Skumt... mitt förra tråd försvann visst? 600 nm borde vara orange eftersom violett ligger kring 400 nm och rött kring 700 nm. Våglängden för lasern måste vara mindre än h c / Ediff? Imponerad att 3 stycken faktiskt svarat på detta.. Daniel, <b>Våglängden för lasern måste vara mindre än h c / Ediff? <b>>Är det våglängden hos utgående fotoner du talar om?</b> <b>Grejen är ju att det är frågan om en gas, och då tror jag att en omvandling till rörelseenergi inte är så svår.</b>Nån som känner sig lite haj på fysik?
Nåväl, jag sitter och brottas med några förb... spektra här, och har nu kommit till den punkt att jag inte längre vet om jag har gjort rätt från första början.
Scenariot är som följer:
1. Jag har en orange eller grön HeNe-laser (kommer inte ihåg vilken), med en (visserligen ganska spridd) våglängd på 612 nm.
2. Denna skjuter jag genom an glastub fylld med jodmolekyler. Molekylerna exciteras av lasern.
Stämmer nu detta?
Lasern har en energi som ungefär är h/lambda. Den energin kan endast excitera molekylen mellan tillstånd vars energiskillnad är mindre. Alltså kan jag bara få fram information för lambda>600 nm. (sen finns en övre begräsning på 1000 nm).Sv: Nån som känner sig lite haj på fysik?
Fotonernas energi är E = h f = h c / lambda.
Fotonens energi skall vara större än excitationsenergin Ediff, varför våglängden skall vara mindre än h c / Ediff.Sv:Nån som känner sig lite haj på fysik?
Och därför så är det enda rimliga intervallet lambda > 600Sv:Nån som känner sig lite haj på fysik?
själv fattar jag ca: halv sju av det där ;-DSv: Nån som känner sig lite haj på fysik?
SJälv får jag det till att en person (Per) har svarat.. Niklas är grundare till tråden =)Sv: Nån som känner sig lite haj på fysik?
Och därför så är det enda rimliga intervallet lambda > 600</b>
Det är väl så att du bara kan excitera molekyler till de tillstånd där Ediff exakt motsvarar fotonernas energi (E=hc/lambda) för den aktuella våglängden på lasern? Det var ett tag sedan jag studerade detta men så har jag för mig att det är.
Om inte, var tar överskottsenergin vägen när en foton med energin E exiterar en molekyl till ett tillstånd med högre energi (skillnaden mellan grundnivån och den exciterade nivån är då Ediff)? Om E<>Ediff så måste ju mellanskillnaden ta vägen någon annanstans. En annan foton? Rörelseenergi i molekylen?
Så jag tror inte att du har något intervall, Lambda>600nm, utan endast en energinivå som du så att säga får ut någon information av.
Med risk för att ha överskridit mina kunskaper :-)Sv:Nån som känner sig lite haj på fysik?
Jepp, det är ju dem jag detekterar. (-ade snarare)
<b>>Det är väl så att du bara kan excitera molekyler till de tillstånd där Ediff exakt motsvarar fotonernas energi (E=hc/lambda) för den aktuella våglängden på lasern? Det var ett tag sedan jag studerade detta men så har jag för mig att det är.
Om inte, var tar överskottsenergin vägen när en foton med energin E exiterar en molekyl till ett tillstånd med högre energi (skillnaden mellan grundnivån och den exciterade nivån är då Ediff)? Om E<>Ediff så måste ju mellanskillnaden ta vägen någon annanstans. En annan foton? Rörelseenergi i molekylen?
Så jag tror inte att du har något intervall, Lambda>600nm, utan endast en energinivå som du så att säga får ut någon information av.</b>
Nä, jag är tämligen säker på att det faktiskt går, även om jag inte helt förstår varför.
Grejen är ju att det är frågan om en gas, och då tror jag att en omvandling till rörelseenergi inte är så svår.Sv: Nån som känner sig lite haj på fysik?
Jag håller med. Molekylerna kan "sticka iväg" åt olika håll. Hade det varit ett fast ämne hade man kunnat få värmevibrationer i kroppen.