Tillåter mig att dubbelposta mitt svar under Filstorlek i VB 6 Forumet och här har du förklaringen på skillnaden mellan kB och KiB http://susning.nu/Kilobyte SvenPon <b> Jag tror inte alla har fattat att Sven vet att i datorsammanhang så är en kb = 1024b utan det är mer att han tycker det är ett dumt påhitt.. > Kan nästan lova att de flesta skulle haft omvänd åsikt i denna fråga om Sven hade påstått att det mest självklara i världen är 1024b = 1kb. ;)Varför den djä... flummsort Kb = 1024
Fyller ingen som helst funktion.Om jag räknar alla Byte i en fil och kommer fram till
att det finns 5000 Bytes, dvs 5 kilo av Bytes så är det väl korrekt ?!
Varför ända in i helv... skall jag plötsligt säga att det finns 5000 / 1024 4.88 Kb Phuuu....Sv: Varför den djä... flummsort Kb = 1024
Sv: Varför den djä... flummsort Kb = 1024
Hoppa över svordomarna nästa gång, och om du nödvändigtvis måste svära så skriv hela ordet. Det blir inte mildare eller mindre stötande för att du avslutar med ... Om jag vore moderator skulle jag banna dig ändå.Sv:Varför den djä... flummsort Kb = 1024
kilo = 1 000
mega = 1 000 000
giga = 1 000 000 000 </b>
Tack för lektionen Oskar *LOL*
<b>Jag vet inte varför, jag bryr mig inte. Det blev så. Har varit så en massa år.</b>
Det är just detta du skriver Oskar som jag menar är ett djä... "flummeri"
http://susning.nu/KilobyteSv: Varför den djä... flummsort Kb = 1024
Varför försöka förklara ATT det är så.. det vet han redan.. kan ni inte hålla med om att det är lite onödigt att ändra på ett mått?
Jag har accepterat att det är så och jag tycker inte att det igentligen är nått klurigt med att räkna med 1024b som en kb när man är van med det. Men medje att det är lite "udda" och onödigt?
Kan nästan lova att de flesta skulle haft omvänd åsikt i denna fråga om Sven hade påstått att det mest självklara i världen är 1024b = 1kb. ;)Sv:Varför den djä... flummsort Kb = 1024
Nej, det är för mig helt självklart. Däremot skulle han vara ute på tunn is om han börjar påstå att det är lika självklart att 1 kkr är samma sak som 1024 kr...