Jahapp, då har man fått reda på att man ska byta till en ny klass nästa år. Du har aldeles rätt. Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig att behöva konfrontera massor av nya människor när man stammar. Att byta lärare är väl kanske en sak men att behöva byta klass förstår jag faktiskt inte varför du måste göra. Vad tar dom andra i din klass vägen då? Björn, >Att byta lärare är väl kanske en sak men att behöva byta klass förstår jag faktiskt inte varför du måste göra. Vad tar dom andra i din klass vägen då? <b>Nedskärning av lärare i Norrköping</b> Antar att det är lärarkött i den tunna köttsoppa som serveras...Nedskärning av lärare i Norrköping
Denna gång till en otroligt jobbig klass där det bara är bråkiga elever och som skriker och gapar på lektionerna.
Det som irriterar mig mest är att jag redan bytte klass till en annan till detta läsår(andra året på gymnasium) och behövde lära känna en ny klass igen. Och som några av er här vet så har jag otroligt svårt för just detta, att lära känna nya personer pga ett "handikapp" jag har: Jag stammar.
Att det blir till en ny jobbigare klass gör inte saken bättre, delvis att jag får ännu svårare att lära känna dom, redovisa för dom. Vilket är något jag knappt kan med den här klassen som jag går i nu och som jag tycker är underbar.
Att jag ska behöva byta klass är för att Norrköpings kommun ska skära ner på lärare. Anledning har jag dock inte fått reda på, än... men jag ska ta reda på det.
Oavsett anledning så tycker jag det är fel. fel fel fel fel FEL! att skära ner på lärare då det är vi ungdomar som är "framtiden".
Istället borde man anställa mer lärare för att få ännu mindre klasser och där med kunna hjälpa sina elever ännu mera istället för att satsa mer på äldreomsorgen(visst ska man satsa här också men jag tycker skolan är viktigare faktiskt, tyck vad ni vill om detta).
Ialla fall så ska jag gå och klaga hos rektorn, för detta accepterar jag bara inte. Att vi ska gå i samma klass med en annan linje. Visst har vi samma inriktning (matte/data) men ändå!!! vi går inte samma linje och ska då inte gå i samma klass.
Men att klaga hos rektorn kanske inte är någon större framgång, men dom ska veta min åsikt och dom ska inte göra så här.
Jag blir så irriterad på detta(och norrköpings kommun) så jag var tvungen att skriva det här inlägget och dela med mig av det här. Sv: Nedskärning av lärare i Norrköping
Stå på dig!Sv: Nedskärning av lärare i Norrköping
Jag lider med dig, ibland känner jag för att bombhota mina gamla skolor (få inga dumma ideér nu :-) för allt skit dom utsätter stammare för och även personer med sociala fobier som mår oerhört dåligt av muntliga redovisningar (ofta i dagar eller veckor i förväg). Själv tillhör jag den andra kategorin. Jag har hoppat av kurser på universitetet för att läraren helt plötsligt spottat ur sig att tentan delvis består av en muntlig redovisning. Good bye, den kursen behöver jag inte!
För något år sedan var jag anställd på ett medelstort företag som hade fått för sig att alla skulle gå en säljutbildning, alltså även programmerare. Så långt allt väl, men utbildningen bestod av rollspel inför övriga gruppen visade det sig senare när den första gruppen hade gått utbildningen. Jag sa blankt nej och hotade med att säga upp mig om dom bråkade om det. Chefen svarade aldrig på mitt mail och jag gick inte på utbildningen heller.
Så tyvärr slipper man inte sånt skit i arbetslivet heller, även om det inte händer lika ofta.
Kanske spårade ur lite här och hamnade utanför ämnet med klassbyten, men jag behöver också få ur mig lite gamla aggressioner ibland :-)
Lycka till med klassbytet!Sv:Nedskärning av lärare i Norrköping
Kanske var lite otydlig i den punkten, hela min lilla klass (7 pers) som går i en större klass(NV2B) (18 pers + oss) ska byta till en annan klass, samtidigt som NV2B ska byta till NV2A(som är typ 7-8pers just nu) så dom läggs ihop, vi flyttas till en annan klass som är ungefär lika liten som vår.
Idag var jag uppe hos rektorn och pratade med honom.
Han förklarade problemet att det inte finns pengar. "Pengar bestämmer" som han uttryckte sig.
Visst, så långt kan jag faktiskt hålla med och han tyckte faktiskt synd om oss (det sa han ialla fall) att vi skulle behöva byta från denna underbara klass till denna teknik-klass.
Han förstod att det kändes tungt för mig och han var ju på mitt föredrag om stamning så han visste ju varför.
men som sagt, pengar bestämmer.
Nästa steg får väl bli att gå till kommunen, jag tänker då inte ge upp... fast chansen att det lyckas är väl rätt liten men försöka går ju alltid.
Och skicka in någon tidningsnotis om nedskärningarna och hur det drabbar oss elever.Sv: Nedskärning av lärare i Norrköping
Ja det är för djä.. när dom skär ner lärarna.Knivar är förbjudna i skolan.Sv:Nedskärning av lärare i Norrköping