många saker har så komplicerade beroenden att vi tror att vi vill en viss sak, trots att vi egentilgen vill något annat eftersom vi inte anar konsekvenserna av vårt handlande.
Sedan är ju problemet att även politiker är människor, så det sitter i samma sits att de inte alltid fattar vad de håller på med.
Så då är vi tillbaka på ruta ett igen. Vad skall man göra? Tja, tyvärr ar ajg inget enkelt svar, jag kan bara konstatera att det är svårt.
Sedan hade ju jag personligen sett ett lägre bensinpris, om sedan detta beror på lägre skatt, att raffinaderierna blir effektivare eller sänker sin vinst eller om oljeshejkerna sänker sitt pris rä ointressant. Jag vill bara ha lägre pris... :-)
Sedan är ju frågan om jag anar konsekvenserna av mitt önskemål... ;-)
// JohanSv:Bensinskatteuppror
För drygt en månad sedan var jag på ett möte några dagar med australiensare, på en rast kom vi in på besninpriser av någon anledning. De var riktigt upprörda över hur dyr bensinen blivit i australien, där kostade den ~6 kr/litern. Gissa vad de tyckte när jag sa priset på bensin i sverige... ;-) Sv: Bensinskatteuppror
>rast kom vi in på besninpriser av någon anledning. De var riktigt upprörda över hur dyr
>bensinen blivit i australien, där kostade den ~6 kr/litern.
Ja, det är snorigt vad dyr bensinen har blivit här nere. *skratt*
Den har gått upp från ca 80 cent/liter till drygt 90 cent/liter här i Queensland. De du pratade med var troligen från NSW eller Victoria... för där är den ännu dyrare... över dollarn/liter...Sv:Bensinskatteuppror
De pratade om priser på ~1 dollar/liter och tyckte att det var tokmycket. Man kanske skall söka sig söderut istället, då kan man ju iaf köpa sig en Monaro... ;-) Sv: Bensinskatteuppror
Sv:Bensinskatteuppror
Läste eller hörde detta någon gång/någonstans:
Så länge man tar bilen till kiosken (i st f att ta cykeln), så är bensinpriset inte för högt.Sv: Bensinskatteuppror
hehehe... ja, dom är inte så dum...
På tal om bilar så är ju priserna på bilar helt ok här nere med... så länge det inte gäller "lyxbilar" så som... Volvo, Saab, Renault... och andra europeiska bilar.
Här får man en sprillans ny Toyota Avensis V6 för ca 160.000 kr... i Sverige kostar ju dom 4-cylindriga från 250.000kr och uppåt... och många småbilars nypris ligger kring 100.000...Sv:Bensinskatteuppror
plus att ni har en massa roliga bilar som är billiga och som inte finns i sverige eller är tokdyra här, tänker exempelvis på Nissan Skyline mm. Holdens bilar verkar kul, speciellt HSV varianterna... ;-)
Snackade bla om koalor med en av australiensarna och detta var hans summering:
"-Koalas are the most overrated and wothless creature there is. They eat for three hours per day, travel between eating places for one hour and SLEEPS twenty hors per day! Totally pointless creatures... But kangaroos on the other hand...".
"-What about them?" blev mitt svar när han inte sa något mer och hans svar var kort och fyllt av entusiasm: "-You can shoot them!". ;-) Sv: Bensinskatteuppror
jepp... dock tycker jag att det är vansinnigt att vem som helst, t ex ungdomar med nytagna körkort, kan sätta sig i bilar som Holden Commodore HSV (jf europeiska Opel Omega) eller Ford Falcon FPV (jf europeiska Ford Scorpio)... V8:or med flera hundra hästkrafter.
Det dör alldeles för många på vägarna här nere... Sen att de inte har någon direkt körskola eller så höga krav som t ex i Europa på vad man skall klara för att få ett körkort.
På tal om Monaro... den finns ju faktiskt i Europa med... Brittiska Opel(Vauxhall) har dom i sitt utbud... så man behöver ju inte åka hit ner för det... ;)
>Snackade bla om koalor med en av australiensarna... ...//... Totally pointless creatures...
sant... fast i mitt nästa liv vill jag nog återvända som en koala... då livet går ut på att sova större delen av dygnet och käka sig hög på eukalyptus några timmar om nätterna =)Sv:Bensinskatteuppror
Det äd rär ett klassiskt feltänk, precis som många politiker tyvärr gör. Man utgår från att man kör bil för att det är kul och inte för att man har ett behov samtidigt som det saknas rimliga alternativ. Så att höja skatten minskar inte folks behov av att komma till jobb etc, däremot blir det dyrare att jobba...
Det var menat som ett skämt inget annat... Jag körde ca 7000 mil förra året så jag vet vad bensinpriset gör för plånboken.
<b>Man utgår från att man kör bil för att det är kul</b>
Sitter man och kör ~7000 mil per år så tycker man INTE att det är kul att köra bil till slut (Boggesundsvägen självklart undantagen) och hade man haft ett annat val så tar man hellre det.Sv: Bensinskatteuppror
Jo jag anade att det var skrivet med glimten i ögat som ett skämt. Tyvärr fattar inte alla det och det finns alldeles för många som lever efter den devisen, så jag försöker stävja att man sprider konstiga tankar som får fäste för att folk inte fattar bättre... ;-)