Jag har hittat ett par filmer som enbart finns i att beställa från usa, vilket betyder att de är Region 1 och NTSC-format. Jag har en DVD som är Multi Region samt är PAL & NTSC kompatible. Bra, men vad kommer krävas av min TV? Kommer TV:n vara tvungen att kunna visa upp NTSC trots att DVD:n klarar detta? Min gissning är (tyvärr) ja, då jag inte tror att DVD:n inte sköter NTSC -> PAL konverteringen och på så sätt skickar ut PAL .. Är det en någorlunda ny tv (5 år gammal) så skall det inte vara några problem alls, min 5 år gamla Thomson för 3900:- klarar NTSC utan problem och det står inget om det i bruksanvisningen. Fredrik, Hej Andreas. Det skall inte behövas konverteras.. Med en hyfsat ny tv skall det gå utan problem.. Om du kör filmen i datorn och skciar ut signalen till tv skall det bli rätt för grafikkortet känner av vilken typ av tv du har(i vissa fall får man ställa in PAL).Tror vi har PAL B i Sverige Först och främst så är det definitivt ingen garanti att TVn klarar NTSC bara för att den är ny, men i den prisklassen din ligger i så bör den göra det. Tänk på att en del bara klarar NTSC via A/V-ingången. Thomas, En liten idé jag fick precis: Skulle det fungera med ett tv-kort för ntsc i en dator + ett program som fångar strömmen och trycker ut i fullskärm på tv-ut i pal? Det borde ju bli relativt billigt eller? Eller kanske att datorn är dvd-spelare. Känns som att det inte finns ngåra större tekniska problem med att göra så eller? <b>En liten idé jag fick precis: Skulle det fungera med ett tv-kort för ntsc i en dator + ett program som fångar strömmen och trycker ut i fullskärm på tv-ut i pal?</b> Här är något liknande http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=57052 Fast om det är till PAL50 eller PAL60 vet jag inte men slå en signal och se, inte sååå dåligt pris. <b>Fast om det är till PAL50 eller PAL60 vet jag inte</b> Om din DVD-spelare är köpt i sverige så sänder den ut-signalen i pal, du behöver ingen konverterare. <b>Denna utsignal är ALLTID Pal oavsett om du spelar en pal eller NTSC-skiva.</b>Region1/NTSC filmer här hemma
Trots att jag har en ~12000kr Philips widescreen TV så har jag inte lyckats hitta något som säger något om NTSC (vare sig på deras hemsida eller i bruksanvisningen). Det är till och med så att modellbeteckningen är lite klurig att komma fram till (även om man läser på produktettiketen på tv:n).
Nästa logiska steg blir att fråga hur det är med att spela upp filmerna på datorn. Jag har även där en regionfri dvd och tillgång till PowerDVD. Borde jag kunna titta på dem då? Om jag har TV ut på datorn, kan jag då se filmerna på TV:n via datorn? Och är det klurigt att konvertera DVD filmerna från NTSC till PAL (vi bortser ifrån rippning etc, menar enabt NTSC->PAL förfarandet).
Sista frågan är att om DVD -> TV visningen kommer kräva NTSC kompatibel TV trots att DVD-spelaren är PAL/NTSC-kompatibel OCH TV:n skulle visa sig inte kunna hantera NTSC ... finns det då någon "konverter" som man kan köpa och sätta mellan DVD-spelaren och TV:n .. är sånt dyrt ?
Video-format är inte min starka sida.. står juh inget om det i .net dokumentationen ;)))Sv: Region1/NTSC filmer här hemma
Sv:Region1/NTSC filmer här hemma
Ah! Då är vi på rätt väg. Man kan juh tycka/hoppas att min TV klarar NTSC.. hmm får väl luska ut om någon polare har en NTSC DVD liggandes så man kan testa!Sv: Region1/NTSC filmer här hemma
Vad jag förstår så hänger det på att du måste konvertera filmerna till PAL . Här är en bra länk.
http://www.videohelp.com/convertSv:Region1/NTSC filmer här hemma
Sv: Region1/NTSC filmer här hemma
Sv: Region1/NTSC filmer här hemma
Dom flesta DVD-spelare klarar däremot att göra om NTSC till PAL60 (dvs PAL i 60Hz istället för det normala 50Hz). Om din spelare klarar det borde antingen stå i manualen eller i nån bildinställning. Det man då brukar ha att välja på är PAL (sänd alltid PAL), NTSC (sänd alltid NTSC) eller AUTO (sänd det format filmen är i).
Nått som kan vara värt att nämna är att jag inte tror någon Sony-spelare har NTSC till PAL-konvertering.
Spelar du upp filmen på datorn så är det inga problem som helst. Kopplar du sedan datorn till TVn så väljer du själv vilket format grafikkortet ska sända i, så inte heller där är det några problem.
Det finns separata konverterare för att göra om NTSC till PAL60 och dom kostar ca 1000:-. Ska du ha en "riktig" konverterare som gör om NTSC till PAL50 så blir det däremot riktigt dyrt, runt 10000:-.
Att göra om filmen till en PAL-film är inget jag kan rekommendera. Det är både omständigt och tidsödande. Men det är och andra sidan en metod som alltid fungerar.
Tänk på att en del äldre TV-apparater har problem med PAL60, du får färg på bilden men den blir inte stabil.
ThomasSv:Region1/NTSC filmer här hemma
Tack för ditt svar! Filmerna är så pass lockande att jag måste beställa dem, hehe. Sen ska jag nog klura ut hur jag skall titta på dem! =)Sv: Region1/NTSC filmer här hemma
Sv:Region1/NTSC filmer här hemma
Det ska väl inte vara några problem. Tänk dig att du kör med TV istället för skärm, det är klart att du borde kunna kolla på ditt TV-kort även då.
Känns dock som en omständig lösning ändå. Ska jag kolla på film på min DVD-spelare så vill jag absolut inte behöva blanda in min dator i det.
En sak jag kom på nu är att man kan lösa problemet genom att köra via RGB-kabel. Jag har dock aldrig använt det själv, så jag vet inte exakt hur man ska göra.
Slutligen lite tips på saker som löser problemet:
DVD-spelare med inbyggd NTSC till PAL-konverterare: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=65194&sid=9&SpaceCode=SectionRow2Left
TV som klarar NTSC: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=60000&sid=1003361&SpaceCode=SectionRow2Left
NTSC till PAL60-konverterare: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=143
NTSC till PAL50-konverterare: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=141&xSec=40
ThomasSv: Region1/NTSC filmer här hemma
Fast fungerar det inte att spela upp skivorna i en dator som har DVD spelare?
Jag använder min bärbara till HTPC för att kunna spela upp olika format :)Sv:Region1/NTSC filmer här hemma
Det där är säkerligen PAL60. Men nu är inte PAL60 så dåligt som det kanske låter, det fungerar oftast alldeles ypperligt.
ThomasSv: Region1/NTSC filmer här hemma
Att din dvd klarar både PAL och NTSC innebär att det inne i den sitter en inbyggd dekoder, som läser skivan och skickar ut signalen via scartkontakten till din tv. Du kan med andra ord stoppa in alla sorters dvd-skivor, och din dvd-spelare konverterar dessa och skickar rätt PAL-signal automatiskt
Denna utsignal är ALLTID Pal oavsett om du spelar en pal eller NTSC-skiva.
Ev kan du ha en dvd, där du i setup anger om den ska sända i pal eller ntsc, såld i sverige är det förinställt PAL.
Stoppa i ntsc, och dvd´s kodar om deetta och skicka rätt signal till din tv.
OM du däremot har köpt en dvd i usa som klarar både Ntsc och PAL, så måste du ha en NTSC-tv.
Här hemma tvärtom.
Du behöver inte hålla på o koppla till dator mm, om det inte är för att du vill köra typ hemmabio, men då står det väl en ordentlig receiver för det bredvid dvd´n?Sv:Region1/NTSC filmer här hemma
Det där stämmer inte. DVD-spelaren måste ha stöd för NTSC/PAL-konvertering, vilket förvisso är ganska vanligt.
Min Sony-DVD som jag köpte i Sverige spelar upp både PAL och NTSC, men NTSC-bilden blir svartvit.
Det finns ingen inställning för att ändra det och enligt Sony själva så ska det inte finnas heller.
Det här var svaret jag fick från dom:
"Hej Thomas.
För samtliga våra DVD gäller att de skickar ut den signal som källan är på.
Den kan inte konvertera om signalen till PAL från NTSC.
Med vänliga hälsningar:
CIC Helpdesk, Johan S.
Sony Sverige."
Thomas