Jag har blivit erbjuden IP telefoni från ComHem. Fördelen. Det kan bli billigare i längden Jag fick förfrågan ifrån BBB samtidigt som min dotter. Det finns faktiskt ett alternativ till IP-telefoni och det är IP-telefoni. Det finns nämligen flera alternativ. Du kan köpa en telefon som fungerar med din dator och med Telia. Jag kopplade ihop morsans telefoni, bredband och TV i helgen. Om man knyter Bredband, IP-telefoni samt bredbands Tv till en och samma leverantör så kommer det bli billigare samt att man kan få en räkning istället för flera. I min enfald trodde jag att man kopplade modemet till data-antennuttaget, och sen modemet till routern. Till routern (som jag förväntar mig är trådlös, om inte så skulle jag aldrig köpa!) kopplar man sen telefonen och datorn och i bästa fall har även routern minst en usbport så att man kan koppla in usbminne/usbhårddisk/usbskrivare. Om det inte fungerar så här så säger jag nej tack på en gång. Jag fattar inte riktigt varför du måste dra en sladd till telefonjacket, det känns som om att du gör något fel eller är jag helt ute och cyklar? Tanken är väl att du INTE ska behöva den gamla analoga Telialinan? Men man kanske skickar in telefonsignalen "bakvägen" i sina jack, så man kan ha mer än en telefon inkopplad. Ehh....jag förstår inte. Utveckla detta resonemang mer, tack. Du har en telefondosa inkopplad istället för telias kablage ;) Alltså: Du blir den egen "operatör" genom att ta över telias uppgift: Om det fungerar så som Oskar säger även för Com Hem så vore det ju guld, då behöver jag bara dra en sladd över hela lägenheten, resterande telefoner kan sitta kvar i sina uttag. Hm... Tja: Det här är ett cyniskt med realistiskt svar. Vad du än väljer som privatperson som blir du förlorare. Anledning? Det finns ingen moral i telecom-branchen. Alla ljuger sig blåa, från det att du blir erbjuden ett abonnemang till dess att du inser att det saknas funktioner eller att fakturan blir fel. <Ehh....jag förstår inte. Utveckla detta resonemang mer, tack. Aha, funkar det verkligen så? I så fall är det ju perfekt, förutom att man måste betala 60:- till ComHem varje månad. Men som sagt allt detta verkar bara vara spekulationer så jag får väl vänta och se saken med egna ögon först. Har du deras sk ComBo så får du det billigaste gratis. I mitt fall så "slipper" jag avgiften för telefonin eftersom jag har bredband, men även kommer ta digitalTV från dem. Så funkar det, jag har satt upp det så hos morsan :) HEJ!IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Är det någon som har någon erfarenhet av IP telefoni?
Min chef pratade om att kostnaderna för IP telefoni skulle öka medans det fasta nätet skulle minska i pris.
Vad är det för fördelar med det och vad är det för nackdelar.
//Anna-KarinSv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Nackdelen. Väldigt svårt att ringa till supporten om ComHem har gått ner :)
(om du inte har mobil förstås)Sv:IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Jag avböjde, inte hon.
Jag har kunnat ringa mera än hon.
Övriga kommentarer överflödigt.....eller?Sv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=64150&sid=62&SpaceCode=SectionRow2Left
och handsfree
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=58242&sid=1002552&SpaceCode=SectionRow3Center
Denna telefon fungerar med Skype. För tillfället så kostar det
0.017€/min (från Skype till fast telefoni)
0.237€/min (från Skype till mobiltelefoni)
0.000€/min (från Skype till Skype)
För att kunna ringa till folk som inte har Skype så måste man teckna sig för s k SkypeOut, det innebär att man betalar in en summa (minst 10€) till Skype. Denna summa kan du sedan ringa för (givetvis är det gratis att teckna upp sig).
Jag använder mig av denna lösning, helt suveränt! Det ska dock sägas att jag avskyr Telia som pesten!
Ok, för- och nackdelar kommer här:
Nackdelar:
- fungerar inte om det blir strömavbrott (å andra sidan så har ju varje respekterad individ idag trådlös telefon och en sådan fungerar ju inte heller vid strömavbrott)
- du kan ringa SOS men de kan inte se var du ringer ifrån (å andra sidan så har ju varje respekterad individ idag en mobiltelefon)
- du måste hela tiden ha din dator på (inga problem om man är en datanörd som jag, å andra sidan så ska det sägas att jag aldrig får telefonsamtal hem, folk ringer till min jobbmobil istället, 08-nummer hehe)
- om folk vill ringa dig, måste de ha Skype (men vem har inte sin dator på ständigt? be dina vänner att skaffa Skype också, då ringer ni gratis till varandra)
- mobilsamtal blir dyrare (dock obekräftat, vet inte vad det kostar med andra abonnemang)
Fördelar:
- ingen uppkopplingsavgift
- ingen månadsavgift, oftast ligger denna på ca 125:- eller i ComHems fall 60:-
- utlandssamtal till mobil men framförallt till fast telefoni blir snuskigt billigt. Själv pratar jag mycket när jag spelar online-spel med min polare i London, lokalsamtalstaxa!
- har man behov av flera telefonlinjer hemma (familj med pratglada ungdomar) kan man koppla upp fyra telefoner till en basstation. Detta innebär fyra helt fristående linjer. Överkurs: skaffa en billig, strömsnål dator med XP och ställ in den i garderoben och stäng aldrig av den. Då kan den agera som telefonserver. Har man kommit så här långt kan man även installera no-ip, exchange och en vettig brandvägg. Helt plötsligt har man en fristående server som man kan telefonera, få mail och hosta sin egen website på.
- i och med att telefonen är trådlös så kan man sitta ute trädgården och prata
- har man kompisar med Skype, så får man upp i displayen, info på de som är online.
- man kan även koppla telefonen till ett vanligt telefonjack, men då måste man ju vara kund hos Telia. Detta kan dock vara användbart för folk som jag, som har adsl hos Telia och således betalar månadsavgift.
För mig funkar denna lösning alldeles utmärkt men jag har å andra sidan konstiga behov. De gånger jag själv ringer använder jag Skype. När jag tar emot samtal gör jag det via Skype eller min mobil (på fasta telefonen ringer det bara säljare). En sak är dock säker, när min abonnemangstid med Telia försvinner så säger jag upp Telia ADSL och Telia telefoni!
Om du har fler tankar så kan du maila mig!
Mvh
/CarlSv:IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Peppar peppar inga problem än så länge, gick smidigt att få igång det.
Ett problem som jag ser hos mig är allt förb_ _ de kabeldragande som måste till.
En kabel från modemet till första jacket i hallen, sen en eller två kablar till från detta jack till de andra telefonerna. Omodern som jag är så har jag ingen trådlös nalle, skulle bara få springa och leta efter den eftersom katten och jag inte alltid är överrens om vart saker ska ligga.
Hmm, måste pluggen sitta i jacket?
Om inte så slipper man en massa kabeldragande, då kan jag skaffa en kort sladd och så slipper jag dra kablar kors å tvärs.
Får testa sen när prylarna kommer, fungerar det inte så hinner jag fortfarande ångra mig.
//Anna-KarinSv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Angående SOS så håller PTS att gå igenom regelverket för detta. Det finns lösningar.......
//ThomasSv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Sv:IP telefoni, fördelar och nackdelar?
/mickeSv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Telia -> Första teleuttaget -> ADSL-modem -> Bredbandsrouter -> Telefondosa -> Första teleuttaget
I just det första teleuttaget har man en fin koppling precis innan uttaget så att det som kommer ifrån telia passerar allt ditt digitala skräp innan det når uttaget. På så vis kan du använda vilken telefon som helst i huset för att ringa med din ip-telefoniSv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Jag hoppas modemet kommer i morgon så att man kan labba och testa vad som fungerar i helgen.
//Anna-KarinSv:IP telefoni, fördelar och nackdelar?
>sen en eller två kablar till från detta jack till de andra telefonerna
Det tolkar jag som att det går att koppla en vanlig telefon till dosan och går det så är det bara att pilla lite i första uttaget så fungerar det som jag sa ;)Sv: IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Förutom att jag jobbat med ett telecom på en djup teknisk nivå så har jag dessutom vid flera tillfällen blivt rejält överkörd av telia, bredbandsbolaget,tele2 och djuice.
Om nedanstående monologer kan nämnas att jag är väldigt duktig på att betala mina fakturor, ÄNDÅ behandlas man som en brottsling.
Telia: Du måste ha telefon hos oss om du ska ha bredband (PTS säger nix o nej så går det inte till)
Telia: Vi har stängt ner ditt bredband och det tar oss två veckor att få upp det igen. Det är inte ett tekniskt problem. Våra datasystem måste godkänna dig som kund.
Telia: Vi vet inte varför ditt internet inte fungerar. Vad min chef säger? Han sitter ju i Malmö. Du förstår vi tillhör inte din region vi bara ger support till den.
Leverans-centrum (telia): Vem gav dig telefonnummer hit? Du vill inte säga det? nähä.. Vad är problemet? Ok, jag ringer dig om 10 minuter när det är klart.
Bredbandsbolaget: Du betalade inte din IP-telefon så vi stängde av ditt bredband också. Va? Du har inte beställt IP-telefon... det vet jag inget om du får prata med kundtjänst. Nej, det här är inte kundtjänst det här är teknisk support.
Bredbandsbolaget: Nej, det står i vårt datasystem att du inte har betalat din faktura så vi kan inte slå på ditt internet. Oj, jag ser här att du har betalat ditt bredband. Så konstigt. Jag kopplar dig till faktura avdelningen.
Djuice: Vi har inga problem med vår tjänst. Jag har ingen aning om varför du inte för MT-svar. Du har fått information om att vi anlitat en extern konsult för att lösa svåra tekniska problem i vår SMS-trafik. Eh.. Det är förvisso sant, men det betyder ju inte att det är vårt fel att det inte fungerar. Betala din faktura!Sv:IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Enkelt.
1. Du har ett telefonabonnemang.
2. Det kommer in i ett jack
3. Du har fler jack som är kopplade till det första (det jag nämner i punkt 2)
4. Du kopplar bort Telia
5. Nu har du bara "tomma" sladdar i din lägenhet.
6. Du köper en IP-Telefon dosa
7. Den har ett jack.
8. Du kopplar in det nya (IP) jacket till det gamla.
9. Trådarna fungerar som innan, men nu är du(IP-telefonen) den som skickar in telefonsignalen - inte Telia.
//Anna-Karin,
som vill att posten kommer så jag kan hämta mitt modem och medicin till både mig och katten.Sv:IP telefoni, fördelar och nackdelar?
Jag har Rixtelecom Total.
IP-telefoni och 8mb/1mb.
410kr/mån.
Har funkar bra i det halvår jag har haft det!
Ingen uppkopplingsavgift och ingen minutavgift på sverigesamtal!!!
/Alexander